Senaste nytt Forums Vindsurfing Is & Snösurf Beslutångest !

  • Beslutångest !

    Publicerad av martin-m-a på 22 januari, 2014 vid 22:14

    I väntan på att vattnet ska bli lite varmare igen så måste man väll ev inhandla någon is- bräda så man får speeda lite igen. Någon som har någon bräda/ tipps på något som typ Pirate brädorna , fast som man kan köra lite sköna gippar med. Gillar iden så som dessa brädor är byggda, dvs inte behöva vara orolig när man gasar på i snö och is med en ” fena” bak. Det jag inte gillar är ju gipp egenskaperna med dessa brädor. Vad säger ni is- proffs. Har ni någon 3 medars hybrid bräda som franför allt läggs fokus på speed men ändå går att köra några sköna gippar med……. Om man nu lär sig det 🙂
    Men det blir väll som förra året…… Så jäkla svårt att bestämma sig och vipps så är man på vattnet igen!
    Pm mig om ni har något bra till salu

    herr-pelegrin svarade 10 år, 9 månader sedan 7 Medlemmar · 12 Svar
  • 12 Svar
  • marden

    Medlem
    22 januari, 2014 vid 22:26

    Pm :at

  • kinetic

    Medlem
    22 januari, 2014 vid 23:01

    Mitt tips: Köp eller bygg en. Spelar ingen roll vilken :). Säsongen är kort, men kan bli bra i år då det inte kommit så mycket snö, än…

    Jag har kanske en proto-variant på Piraten till salu. Svänger klart bättre (ungefär halverad radie på svängen, om man kan gippa…), fäster FÖR bra i snö då den har en konformad konkav botten… Nackdel: stålkanterna pallar inte det ökade trycket (det är det som gör att den svänger bättre…). Stålkanterna redan nu på väg att lossna, men inget som den händige inte kan laga gissar jag…Det filas på en ny variant där konkaviteten inte är konformad, samt en annan lösning (svängbar/vinklingsbar fena…) för att förbättra sväng-egenskaperna, ser dock inte att kunna byggas/testas i år, pga brist på vinter…
    Bräda,bag och en fena för 3000, o så ett specialpris på en ny isplanka till om man beställer inom säg 2 år :).

  • herr-pelegrin

    Medlem
    23 januari, 2014 vid 07:59

    Alt 1 – Köp en tremedars av Mården!

    Alt 2 – Om Du har en Pirate. Köp bygvinklar o fäst bakmeden i dessa. Köp tiilbehör för framtrucken o medar av Vindsökarn el via Surfspot. Fäst en longboardtruck med kanske 50 graders vinkel fram på böjen på Piraten. Eller kanske kolla Nosno-truck fram. Bredda Piraten med en plywoodskiva upptill för att ha möjlighet att trycka på med foten i gipparna. Jag kan skicka bild i helgen.

    Alt 3 – Bygg själv men då är det tight att bli klar.

  • martin-m-a

    Medlem
    23 januari, 2014 vid 09:19

    Bygga själv …… Kul men finnns absolut inge tid till det .
    Mårdens bräda : läst lite om den här och han vekar fått till det ! Kul med lokal producerat 🙂
    Frågan bara är ju hur denna går på is med snö på ! Förstår att den inte funkar lika bra som Piraten vid ” mycket snö och o plogat “
    Vi har ju sällan rena isar här nere så frågan är vart gränsen går med hans bräda

  • kinetic

    Medlem
    23 januari, 2014 vid 09:31

    Den största skillnaden ligger i känslan. Piraten ger i princip samma känsla som en surfbräda. “Medesbrädorna” är annorlunda i känslan, o kräver annan teknik. Med höga medar klarar man sig rätt långt, tippar på att “Medesbrädorna” klar lätt 10-12cm puder, är snön “hårdpackad” blir det värre. Hårdpackad snö är bra före för Piraten, om än ovanlig. Det optimala är en av varje.

  • herr-pelegrin

    Medlem
    23 januari, 2014 vid 12:56

    Till vintern kommer säkert varianter med hoppskidor för course dyka upp men då talar vi om något helt annat, antar jag…?

    En isbräda med tre eller fyra medar på is fungerar många gånger med upp till fem cm snö. Ponera att snön skulle vara hård så har man två problem att brottas med. Den ena är att medarna går trögt och det andra är att normallånga medar kan vara svåra att svänga med. Hiberna har löst det på så sätt att deras snömedar är extremt korta och ett par cm högre än vanliga medar.

    Man har i tillverkning av fyrmedars brädor många gånger valt att göra dem så låga som möjligt. Stickan har dock valt att utrusta brädorna med rejält höga medar. När jag nu testat både Hibernas varianter och Stickans så har jag inte sett en enda nackdel med lite högre medar. Det finns säkert något ekvation som visar på vikten av “låg fästpunkt”, med tryck så nära isen som möjligt, men förespråkarna får väl komma och bevisa sin tes i praktiken. Man kan ju då gärna lägga in momentet några cm snö på isen….

  • kinabalu

    Medlem
    23 januari, 2014 vid 19:19

    Martin: Mårdboard 3-medarsbräda påminner faktiskt rätt mycket om att ligga och bränna med en slalombräda eftersom du seglar den med lite mer press på bakfoten (som när du sätter press på fenan på en slalombräda). En 4-medars är lite längre ifrån “vanlig” surfing i känslan, men den svänger och gippar i gengäld bättre.

    Så vill du ha speedseglingskänslan från segling på vatten, är det Pirate eller mårdboard 3-medars som gäller och vill du dessutom kunna gippa bra, så är det enligt mig bara mb 3.1 kvar. Notera att jag nu syftar på “speedseglingskänslan”. Bra fart får du även med en 4-medars. Idag verkar det vara väldigt små skillnader i fart mellan 3- och 4-medars brädorna.

    I mycket snö fungerar ju ingen med-bräda, utan då är det bara Piraten som gäller, men i mycket snö får du ju ändå ingen bra fart… Är det mycket snö på sjöarna eller vikarna kan du ofta hitta ren is lite längre ut i skärgården.

    Bäst är ju att du testar själv. Kom gärna upp när vi ska köra eller kolla med Mården om du inte kan låna en bräda av honom. Du lär inte bli besviken på hans mb 3.1…

    Å du… skaffa en snart, vi vill ha fler som börjar posta på GPS Ice! 😉

  • bicless

    Medlem
    27 januari, 2014 vid 09:04

    Jag har kört en hel del på Piraten elelr RAD som den också heter. Sen även på 4 medars. Pirat/RAD känns mer säker och trygg och klarar alla förhållanden. Grymt skön stans, man sitter bekvämt som i en smäck. Svänger dåligt så där får man öva en del innan jipparna sitter.

    4 medars är mycket manövervänligare. Funkar inte om du har för mycket snö på isen. Ger en upprätt vågsurfstans eller skate stans eller vad man skall kalla det. Glider bättre än piraten/rad i lättvind och det är bra isar.

    Hade jag valt bara en bräda hade jag valt rad/piraten för den är med allround och tryggare. Skön för freerideåkning.

    Men skall man tävla i slalom eller älskar att jippa är medbräda ett måste, den andra svänger för dåligt.

  • kinetic

    Medlem
    27 januari, 2014 vid 09:26

    Kinabalu: “Hårdpackad” snö skall vara bra före för Piraten, snabbt som sören med bra fäste i gippen, om man kan/vågar. Dock med risk att man slår sig gul-o-blå om man klotar…

    Martin: Sluta vela, slå till på något NU. Du kommer hamna i samma sits nästa år/säsong. En isbräda behåller man lääänge, kostnaden utslaget på 5-6 år är i princip ingenting i jämförelse med vad du/man lägger på “vattenprylarna”…

  • vindsokaren

    Medlem
    27 januari, 2014 vid 16:31

    Nu börjar det dock bli bättre stance på med-brädorna titta bara på stilstudier av Mården så ser man att han trycker bak och täpper till seglet i raceposition.
    Annan position på mastpacering och längre brädor är nog en del av förklaringen.

  • vindsokaren

    Medlem
    30 januari, 2014 vid 19:13

    @Kinabalu 720529 wrote:

    Martin: Mårdboard 3-medarsbräda påminner

    faktiskt rätt mycket om att ligga och bränna med en slalombräda eftersom du seglar den med lite mer press på bakfoten (som när du sätter press på fenan på en slalombräda). En 4-medars är lite längre ifrån “vanlig” surfing i känslan, men den svänger och gippar i gengäld bättre.

    Så vill du ha speedseglingskänslan från segling på vatten, är det Pirate eller mårdboard 3-medars som gäller och vill du dessutom kunna gippa bra, så är det enligt mig bara mb 3.1 kvar. Notera att jag nu syftar på “speedseglingskänslan”. Bra fart får du även med en 4-medars. Idag verkar det vara väldigt små skillnader i fart mellan 3- och 4-medars brädorna.

    I mycket snö fungerar ju ingen med-bräda, utan då är det bara Piraten som gäller, men i mycket snö får du ju ändå ingen bra fart… Är det mycket snö på sjöarna eller vikarna kan du ofta hitta ren is lite längre ut i skärgården.

    Bäst är ju att du testar själv. Kom gärna upp när vi ska köra eller kolla med Mården om du inte kan låna en bräda av honom. Du lär inte bli besviken på hans mb 3.1…

    Å du… skaffa en snart, vi vill ha fler som börjar posta på GPS Ice! 😉

    Tänk också på att Stickan o Radius mm också kör snabbt med vanliga downhilltruckar 47 resp 43.5 knop i topp.

  • herr-pelegrin

    Medlem
    31 januari, 2014 vid 17:37

    Martin MA – Vad blev Ditt val? Själv har jag nu växlat mellan tre o fyra medar både denna och förra säsongen. Båda är ungefär lika kul men man dunkar i huvudet oftare med tremedars. För freeride på stora ytor med knagglig is och en del snö skulle jag nog välja tremedars men på en tightare yta med mycket gipp är fyrmedars enklare. På tävling är det jämt i slalom mellan varianterna medan åtminstone tremedars Mårdboard verkar vara vassare på course. Jag har inte riktigt koll på om det var på kryss eller slör skillnaden visade sig men skillnad var det hursomhelst.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Is & Snösurf Beslutångest !

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.