Senaste nytt Forums Kitesurfing Kitesurfing 4 dummies Beställa Raven?

• Beställa Raven?

Publicerad av anonym-anvandare på 2 juni, 2005 vid 18:03

tjenna!
    Har haft funderingar en tid på att beställa en naish raven, någon som testat dessa och kan ge ett utlåtande om hur dom är?

Någon som testat en torch ? hur är dessa i större storlekar?

tackar så mkt grin.gif

rocco svarade 19 år, 5 månader sedan 6 Medlemmar · 17 Svar
  • 17 Svar
  • patrikol

Medlem
    2 juni, 2005 vid 20:11

Har själv Raven och tycker den är grymt skön snabb. Är väl en 4-5 stycken som provat den förutom jag och alla har hitintills gillat kiten.
    Raven är mer en allround kite med inriktning på höga hopp och hangtime men du skall ändå kunna göra kiteloops och köra i vågor så den är snällare i uppförandet än T.ex. X4an men för att du skall få höra av ett riktigt proffs hur den uppför sig så har jag bifogat en gammal Intervju med Mark Shinn.
    Ps jag kan fixa bra Rabatt på Raven om du nu bestämmer dig för att det är en Raven som du vill ha.
    Mvh Patrik

“We” spoke with Mark this evening, read the full article for his comments on the new Torch, Raven & Aliens.

Rob: So tell me about the Raven.
    Mark: The Raven is nearing the end of its development programme. Again this is a totally new kite design rather than a dvelopment of the X4.
    The basic design is for allround kiting, with a bias towards jumping.
    The ultimate hang time is possibly not as good as the X4, but there is a big improvement in the turning speed of the kite over the X4.
    As for ultimate power, the X4 possibly has more raw power. The Raven is similar and you can generally ride in the same conditions with the same size X4 & Raven, but whereas you can stand on your board with an X4 and it will get you onto the plane, you just need to work the Raven a little more.

The major improvement comes with the top end, as it almost has double that of the X4.
    The hang time is broadly the similar as the X4, possibly better for an average jump, but not quite the same as for a rider who is totally lit and gets it absolutely spot on.
    The major difference is that powered kiteloops are possible with the Raven and this was never in the design criteria of the X4.
    So to summarise, the hang time is very good, possibly slightly less than the X4, but turning is far faster and the overall ride is more allround and waveriding is possible, which again was something the X4 wasn’t really designed for.
    The Raven will start with a 9m and my preferred quiver would be 9/12/16m.

• rocco

Medlem
    3 juni, 2005 vid 10:44

Är själv lite sugen på en raven. på 16 m2 men jag funderar på hur det funkar att köra un-hooked med denna, torch verkar vara bättre till att kunna köra urhakad och kunna rida vågor. Någon som vet hurvida detta stämmer?
    Kan du fixa rabatt Patrik? vad är det somgäller då? smile.gif

• zoolander

Medlem
    3 juni, 2005 vid 16:02

tja.. jag provade patriks 12a.. och gillade det.. den var snabba och det va lite bomtryck.. bra upwind.. ja, vad ska man säga, jag gillade den!

• patrikol

Medlem
    4 juni, 2005 vid 11:00

Hur det är att köra unhooked med en Raven har jag ingen aning om det är inget för mina begränsade kunskaper.
    Det jag vet är att Torchen skall vara grymt bra till unhooked trix.

• luuddee

Medlem
    4 juni, 2005 vid 22:04

jag gillade raven hyffsat men gillar inte alls torchen,..

• patrikol

Medlem
    4 juni, 2005 vid 23:48

grin.gif grin.gif Eh Eh hur kan det komma sig! grin.gif

• pjoter

Medlem
    5 juni, 2005 vid 08:50

har inte lilleman förklarat de i stora konfen flera gånger??

• luuddee

Medlem
    5 juni, 2005 vid 11:41

va snackar du om?!. har väl skrivit att raven är bra och jag ahr skrivit alla nackdelar jag hitta med den men den e fortfarande skön.. sen att torchen är skit kan väl itne jag hjälpa.

• rocco

Medlem
    5 juni, 2005 vid 11:47

haha fan alla andra brukar säga precis tvärt om… att torchen är grymare.. får väl ta och testa jag med grin.gif

• patrikol

Medlem
    5 juni, 2005 vid 17:57

Eh Eh ja vad kan det vara? grin.gif

• patrikol

Medlem
    5 juni, 2005 vid 18:17

Akta dig för att testa den sen är du fast! wink.gif

• rocco

Medlem
    5 juni, 2005 vid 20:45

jasså är det så bra! Jodå Naish har ju vart gött hittils så varför skulle dom faila nu? smirk.gif

• patrikol

Medlem
    5 juni, 2005 vid 20:55

Finns många bra kitemärken så det är svårt att bli riktigt besviken.
    Raven är nog en mer allround kite än Torchen den är ju väldigt extremt inriktad på just stadighet för en massa waketrick så en del gillar det väldigt mycket och andra inte.
    Har själv ännu inte provat någon Torch men dom skall ju ha blivit mycket bättre nu med uppgraderingen som Naish fick göra.
    Det var några linor som skulle justeras annars uppförde sig kiten väldigt märkligt, men det har man nu åtgärdat och erbjuder alla som köpt en Torch en liten uppgraderingssats som rättar till felet.

• luuddee

Medlem
    5 juni, 2005 vid 20:59

jag sa ju att den va kass

• patrikol

Medlem
    5 juni, 2005 vid 21:07

Jag vet Luuddee men jag vill gärna bekräfta själv, men jag litar på dig du brukar vara ärlig!

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Kitesurfing 4 dummies Beställa Raven?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.