-
Beställning av Zfins
Som ni säkert noterat, så kör fler och fler PWA seglare idag på slalomfenor från Zfins.
När jag var i Alacati i våras pratade dom också mycket om Zfins. ”För något år sedan körde många Hurricane, men nu byter alla till Z…”
Jag hade nyligen kontakt med Taty Frans om 2015-års Starboardbrädor och passade på att fråga om fenorna och han kom då in på Zfins fenorna, som han var helt lyrisk över (och dom måste han ändå betala för!!). Han menar att detta är en stor anledning till varför han kan gå så fort, trots sin vikt (75kg). Han ansåg bland annat att Zfins är helt överlägsen Hurricane.
Vi är några som kommer att beställa Zfins nu och tänkte se om det finns fler som är intresserade av att haka på. Dom är väldigt strikta i sin prissättning, men blir vi fler kan jag i alla fall få ner priset någon krona samt vi kan dela frakten. Se info om fenorna nedan.
Modeller
Det finns två olika modeller för slalom: ZSF samt ZSLZSF är den senaste fenan designad som en ”flat water foil”. Som man förstår av beskrivningen, så är det fenor som foilar mycket, ger bra lyft av brädan och går extremt fort, fast som har mindre fokus på kontroll. Passar bäst i dom större storlekarna.
ZSL är en snabb slalomfena med mer fokus på kontroll. Passar både i större och mindre storlekar om man vill ha en snabb fena med bra kontroll.
Styvhet
S- (Extra soft). Detta är ”standardfenan”. 90% av fenorna levereras som extra soft.
S (Soft) är anpassad för stora tyngre seglare, speciellt i storlekarna 28-35
S — (Extra extra soft) Detta är en nyhet från September 2013 och är populär bland PWA seglare. Även lämplig för lättare seglare. (S—är framförallt anpassad för ZSL modellen)Vad jag har förstått, så är det ZSF S- samt ZSL S– som är mest populära i PWA.
Storlek
Slalomfenorna finns i storlekar 28-52.Leveranstid
Jag får ofta 5-7 veckor som leveranstid, men det blir i verkligheten mer. Räkna med upp till 2-3 månader, så får det bli en positiv överraskning om det går fortare (denna info är uppdaterat 2015)Dom har även Speedfenor samt Formulafenor fast det är områden jag inte har särskilt bra koll på. Är du intresserad, så går det dock bra att få med i beställningen.
Hör av dig på 070-229 38 84 eller skicka ett PM.
/Anders
Logga in för att svara.