Senaste nytt › Forums › Kitesurfing › Konfen Kitesurfing › Betong är hårt!!
-
vindstyrka?
nybörjare?
kitestorlek?
exakt hur körde han?
krya på dig vem du än är och att du blir lika frisk som förut.
-
Jag hoppas att du inte syftar på mig? (som i detta fallet var instrukören i fråga) Den här olyckan har inget med kurs och göra överhuvud taget! När vi lär folk att kitesurfa så lär vi dom att hantera draken, starta landa kontrollera använda leash mm ,alla tidigare olyckor i habo när folk har flugit till höger och vänster när dom ska starta draken det har med kursen att göra… men om någon seglar för nära land och tappar kontrollen så är det en bedömningsfrågar och ett ställningstagande som personen i fråga gör på vattnet medan han seglar… ett sånt beslut bygger på rutin inte på vad dom har lärt sig på en kurs!
Kitesurfing är en extrem sport! det är farligt! och om man fattar fel beslut så kan det gå illa! det är vi alla medvetna om och det är kanske det som gör det så fantastiskt?
Att leka med naturkrafterna är inget man ska ta lätt på, den här sporten kanske inte är för alla även om det ser coolt ut och är ganska lätt och lära sig? skulle du ge dig ut i 4 meters vågor på hawaii? hellt utan någon träning? det är samma sak även om det inte är extremt just för stunden så ändras det snabbt och då gäller det att veta vad man gör…En annan aspekt på det hela är att många avstår att ta kurs pga att dom tycker det är dyrt, 1500:- för 5 timmar = 300:- i timmen det är mindre än dom flesta företag tar ut för sina tjänster oberoende vad dom gör… Sen håller vi dessutom med all utrustning!
Ovanpå detta så är det då meningen att vi (instruktörer) ska “lära” folk och kitesurfa på 5 timmar ? jag kan säga att det är hellt omöjligt att lära någon en sport på 5 timmar oberoende vad det är! vad vi kan göra (och gör) är att försöka förmedla så mycket information och hjälp vi kan på under dessa timmar… hur mycket beror hellt på eleven.Det man försöker göra är att lära eleven att kontrollera draken så bra som möjligt och förklara/visa vad man bör göra när det går fel (leash, QR, manuverering) samt visa hur mycket tryck draken verkligen kan leverera om man gör “rätt” (villket väldigt ofta kan va fel )… jag försöker oxå pränta in en djup respekt för drakens/vindens kraft och ett sunt tänkande, men hur mycket hinner du pränta in på 5 timmar?
Så i slutändan finns det inte så himla mycket tid över till att lära eleven att faktiskt åka på brädan (kite: ) och allt vad det nu innebär…
Så kontentan av det hela är mycket som dom säger i körskolan “Körkortet är din inträdesbiljett till att träna på egen hand” men det krävs många timmar/mil bakom ratten för att kunna kalla sig en någolunda erfaren/säker bilist…
Jag kan bara lära mina elever hur draken och övrig utrustning funkar och förutse vissa händelser, resten lär man sig genom övning repetion och rutin… precis som med trafiken kan man inte förutse vad vinden kommer att göra.
Sen finns det ju mer eller mindre seriösa instruktörer, men om ni vill ha en god utbildning så satsa på en IKO kurs! Då får ni en väl utarbetat kurs med fast inehåll med fokus på säkerhet utförd av utbildade instruktörer.
Priset på kurser är inte dyrt! tänk på att ni har laggt närmare 15000:- på en utrustning som ni med lite tur kan total kvadda första ggn. om ni inte vet vad ni gör! har ni sen riktig otur kvaddar ni er själva oxå…
Ps. Per, det här är inte på något sätt menat till eller mot dig, ditt inlägg väckte bara tankarna… Tack ; ) Ds.
-
Till er smartasses som är så jävla efterkloka nu och fördömmer missen. En kille ligger på sjukhus och riskerar men för livet.. ni behöver inte berätta för honom nu att betong är hårt han om nån vet det..
Kanske är det bättre att berätta för folk som ni ser är på väg att göra nått tokigt.Denna galenskap hos en del åkare som beskrivs tror jag oftare handlar om okunskap.. Även om det största ansvaret ligger hos individen så måste vi ransaka oss själva både instruktörer och “kompis”instruktörer.
Hur många har inte råkat komma bodydragande på stranden någon gång. Nästa gång är det kanske ett barn som får en 100kg kitare över sig och då har vi snart kite förbud både här och där.Vi som inte är så smarta får dra lärdom av detta så det förhoppningsvis inte upprepas.
till den olyckdrabbade/ Jag hoppas du snart är på benen igen
-
Rambo snälla sluta nu… för en vettig diskusion på mitt inlägg istället, det är inte viktigt vem som säger villka ord i villken följd och det börjar bli väldigt onödigt nu!
Kan ju tillägga att 1 timme efter olyckan va du ute och körde fram och tillbaka mellan pelarna… och jag oxå för den delen, man måste köra så när det blåser nord nord/väst i habo så är det bara annars kommer man inte ut från stranden. Det som hade varit det rätta och göra är att hitta en bättre spott eller starta nere vid LBWS istället, men vem orkar det?
Så säg inte att han körde mer wreckless än nån annan, kanske hade han sämre koll men han börja surfa i sommras och hade säkert den bästa dagen på hela året juste den dan… vi har hållt på i 3 år + nu och gör fortfarande samma sak…
Nybörjarna tittar faktiskt på oss och tänker kör dom så är det säkert OK för mig oxå
Föregå med gott exempel istället ; )
-
Här snackar vi om betong killen men vem tänker på Kenny Bräck han visste i alla fall i förväg att betong var hårt?
-
pan menad ej dej ville bara ha info.
ska meddela rick Iossi nämligen(för er som ej vet för han statistik över olyckor världen runt för att kunna hjälpa till att förhindra att samma sak händer igen).
-
Det har gått några tankar till honom också vi är uppvuxna i samma håla.. operationerna har gått bra hitils men det är för tidigt att säga om han kommer att få några bestående men.
-
Svar till:
citat
“fan va han leker med ödet, antingen kör han in en pelare eller hamnar han på stranden”-anonym (i habo 10min innan olyckan)
[/ QUOTE ]
Exakt!
Här sitter erfaret folk på land och konstaterar att en kille kör farligt. DÅ MÅSTE VI INGRIPA INNAN NÅGOT HÄNDER! GÅ UT TILL FOLK OCH SÄG TILL! Detta är kritik till alla inklusive mig själv!Inte lätt att hitta en bra väg mot bättre säkerhet. Ska fundera .. En lokal klubb så folk känner att de kan fråga och ta hjälp. En skylt naturligtvis med regler…
/Per Petersson
-
Två utmärkta förslag! Fortsätt fundera
Håller tummarna för stackaren på sjukhuset (och för kenny…vad han nu hade med denna diskussionen att göra)…hoppas att du repar dig helt och snabbt!
/mitt försök att föra in lite mer empati i diskussionen, har varit för lite forus på det anser jag.
/Andreas von Barth
-
Hej igen!
Min man börjar så småningom bli bättre och båda operationerna verkar lyckade.
Lite reflektioner:
Min man vet och visste mycket väl vilken farlig sport han utövar. Han inser givetvis också att han måste gjort något fel eftersom han for in med ansiktet före i en betongpelare och skadade sig så illa. Det som kan reta mig lite av det som sagts i inlägget är just det nån skrev med att erfarna kitesurfare sitter på stranden och ser honom göra misstag.För mig som gammal simtränare är det som om jag som erfaren simmare skulle se en nybörjare hoppa från en 10-meters trampolin ner i en flera meter djup bassäng och veta att han inte kan simma tillräckligt bra men att jag skulle luta mig tillbaka och säga “ha ha, han kommer säkert att drukna han får skylla sig själv som inte har bättre vett”.
Vi vill båda tacka för det stöd som ni gett oss här i forumet.
Hoppas att resultatet av olyckan blir att ni alla kör säkrare i fortsättningen. Regler låter inte dumt, hjälm tycker jag borde vara obligatoriskt.
Maria
-
Bra, nu börjar det att likna något.
Ideér om vad vi skall göra för att slippa sånt här är det som behövs sen kan man tycka o tänka allt möjligt om det som har hänt men det är historia, nu går vi vidare och ser till att vi slipper sånt här i framtiden.
Krya på dig!!Tror mycket på att samla folk i klubbar och föreningar.
Två stora fördelar, lättare att sprida information (via epost listor etc) och det blir roligare om man kan samordna kitandet så att inte alla kör på olika ställen, kanske även få bort folk från olämpliga ställen.Använd hjälm!!!
-
Visst ska man säga till när man ser att nån gör fel. MEN ofta är personen långt ut på vattnet eller så är man själv också ute å kör. Kommunicera med ord är inte det lättaste när man kör och så är i allafall inte jag så intresserad av att köra upp nära en person som håller på med farligheter och säga till honom att sluta.
Har också varit med om ett flertal gånger då jag själv gått in för att det varit nåt svart moln på väg in eller att jag varit överriggad. När jag kommer in så ser jag nån ta upp samma storlek som jag kört med för att ge sig ut. Jag går fram och snällt förklarat att det kanske inte är en bra ide MEN har då fått svar som “Jag vet men man måste få tid på vattnet” ” Känns rätt lugnt jag drar releasen om det blir för mycket” etc… Då tröttnar man till slut å tänker jaja det är en enmanssport å jag tänker inte åka i närheten av den kille… För det är bara killar som utrrycker sig så korkat skulle jag tro.
-
Regarding the accident in Sweden, in addition to the details you have already identified, do you know how far the guy may have been dragged and/or lofted?
In addition to the wind speed, gust range it would also be good to know the relative direction, e.g. onshore, side onshore, etc.
Was he wearing a helmet or impact vest. Were there other witnesses and any other details that you can contribute to fill in a sequence of events.
I think the gray things are called “concrete bridge piers” in English.
Thanks for passing the info along.
någon? även kitestorlek, vindstyrka och killens förmåpga med kite är av intresse.
-
Vet vad du menar. Man blir jävligt lätt en besserwisser om man kommer fram till folk på stranden och berättar för dom hur dom ska göra.Men man måste ju försöka, när man ser nåt dumt.
Jag tror att många inte inser vilken potentiell kraft det finns i en kite. Det är kanske inte heller så lätt å räkna ut på egen hand att om man kör draken rakt genom powerzone så flyger man.
Om man säljer en kite ska man få köparen att inse att en kite har förmåga att ta livet av en, och att det inte alltid räcker med sunt förnuft för att inse farorna. Att lura ut detdär med svarta moln tex. kräver sin meteorolog. Så jag säger: Gå ut där och skräm upp dom!!
/RadiKalle -
man säljer inte kite-grejer till folk som inte gått kurs…mvh gustav
Logga in för att svara.