Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Bic Adagio – är det vettigt för en nybörjare?
-
Bic Adagio – är det vettigt för en nybörjare?
Publicerad av jakobcajsa på 21 juli, 2009 vid 13:59Tjena!
Jag blev erbjuden en Bic Adagio bräda från 95 med 2st segel varav 1 är oöppnat.
Specifikationer: 2,70 m 0,58 m 8,5 kg 106 l.
Ska tydligen vara en semisinker?
De vill ha 900kr för den.Är det vettigt att börja med om man kört gamla skruttiga 90talare innan?
rasmus_w svarade 15 år, 9 månader sedan 11 Medlemmar · 27 Svar -
27 Svar
-
Allt går ju, men vettigt nej…
försök hitta något nyare, bredare och med mer volym.
-
Om du skall börja så kolla på något från 00 och framåt med minst 150L volym.
Skaffa den och åk sen ut och njut. -
Knatte
Gäst21 juli, 2009 vid 16:36JakobCajsa;560553 wrote:Tjena!
Jag blev erbjuden en Bic Adagio bräda från 95 med 2st segel varav 1 är oöppnat.
Specifikationer: 2,70 m 0,58 m 8,5 kg 106 l.
Ska tydligen vara en semisinker?
De vill ha 900kr för den.Är det vettigt att börja med om man kört gamla skruttiga 90talare innan?
Nä, det är totalt ovettigt att börja med en Bic adagio och priset var i överkant..
Satsa på någon mer nybörjaranpassad bräda och framförallt bredd på minst 65- gärna 70 cm bredd. Det skall helt vara från 2000-talet också. Räkna med 3-4000 kr minst för något vettigt, så du inte tappar sugen innan du upptäcker det roliga :laugh:Om du inte har läst wikin innan, gör gärna det: [ame=”http://www.surfzone.se/forum/showthread.php?t=51820″]Nybörjar råd alt FAQ del 1 – http://www.Surfzone.se[/ame%5D
-
Roding;560555 wrote:Om du skall börja så kolla på något från 00 och framåt med minst 150L volym.
Skaffa den och åk sen ut och njut.Mycket bra sagt!
Ger mycket tid på vattnet och lätt att lära sig på…:cool2:
Och… ”JacobCajsa”… Lyssna till råden ni får, de är ”ovärderliga”…
-
JakobCajsa;560553 wrote:Tjena!
Är det vettigt att börja med om man kört gamla skruttiga 90talare innan?
Det är ju bara en till skruttig 90talare, lyssna till ungdomarna i tråden, köp nytt (beggat ;))
-
Bädan e från 91…Hur som helst, om nån av er e en ”lättviktare” (max 65kg) så kan man lära sig att köra på Bic:en, men optimalt är det inte…Ett tips är att gå med i nån surfklubb (tex LBWS, Lomma Buktens WindsurfingSällskap), har för mig att man som medlem får låna ypperliga nybörjarbrädor!
-
Cajsa väger iofs bara 54 O_o.
Men jag försöker leta upp en fräschare.
Svårt att hitta kompletta brädor bara!
Jag är inte riktigt haj på att pilla ihop bräda, segel mast och bom separat :SSnackade iaf med en trevlig kille från denna sida igår som skulle se om hans inaktive surfarkompis skulle sälja sina saker.
Tack för alla svar förresten 😀
-
Knatte
Gäst22 juli, 2009 vid 07:43JakobCajsa;560681 wrote:Cajsa väger iofs bara 54 O_o.
Jag är inte riktigt haj på att pilla ihop bräda, segel mast och bom separat :SSnackade iaf med en trevlig kille från denna sida igår som skulle se om hans inaktive surfarkompis skulle sälja sina saker.
Tack för alla svar förresten 😀
Tänk bara att allt gammal skräp som finns i garagen, sällan passar nybörjare och att det är svårt att plocka ihop billiga och fungerande paket.
Du lär få väldigt svårt att hitta något vettigt att surfa med för 2000kr. Chansen är liten:blush:
Det låter tufft, men varje är är det ett antal personer här på steffo, som köper gamla skitpaket, som de aldrig klarar av surfa på och slutar. 😡
Mycket större chans att du får skräp som inte passar ihop och ni tröttnar på att lära er surfa inom några veckor.Absolut bästa är att gå en kurs eller gå med i en klubb och lära er grunderna. Sedan får ni vara beredda att betala mera pengar på något fungerande.
Får du korn på något paket här, så ställ frågor om grejerna här på steffo, så kan du säkert få en uppfattning om det är bra och prisvärda grejer.
-
JakobCajsa;560681 wrote:Cajsa väger iofs bara 54 O_o.
Jag är inte riktigt haj på att pilla ihop bräda, segel mast och bom separat :STips:försök köpa segel och mast ihop, det blir ofta enklare så. Folk säljer sina segel oftare än de säljer masterna så ditt billiga segel kan bli rätt dyrt om du blir tvungen att köpa en helt ny mast till.
Bräda: eftersom hon är lätt så kan 110-120 liter funka men se till att det är 110 liter 2000-tal, inte 90-tal.
-
JakobCajsa;560681 wrote:Cajsa väger iofs bara 54 O_o.
Men jag försöker leta upp en fräschare.Gör dig inte av med Cajsa nu när hon är inne på vindsurfing!
-
Knatte
Gäst22 juli, 2009 vid 17:02Rasmus_W;560723 wrote:Tips:försök köpa segel och mast ihop, det blir ofta enklare så. Folk säljer sina segel oftare än de säljer masterna så ditt billiga segel kan bli rätt dyrt om du blir tvungen att köpa en helt ny mast till.Bräda: eftersom hon är lätt så kan 110-120 liter funka men se till att det är 110 liter 2000-tal, inte 90-tal.
Cajsa är lätt, men ingen vet hur tung Jacob är… Därför känns 110 liter som underkant även om det är 2000-talet..
Typ 111 liter Hypersonic är ju inget bra att börja med. -
Ja om bägge ska använda den så kanske 110 är lite litet. Å andra sidan är det ju lite fånigt att nämna just hypersonic. Det finns brädor som är olämpliga som nybörjarbrädor i de flesta storleksklasser. En 130 liters lättvindsslalom och en formula på 160 liter är t.ex. båda alltför ömtåliga.
Ska bägge surfa kanske en tandem är nåt. 😀
-
Knatte
Gäst22 juli, 2009 vid 18:13Rasmus_W;560825 wrote:Ja om bägge ska använda den så kanske 110 är lite litet. Å andra sidan är det ju lite fånigt att nämna just hypersonic. Det finns brädor som är olämpliga som nybörjarbrädor i de flesta storleksklasser. En 130 liters lättvindsslalom och en formula på 160 liter är t.ex. båda alltför ömtåliga.Ska bägge surfa kanske en tandem är nåt. 😀
Ha, ha…
Det är mest en reaktion på att nästan alla med koll säger, satsa på bredd och minst 130-150 liters volym:laugh:
Sedan är det alltid någon här som börjar prata om, att 100-110 liter kan fungera i vissa fall, ( om och men mm.)Klart frågeställaren blir förvirrad om det kommer spretiga och olika budskap..
Det finns ju ett skäl till att en ny nybörjarbräda har typ 180-220 liters volym..Därför ogillar jag personligen, snacket om att ca 100-110 liters volym kan fungera för nybörjare:wink:
-
En sak e säker…Bic:en är lämplig som ”nybörjarbräda” för en 55kg person som är beredd att kämpa lite mer…Den är: billig, slagtålig (i princip omöjlig att dinga), dessutom har den mer volym än de angivna 106, skulle tippa runt 115. ”Provåkte” en Adagio för några veckor sen (jag väger 85kg ”surfklar”) o den var förvånansvärt ”bärig”, sjönk knappt! Men mitt råd e fortfarande: Gå med i LBWS (http://www.lbws.com), som medlem får man låna utmärkta nybörjarbrädor gratis (har jag för mig)
-
Tack åter igen för alla tipsen! Jag tar för mig av dem!
Provade en epoxybräda idag på 92l (90talare) och fick det faktist till att fungera.
Så jag hoppas jag inte behöver allt för stor volym på brädan.
Cajsa väger 54.
Jag väger 82.
Säg till om ngn av er har en ca 120l -160l bräda liggandes någon stans!
Är mycket sugen på att köpa ett komplett sett runt 3-5000kr.
Vill inte lägga ut för mycket pengar om Cajsa inte vill surfa efter en vecka 😛
Logga in för att svara.