Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Bic Core 148

• Bic Core 148

Publicerad av kathalon på 20 juli, 2010 vid 13:30

Funderar nu på att byta grejjer, har 80 tals grejjer som jag kört med i 2 säsonger, men pga slitage efter 2 år så har jag nu ingen fena och bommen går snart sönder samt brädan lite sprucken och tung. Så tänkte jag snart köpa en ny utrustning för att fortsätta lära mig.

Bor uppe i Norr så vindarna ligger oftast mellan 4-6 m/s.

har sett så Bic Core 148 med nått nybörjarsegel, typ unifiber på 6.5 m2.

med Bic Core verkar man få rätt bra grejer för en billigare peng och den verkar få rätt bra i recensioner.

Någon som testat den eller har något tips på nått annat, segelstorlek och dyl?

soumipoika svarade 14 år, 3 månader sedan 6 Medlemmar · 14 Svar
  • 14 Svar
  • windmiller

Medlem
    20 juli, 2010 vid 18:50

Det är bra grejjer!
    Jag har själv en BIC Techno II 133 liter (alltså inte Core modellen) som jag gasar runt på i de vindhastigheterna med 7.5 m2 segel.
    Väger 85 kg, vet inte vad du väger men runt 85 kg bör du i alla fall ha större segel 7 m2 och uppåt.
    Core brädan ska vara lite stabilare än min och mer riktad emot ny nybörjare, har inte satt en fot på en core bräda men sett och hört mycket bra om den.

Och BIC har riktigt jäkla bra konstruktion i sina brädor..

Satsa annars på en BIC Techno II 148 lit istället 🙂

Här är mitt lilla liv: http://www.wallensport.se/product.php?id_product=211

• kathalon

Medlem
    21 juli, 2010 vid 12:14
    Windmiller;621660 wrote:
    Det är bra grejjer!
    Jag har själv en BIC Techno II 133 liter (alltså inte Core modellen) som jag gasar runt på i de vindhastigheterna med 7.5 m2 segel.
    Väger 85 kg, vet inte vad du väger men runt 85 kg bör du i alla fall ha större segel 7 m2 och uppåt.
    Core brädan ska vara lite stabilare än min och mer riktad emot ny nybörjare, har inte satt en fot på en core bräda men sett och hört mycket bra om den.

Och BIC har riktigt jäkla bra konstruktion i sina brädor..

Satsa annars på en BIC Techno II 148 lit istället 🙂

Här är mitt lilla liv: http://www.wallensport.se/product.php?id_product=211

Härligt, ska titta lite på det. Läste också att de är lite tåligare bräda, vilket kan vara att föredra nu när man ska lära sig hängselen så man slipper slå sönder brädan.

Väger 85kg och är 192cm.

Så du tycker jag bör satsa minst ett 7 m2 segel för 4-8 m/s ?

• gustav1980

Medlem
    21 juli, 2010 vid 13:14

Väger 88 och använder 120 liters bräda i norrland. Att lära sig gilla stora segel är skitviktigt för att få tid på vattnet här uppe.
    Seglar själv 8.2 och 6.5 och skulle gissa att jag över en sägong använder dessa segel lika ofta.
    8.2 planar jag med om medelvinden ligger på 6.5-7.0 m/s, absolut inte tidigare trots att jag pumpar.

Testade även 9.2 i början av min karriär men det kändes för klumpigt. Kanske skulle det kännas bättre idag med mer erfarenhet och mer vikt.

Tycker att 7.0 är i minsta laget med tanke på din vikt och valet av bräda. Satsa på två segel är mitt tips, där det största är runt 8.0 och det mindre mellan 6.0-6.5. Var inte rädd för ett par mini cambers som förbättrar registret i seglet.

• kathalon

Medlem
    21 juli, 2010 vid 13:31
    Gustav1980;621798 wrote:
    Väger 88 och använder 120 liters bräda i norrland. Att lära sig gilla stora segel är skitviktigt för att få tid på vattnet här uppe.
    Seglar själv 8.2 och 6.5 och skulle gissa att jag över en sägong använder dessa segel lika ofta.
    8.2 planar jag med om medelvinden ligger på 6.5-7.0 m/s, absolut inte tidigare trots att jag pumpar.

Testade även 9.2 i början av min karriär men det kändes för klumpigt. Kanske skulle det kännas bättre idag med mer erfarenhet och mer vikt.

Tycker att 7.0 är i minsta laget med tanke på din vikt och valet av bräda. Satsa på två segel är mitt tips, där det största är runt 8.0 och det mindre mellan 6.0-6.5. Var inte rädd för ett par mini cambers som förbättrar registret i seglet.

Jo de är nog sant, och man vill ju få mycket tid på vattnet.

Men du har ju mindre volym på din bräda och behöver mer segel för att plana i samma vind eller?

borda inte ett 7m2 segel till en 148 liter bräda ge ungefär samma planing som en 8m2 på en 122 liter?

Eller är jag helt ute och cyklar?

• rasmus_w

Medlem
    21 juli, 2010 vid 16:40

Njaäe. En större bräda har större våt yta när den inte planar, vilket betyder att den gör mer motstånd och därmed kräver större rigg för att plana lika tidigt som en mindre bräda. Så om du har likadana likadant riggade 7.0:or på 148:an och 122:an så planar troligen 122:an tidigare.

Fördelen med stora brädor är att de kan ta större segel och det ger tidigare planing. Sätt likadana 8.0:or på 122:an och 148:an så kanske 8.0 är för stort för 122:an och får 122:an att gräva ner sig i vattnet, medan 148:an bär 8.0:an utan problem. Då kommer 148:an plana tidigare. 122:an kanske till och med planar senare med 8.0:an än med 7.0:an eftersom den extra kraften i 8.0:an går åt till att få upp den halvsjunkna 122:an till ytan.

Jag har själv haft en 148 och den seglade jag med ett formulasegel på 9.7 kvadrat, vilket var aningen för stort för brädan. Jag planade tidigt men antagligen gjorde den sista kvadratmetern inte mycket för seglingsegenskaperna, en 9.0:a hade nog planat lika tidigt och varit mindre klumpig.

• windmiller

Medlem
    21 juli, 2010 vid 19:29
    Quote:
    Väger 85kg och är 192cm.
    Så du tycker jag bör satsa minst ett 7 m2 segel för 4-8 m/s ?

Jaså, då är vi i identisk storlek du och jag då både på bredd och höjd hehe
    Ja, har jag 7.5 på min 133:a så bör nog du ha 7.5-8.0 där någonstans på 148 litersbrädan.
    Du kanske till och med ska ha ett segel med cambers så att du kan lösrigga seglet ordentligt utan att det blir påse av alltihopa. 🙂

• kathalon

Medlem
    22 juli, 2010 vid 08:25
    Windmiller;621841 wrote:
    Jaså, då är vi i identisk storlek du och jag då både på bredd och höjd hehe
    Ja, har jag 7.5 på min 133:a så bör nog du ha 7.5-8.0 där någonstans på 148 litersbrädan.
    Du kanske till och med ska ha ett segel med cambers så att du kan lösrigga seglet ordentligt utan att det blir påse av alltihopa. 🙂

Så de här paketet duger inte eller?
    http://www.surfspot.se/komplett-set-niva-2-4-freeride-paket-3.html
    dock bra pris på brädan bix techno 2008.

Funderar om jag får börja med en 7.0m2 för att lära mig mera på och sedan komplettera med ett 8.5 när jag vill ha mera fart.

Vart i norrland bor du? grymt dåligt med vindsurfare här i Piteå, har inte sett en enda på 2 år bara pratat med dem som vindsurfade på de glada 80 talet, då var de 10-15 stycken som aktivt surfade. Vet att de finns några i Luleå.

kan du ge nått bra ex på segel med cambers som skulle passa?

• windmiller

Medlem
    22 juli, 2010 vid 10:07
    Kathalon;621903 wrote:
    Så de här paketet duger inte eller?
    http://www.surfspot.se/komplett-set-niva-2-4-freeride-paket-3.html
    dock bra pris på brädan bix techno 2008.

Funderar om jag får börja med en 7.0m2 för att lära mig mera på och sedan komplettera med ett 8.5 när jag vill ha mera fart.

Vart i norrland bor du? grymt dåligt med vindsurfare här i Piteå, har inte sett en enda på 2 år bara pratat med dem som vindsurfade på de glada 80 talet, då var de 10-15 stycken som aktivt surfade. Vet att de finns några i Luleå.

kan du ge nått bra ex på segel med cambers som skulle passa?

Jo, det låter som ett bra paket och pris..
    Jag har lämnat norrland, bor nu vid Hjälmaren. Inte många vindsurfare i Norr, så du bor i Pite.. ja där lär det ju vara riktigt dåligt med surfare.

Om du går på det paketet så har du ju bra grejer, till bra pris
    skulle du lyckas få tag på en begagnad Core med motsvarande tillbehör så skulle du ju inte tjäna mycket på det heller, nog är det ett bra pris.

• kathalon

Medlem
    22 juli, 2010 vid 13:55
    Windmiller;621927 wrote:
    Jo, det låter som ett bra paket och pris..
    Jag har lämnat norrland, bor nu vid Hjälmaren. Inte många vindsurfare i Norr, så du bor i Pite.. ja där lär det ju vara riktigt dåligt med surfare.

Om du går på det paketet så har du ju bra grejer, till bra pris
    skulle du lyckas få tag på en begagnad Core med motsvarande tillbehör så skulle du ju inte tjäna mycket på det heller, nog är det ett bra pris.

Om jag skulle ta de där seglet Unifiber 7m2 vilket segel skulle du/ni rekomendera på 8-8.5m2 som lättvindssegel. klarar jag mig med samma bom/mast på 7 och 8.5m2?

• kathalon

Medlem
    27 juli, 2010 vid 19:31

Då var grejjerna beställda, sitter med spänning och väntar. Har förmodligen mer problem att vänta än ett barn som försöker somna dagen innan Julafton.

De blev en Bic Core 160 med centerbord
    North Sails Drive 7m2

Tror de blir perfekt mycket pga vindförhållandena här uppe samt att man är 3 barns far och måste surfa när de finns tid och möjlighet och inte när de är perfekt väder. Sedan har man ju även en perfekt bräda att få resten av familjen att börja. Bara köpa en barn segel.

• macedu

Medlem
    27 juli, 2010 vid 19:35

Ett smart val för den som inte kan välja och vraka på dagarna.
    Centerbordet kommer du nog att spola rätt omgående då det sabbar farten….höjd lär du lätt ta med den stickan.

/mac

PS säg inte att det är som att vänta barn till frugan…hon lär såga dig och brädan omedelbart 🙂 DS:smirk:

• soumipoika

Medlem
    29 juli, 2010 vid 08:44

En riktigt fin bräda för ändamålet. Många dissar BIC, men ska man “bara” freeridea är deras basicbrädor MYCKET prisvärda. Hade en Core 135 som förstabräda som funkade toppen. Jag väger lite mer än du, 94 kg, men bor å andra sidan på västkusten varför jag tror att en 148 blir helrätt för dig där uppe.

• macedu

Medlem
    29 juli, 2010 vid 14:16

Du bangade väl av din Bic, eller har du kvar den :-).
    Windmiller här på forumet har oxå en som han är redigt nöjd med 🙂

/mac:grin:

• soumipoika

Medlem
    2 augusti, 2010 vid 07:36

Jo, den är gone. Funderade på att ha kvar den som lättvindsbräda men tyckte det var bättre att få lite deg för den medan den var ny o fräsch. Nu kör jag min Goya One 95, en jättefin allroundbräda. Saknar dock en lite större lättvindsbräda, typ 110L freestyleplanka vore gött att ha i förrådet.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Bic Core 148

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.