Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Bic Tabou 250

• Bic Tabou 250

Publicerad av m_flink på 22 mars, 2001 vid 13:12

Jag funderar på att skaffa en lite mindre vågis och har läst i tester att tabou linjen klarat sig bra. Är det nån som har erfarenhet av dessa brädor?
    Tror ni att en tabou250 skulle passa mig i mestadels onshore förhållanden då jag väger ca 60kg?

m_flink svarade 24 år, 1 månad sedan 4 Medlemmar · 6 Svar
  • 6 Svar
  • LARRY

Medlem
    22 mars, 2001 vid 13:49

Spontant tycker jag att 250 känns som en stor vågis om du väger 60 kg.

• dr-tabou

Medlem
    23 mars, 2001 vid 06:48

Tjenare! Har tyvärr ingen egen erfarenhet av dessa brädor än. Har skaffat 2 st och tänkte köra hårt med dem i sommar. Jag väger 72-75kg och köpte Tabou 250. Den är enligt Tyska surf 247cm lång och 75l. Jag hade en Naish 8.5″ innan på ca 85l vilket jag tyckte var lite stort för mig i hårda vindar (15-25m/s) och större vågor. Det finns även en Tabou 246 på 67l som kanske passar dig bättre om du bara väger 60kg. Dock kan det vara bra med lite volym i onshore förhållande och beroende på vilka vindar du tänker ha brädan i. Jag satsade på en mindre bräda då jag vill använda den i hårdare vindar. Är det mindre vind och onshore kör jag med freestylen Tabou 257 3S. Att ha en stor vågbräda är skönt i lättare onshore vindar men svårare att kontrollera när det blåser på.
    Små brädor är bra idag också. En surf tidning sa just att varför ha en större bräda när de mindre är så bra idag, en mindre bräda kan vara lättare att segla en än större. Kolla in följande länk förresten över tester på Tabou’n. Man kan undra journalisten är mutad eller om brädan bara är så bra……..
    http://www.surf-magazin.de/_test/00wave75.html

Fundera över Tabou 246&250 beroende på vindarna och om du har någon andra lättvindsbräda.

//Dr Tabou

• ola-h

Medlem
    23 mars, 2001 vid 06:51

Jag håller med Larry. Tabou 250 blir definitivt ingen liten vågis till dig. Jag gillar dock designen. Den ser helt klart ut att funka i Sverigeförhållanden.

Tabou 250 blir antagligen en bra allroundvågis till dig. Vill du ha något superradikalt får du leta på något mindre.

Ola H.

• m_flink

Medlem
    27 mars, 2001 vid 06:37

tackar för åsikterna. Men jag tror inte att 250:an på 75 liter kommer att vara för stor i mina finska förhållanden, vi kör mest onshore men ibland för vi till en fin side´shore där man förstås kunde ha en lite mindre. Jag har inte så värst många års erfarenheter från vågsurfing så jag känner mig tryggare på en lite större bräda

• LARRY

Medlem
    27 mars, 2001 vid 06:46

Kolla under rubriken en jäkla massa tester! Där har de testat tabou 250.

• m_flink

Medlem
    27 mars, 2001 vid 10:38

Vet nån om det går att få tag på formmått till t.ex en tabou någonstans ifrån? Jag funderar lite på att bygga en bräda och det hade ju varit kul om det är en beprövad modell som man vet att fungerar.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Bic Tabou 250

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.