Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing BIC: Veloce vs. Techno

  • BIC: Veloce vs. Techno

    Publicerad av portin på 10 mars, 2000 vid 15:34

    Vad tycker ni, hur står sig en Techno 283, mot en Veloce 288?
    Hur mycket bättre är Velocen när det blir lite tuffare segling, vågor och så?
    Vad är skilnaderna, hur mycket tidigare planar man med en techo i olika vindstyrkor?
    Är det någon som vet något om megascene:s Techno paket? Vad är det för segel till, har aldrig hört talas om det seglet? Bom? Mast? Annat:

    /johan

    smurf svarade 24 år, 3 månader sedan 6 Medlemmar · 13 Svar
  • 13 Svar
  • anonym-anvandare

    Medlem
    10 mars, 2000 vid 16:29

    Jag hade en techno förra året och jag kan nog nästan lova dig att
    den går bättre än 288:an i vilka vindar du än jämför dom i
    tar höjd som en gud jippar som en kung jag var helt såld + att med en bredare bräda kan du hålla ett större segel längre än vad du kan på “vanliga” brädor
    så mitt svar till detta är om du är ute efter en nostalgitripp så köp en 288:a
    annars så köp en techno!! jag kan tillägga att jag seglade Technon med 6:0 bara för att testa i 12-15m/s och då hade jag inga större problem att kontrollera den eller hänga med i fart med dom som hade mindre grejer men det var ju inte lika kul men fart och kontroll fans det……….

  • anonym-anvandare

    Medlem
    10 mars, 2000 vid 18:45

    Inte för att jag seglat någon av dem men jag skulle tro att föregående inlägg har helt rätt! i så gott som alla vindar är nog techon bättre. Skulle möjligen vara i riktigt krabba och choppiga förhållanden som den smalare velocen skulle gå bättre. 95% av dagarna tror jag dock att technon är ett bättre val!

  • linsurfer

    Medlem
    10 mars, 2000 vid 19:37

    Håller med att Technon nog går bättre på alla håll och ledder. Har läst lite om seglet. Det är designat av NP och direkt tagot från Diablo fast utan Shear tip. SÅ jag tror nog att det är ett mkt bra segel. Bic har också ett segel som heter freewing, också bra om man byter till bättre lattar då dessa är av lite sämra kvalite. Vet inte om detta också gäller Logic men isåfall är det ju bara att testa och ett par tublattor under och över bommen kostar nog inte mer en 500 spänn. Tror det stog lite om Logic på http://www.surfstore.co.uk. Tror inte du gör bort dig om du köper deras paket. Säkert mkt prisvärt.

  • pete

    Medlem
    13 mars, 2000 vid 08:38

    Planar man med Techno 283 i lätt sjöbris, alltså just innan det börjar gå gäss? Anta 75 kg kroppsvikt och 9m2 segel.

  • portin

    Medlem
    13 mars, 2000 vid 09:28

    Ok ni säger att technon är skit bra m.m Men finns det någon som har provat en Veloce? Ja menar, det är ju ingen som igentligen snackar om velocen. Den bör ju inte suga helt, eller? Samma märke o så…
    Enligt BIC själv så är den nästa lika bra men lite mera mångsidig, det är ju Technon´s förmåga att plana tidigt som har gjort den känd, och då har brädor som veloce hamnat i ‘skuggan’.

    /johan

  • anonym-anvandare

    Medlem
    13 mars, 2000 vid 11:22

    har en288 och jag planar med en 7.0 när det börjar gå gäss och jag väger 95
    kg

  • portin

    Medlem
    13 mars, 2000 vid 11:37

    Samma som jag då men kan du skriva i s/m i stället? Så man fattar, snälla? 🙂

  • anonym-anvandare

    Medlem
    13 mars, 2000 vid 12:00

    köp en veloce om du nu är så jävla kåt på den tänk bara på att modellen kom 96
    vilket innebär att den togs fram nån gång under 95 så det är ju en rätt gammal bräda men du kanske föredrar mogna damer vad vet jag.
    jag fattar inte riktigt vad du är rädd för med dom nya kortare brädorna dom är
    så jävla mycket bättre bara så är det annars hade ju inte alla brädmärken gjort dom, 150 eller 130 liter är inte så stor skillnad under mina 8år i stropparna har jag alldrig hört att nån bräda skulle vara för stor (med undantag fån 80-tals pråmar) så köp dig en techno och sluta lipa om nån gammal veloce!!

    Go Big Boy!!!

  • portin

    Medlem
    13 mars, 2000 vid 14:10

    Hur skulle de vara om du tog och skaffade ett loggin, och därmed automatiskt bli mycket trevligare.
    Du vet ju fortfarande inget om Velocen! DEN ÄR HELIG! Samma som Astro när den kom, den va så jävla bra så man behövde inte ändra den.
    Dina 8 år “i stropparna” verkar inte ha varit specielt givande när du inte förstår att bakom alla dagens brädor ligger ruskigt många timmar av tänkande o testande, så enligt min mening så finns det bara bra brädor idag!

    tat lungt

    /johan

  • anonym-anvandare

    Medlem
    13 mars, 2000 vid 14:57

    ok sorry kanske lite fel taktik, men jag tycker att det är slöseri med pengar att köpa en 290 och sen (vet inte om du har det men) ha en liten bräda ca 260-270, jag hade innan en vivace bytte sen upp mig 15 liter och några cm men man planade inte så mycket tidigare för det, så det jag försöker säga lite vänligare nu är att köp en Big betta för det kommer du inte att ångra en sekund istället för att stå där till sommaren när alla kör på mega prylar med ett “mellanting” oavsett vad din handlare/kompis som skall sälja brädan till dig säger så kommer du att gå bättre med en större, jag försöker ju inte sälja nått till dig bara ge dig lite råd så att du slipper byta i juli igen för att du inte är nöjd kanske lite dålig strategi men………..

    Go Big Boy

  • martin

    Medlem
    13 mars, 2000 vid 18:38

    Jag har testat Veloce 298. Den är i och för sig rätt mycket större än 288:an, men det är ju samma linje.
    298 var riktigt seg att få upp i planing. Jag planade klart tidigare med en gammal Mistral Screamer
    (med samma segel). Har även provat Techno 283. Jag tyckte inte den var speciellt rolig i gränsvind. Då
    går den ju som ett strykjärn på vattnet och påminner om AstroRock i känslan.

  • smurf

    Medlem
    13 mars, 2000 vid 19:05

    Jag har testat Veloce:n och det är en helt OK bräda. Otroligt lättseglad och fungerar i
    de flesta svenska förhållanden. Har inte seglat techno:n men andra breda “flappers”
    och måste säga att den nya typen av brädor ÄR roligare! Du planar tidigare, får mer
    segeltimmar på vattnet, brädan känns livligare, bättre nästan jämt. Wide style brukar
    vara lite sämre på halvvind och kan bli lite studsiga i chopp men i övrigt är de överlägsna.

    Jag kan dock förstå om du är lockad av Velocen, det är en helt OK bräda och priset
    borde ju vara betydligt lägre. Har du råd att lägga någon/några extra tusenlappar tror
    jag dock att du kommer behålla din techno betydligt fler år än vad du kommer att göra
    med velocen.

  • smurf

    Medlem
    13 mars, 2000 vid 19:14

    Där håller jag inte med alls!!!
    Anledningen till att du kanske planade tidigare med din gamla screamer var
    troligen att du då hade ett betydligt säckigare segel med gigantiskt mycket
    mer drag på den tiden. Att sedan jämföra Techno:n med astro är ju ett skämt…

    INGEN bräda är speciellt rolig i gränsvindar men olika bärdor har olika gränsvindar…

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing BIC: Veloce vs. Techno

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.