Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Slalom, Speed & Racing › Big is beautiful!
-
Big is beautiful!
Publicerad av jester på 20 september, 2006 vid 19:54Fick min första Warp Slalom idag. Närmare bestämt WS 80. 242 lång, 80cm bred och 145 liter. Skall nog tom jag flyta bra på! 😉
Bifogar ett par bilder…
jester svarade 18 år, 1 månad sedan 16 Medlemmar · 61 Svar -
61 Svar
-
Jester wrote:Fick min första Warp Slalom idag. Närmare bestämt WS 80. 242 lång, 80cm bred och 145 liter. Skall nog tom jag flyta bra på! 😉
Bifogar ett par bilder…
Fick du med dom nya stropparna??
-
Nej. Men Rikard håller på o undersöka. Fick med Exocet orginal-boardbag. Riktigt snygg, och bra!
Fenan är en Select Lightning på 49cm
-
Snart dags att dra igång en slalomcup i Sverige….vem lägger motionen till SVFs årsmöte? Linsurf är på och arrangerar!!
-
Har inte Exocet warp några cut-outs? Varför har man lagt av med det? Va dom inge bra?
/björn -
Cut-outs är ju ganska hett omdebaterat. Under ideeala förhållanden hjälper dom till, men i flera fall så försämrar dom planingsförmåga, stabilitet osv. Ett tydligt tecken på att dom är på väg ut är ju att Fanatic som uppfann det hela inte använder det på några brädor förutom formula. Dock har en del tillverkare varianter på idén. Kollar du på bilderna ovan ser man att brädan är avfasad i häcken, för att minska våta ytan. Starboard har sin side-cutouts osv…
Dunken har länge varit förespråkare för cut-outs, men dom saknas på flera av dom nya Thommen-brädorna…
-
Jester wrote:….Fanatic som uppfann det hela …
exocet la väl av med cutouts på sina slalombrädor 2003
-
Är det inte samma shaper hos Exocet som gjorde AHDs klassika Diamond brädor? De har ju väldigt lik tail.
-
tbsurf wrote:Jester wrote:….Fanatic som uppfann det hela …
Det var väl 2003 som dom hade en enda värsting cutout som täckte hela fenan :shocked:, och som vid “behov” kunde fyllas igen med en stooor pusselbit…?
-
Jester wrote:Cut-outs är ju ganska hett omdebaterat. Under ideeala förhållanden hjälper dom till, men i flera fall så försämrar dom planingsförmåga, stabilitet osv. Ett tydligt tecken på att dom är på väg ut är ju att Fanatic som uppfann det hela inte använder det på några brädor förutom formula. Dock har en del tillverkare varianter på idén. Kollar du på bilderna ovan ser man att brädan är avfasad i häcken, för att minska våta ytan. Starboard har sin side-cutouts osv…
Dunken har länge varit förespråkare för cut-outs, men dom saknas på flera av
dom nya Thommen-brädorna…Borde inte avfasningen försämra planings förmågan på sammasätt som cut-outsen då de båda ger en mindre våt yta? Det enda som skiljer dem åt är ju att det inte finns några störande spår i baken på brädan. Cut-outsen har väl fördelen att det inte blir något hack i railen på brädan vilket borde betyda att man får ett jämnare flöde runt brädan. Detta kanske inte spelar så stor roll när man slörar.
-
Mjo, men största nackdelen med cut-outs är att dels är dom dyra att tillverka, och dels krävs extra förstärkning, vilket innebär att brädan blir tyngre.
-
tbsurf wrote:Jester wrote:….Fanatic som uppfann det hela …
Fanatic stingray TT 2001!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! -
Jester wrote:Fick min första Warp Slalom idag. Närmare bestämt WS 80. 242 lång, 80cm bred och 145 liter. Skall nog tom jag flyta bra på! 😉
Bifogar ett par bilder…
Låter precis som en formula från -99 (ok dom var lite längre då) :smirk:
Var är slalom på väg?
Hur stora segel har ni nu?//JIMMY
-
Kommer köra 9.0 som störst på den. Max bredd på brädan i PWAs Slalom 42 är just 80 cm. Finns tydligen en slalomtour till där dom får vara 85 cm breda. Tror seglen inte får vara över 10 kvadrat. Ingen aning ang fenstorlek…
-
Hmmm.. Skulle faktiskt vara intressant o jämför en sådan här bräda med en formula, och se hur stora skillnader det är runt en formula-bana.
Logga in för att svara.