Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Resor & Transport › Bil köp i Spanien
-
Bil köp i Spanien
Publicerad av anonym-anvandare på 10 november, 2003 vid 21:08moscapoint svarade 20 år, 11 månader sedan 4 Medlemmar · 9 Svar -
9 Svar
-
Det där blev ju inte riktigt bra!
Jag ska till Spanien till våren och vindsurfa. Jag skall bo i El Puerto de Santa Maria, precis brevid Cadiz.
Hur är det med bil i spanien? det vore ju skönt att ha en under halvåret jag ska vara där.
Ska man köpa en billig bil i spanien eller ska jag köpa den hemma i sverige?
Känns lite halvtaskigt att köra bil ner dit, men det kanske är lättare än att skaffa sig en bil där.
Är det någon som har några erfarenheter om detta?80 dagar kvar!!!
-
mm, är också intresserad av det här! hur lätt är det att komma över en billig bil i tex. spanien?
jag och en kompis hade faktiskt tänkt fixa billigt boende på det här sättet. vi köper, eller rättare sagt kommer över ens om med en “skrotbilsägare” att vi hyr hans skrotbil i 2 månader, och att han sedan får tillbaka den, plus att han får behålla dem kanske 2-4 tusen svenska kronorna som man ger betalar för “hyran”. sedan ber man honom bogsera ut bilen till närmaste surfstrand där man sedan bor under sin vistelse.
helst ska bilen vara en stor och campinginredd
minibuss -
Är lite osäker på Spaninen, men hur det är i Portugal vet jag. Och om minnet inte sviker så är reglerna väldigt lika i Spaninen.
I dessa länder skattar man bilar efter cylindervolym (på ett ungefär). Det innebär att lite större bilar, som man kan peta in lite surfgrejor i, är typ dyra. Dyra med stort “D”.
Småbilar finns det hur många som helst till bra pris, men större bilar är det sämre och dyrare med.
Att köra ner till Spanien tycker jag borde vara ett hett alternativ om man skall stanna ett halvår. Dels kan man handla en lite större kärra till bra pris i Svea (typ en 740 container), få med sig grejorna ned och slippa flyg å annat bök.
Man kör ner på två övernattningar utan probs (från Stockholm).
Jag har kört Portugal ToR i en Seat Ibiza smällfull med flyttgods å surfprylar. En 740 hade varit rena drömmen… 😉
Så – överväg att handla bil hemma å köra ner är mitt tips.
Surfa På!
(ah, lite avis blev jag… 🙂
-
Kör ner! Gjorde det till just Cádiz – tricket heter biltåg – helt kört under sommaren åtminstonde i Spanien – men på resten av året kostar det 800.- per pers (har jag för mi g) att åka med bilen från Barcelona – Sevilla eller Málaga (båda 15-16 mil från Cádiz).
Från Hamburg till Narbonne något dyrare – men ring http://www.autozug.de och boka biljett + säg att det är ok att dela kupé med andra. Inga problem – standarden är tysk och helt klanderfri. (Åkte med flickvän och det funka perfecto).
Totalt sett ca 50 mil Gbg-Hamburg + 20 mil Narbonne-Barcelona + 15 mil Sevilla-Cádiz.
Gå inte via någon resebyrå – särskilt inte här i Sverige för bokningen av biljetterna – det tycker det är krångligt och försökte ta en kommision på över 1000.- bara för bokningen.
Och glöm inte “Cortadura” (side off shore vid Levante – stranden precis söder om stan). Kolla bilden – så kan du ju gissa var som är lämpligt att leta lägenhet… Kolla efter Paseo Marítimo i Diario de Cádiz eller liknande).
Buena suerte!
-
Såg inte först att du skulle bo i Santa Maria – har du funderat på varför egentligen?
Om det är språk du skall läsa så kan jag rekommendera http://www.gadir.net + att du kommer in i en stad som är rätt skön + mycket mer som händer än i lilla Santa Maria + har en 1 mil lång sandstrand som du aldrig är längre än ett par hundra meter ifrån.
Vet ju inte vad du skall göra – men om det är för windsurfing så blir det krånligare därifrån enl min uppfattning.
Bara en tanke.
/johan
-
men hur är det med campingmöjligheter i resten av europa? i sverige får vi ju slå upp tält i princip var vi vill, men hur är det i tex. spanien?
och en annan VIKTIG fråga…
går det nån färja över medelhavet från tex. spanien eller italien till norra afrika? helst från norra italien då, så man slipper köra hela den biten…funderar på om man kanske kan “köra” till Gc i vinter
-
Färja till Las Palmas går från Cádiz, tar 36 timmar och är sjukt dyr – tror det var 4000/pers – minns inte hur det var med bil. Har för mig bolaget heter Trasmediteranea eller något sådant. Bästa kombinationen är bil på färjan och flyga själv. Kanske att föredra framför 1½ dygn över Atlanten på en gammal tvivelaktig spansk färja …
-
Två pic of the day från Cádiz
http://www.stehsegelrevue.com/pod/20031103120951/
http://www.stehsegelrevue.com/pod/20031107141011/
7 november
3 novembersom sagt – inte episkt – men bättre än hemma kanske ..
Logga in för att svara.