Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Bildbevis! 1 fena är bättre än 5…
-
Bildbevis! 1 fena är bättre än 5…
Publicerad av rad på 24 januari, 2010 vid 10:44..eller quad är såååå 2009, eller cirkeln är sluten, eller börja om från början, eller..ja ni fattar:)
lars_k svarade 14 år, 12 månader sedan 11 Medlemmar · 25 Svar -
25 Svar
-
Eller så har han till slut insett att det krävs ändringar av shapen också för att få flerfeningar att funka bättre.
-
Bilden i fråga verkar ju också bevisa att det är bättre att stå på stranden och snack skit än att vara ute på vattnet.
-
Så här tycker Boardseekermag trots en flerfensshape på brädan…
“The 76 Starboard Quad we tested this year was a ‘convertible’ allowing the option of a single fin set-up. We assumed that this was going to a pretty compromised set-up, especially considering the extra weight and four redundant fin boxes (which come supplied with blanking plates), not to mention that the board is designed for a Quad set up primarily…
However we were actually quite wrong! The board works great in single fin mode – very similar to last years Evo 75 and perhaps in some areas even slightly better?!
To be honest, in most conditions, we actually preferred the 76 in Single fin mode, which gave the board better release, a livelier ride and more predictable bottom turn.”
Snart är vi nog på ruta ett igen, dock bra för finanskrisen:)
-
Men vi snackar engelsmän. De gillar i alla fall fsw-brädor bäst. Själv har jag inte ens lyckats motivera mig själv att köra en enda meter single fin på min Quad76 (convertible).
Men jag tror säkert den funkar i single fin mode. Även Scott McKercher menade att den var grym också som single fin. Dessutom funkar den helt OK som thruster även om den inte får samma allroundegenskaper som den har som quad.
Fast allvarligt talat är det en stark motivation till att få just thruster-brädor att funka (att man enkelt kan köra dem som single med om man vill). Men hittills har jag inte kört någon thruster som känns lika bra som de Quaddarna (kolla Surfs test av RRDs thruster för att se att det liksom inte automatiska blir bra med thrusters).
Quad som också kan köras som twin tror jag dock på för de vågridningsorienterade seglarna.
-
Fantastiskt detta! Singelfin, twinser, thruster och quad i en och samma bräda..
får genast kila iväg o beställa en, dom lär ju ta slut!! Antar att dom planar lite tidigare i år också:) -
I år? Menar du då 2010orna som är i butik, 2011orna som är färdigtestade eller 2012orna som nu är under utveckling?
-
Utan att ens läsa va ni skrivit så hävdar ja att ola kan sin skit och att fler fenor fetboosta ditt ego mot läpp, är de gyt? aa de gyt ha de gyt!
-
Hmmm. Men om du har en moderne wave, f.eks Evo eller Proof så er det ingenting i veien for a sette inn twins med epoxy fra Biltema. (Claes Olsson?) Alle brettene får bedre grep i vannet. Bytt så ut twin-finnene med to mindre quadfinner og sett på surf-finner på siden. Flere finner på gamle velutviklede wwave-hekker ffunker veldig bra. Noen bør tenke på å korte inn og heve nosen, men Evoen etc er jo kort fra før.
Kom igjen svensker. Skal alle bare kjøpe nytt hele tiden? Har dere så god råd? Kjøp seil istedet. 😉
-
tws;596141 wrote:Men om du har en moderne wave, f.eks Evo eller Proof så er det ingenting i veien for a sette inn twins med epoxy fra Biltema. (Claes Olsson?) Alle brettene får bedre grep i vannet.
Hmm. Jag satte in 2st boxar i min Proof, tycker det tvärtom blev mkt sämre grepp med twins. Brädan blev visserligen mer loose, men jag hade problem tex i bottensvängen som blev för instabil med för dåligt grepp när jag tryckte till. Toppsvängen blev också för slajdig för min smak. Brädan går klart bättre enl original-setup, dvs single. Dock har jag inte orkat labba med fenor, tex ett par Ultrafins skulle kanske få brädan på spår igen… :santa:
Jag tror inte man ska förringa all testning shapers gör för att ta fram de nya brädorna med flera fenor. Lär ju ha gått åt ett större antal protos innan man hittade ett koncept som funkar. Det är inte bara att smacka i ett par-tre-fyra boxar och tro att allt blir underbart med en gång. Man måste jobba med rails, outline och rockers också.
-
Håller med LARS K, men quad tror jag i princip funkar på en normal single fin, speciellt om den är av det kompaktare slaget. Starboards små Quads, 66 och 71 är för övrigt exakt samma shape som motsvarande EVO från 2009 och de funkar minst lika bra som de stora “nyshapade”.
Twin verkar, som Lars skriver, kräva vissa justeringar av shapen för att komma till sin rätt.
-
Är det ingen som tycker att vi blir lite lätt uppfuckade av brädindustrin med hysterin som råder?
Känns som man utnyttjar faktumet att majoriteten utövare består av överåriga köpstarka tekniknördar!
Nya konstruktioner varje år på samtliga modeller betyder korta serier och höga priser.. inte undra på att tillväxten i sporten är dålig för vilken 15-åring har råd med en bräda för 18 500:-??
Men visst fan är det kul med nya prylar:) -
Tobb;596151 wrote:Är det ingen som tycker att vi blir lite lätt uppfuckade av brädindustrin med hysterin som råder?
Känns som man utnyttjar faktumet att majoriteten utövare består av överåriga köpstarka tekniknördar!Jajamänsan, så är det.
Tobb;596151 wrote:Nya konstruktioner varje år på samtliga modeller betyder korta serier och höga priser.. inte undra på att tillväxten i sporten är dålig för vilken 15-åring har råd med en bräda för 18 500:-??Där håller jag inte med. Fler fenor är det enda nya sen typ -99 när de första breda brädorna kom och den materiella konstruktionen är densamma sen sandwichmaterialen gjorde sitt intåg i branschen. Shaperna har förändras lite varje år. Allt för lite för att kalla det nytt. Det är bara marknadsförarhittepå.
Tobb;596151 wrote:Men visst fan är det kul med nya prylar:)Så är det! Men inte fan blir du en bättre surfare för det! 🙂
-
Jag tycker tvärtom egentligen, Tobb. Just flerfenshysterin handlar ju mycket om diversifiering. Flerfensbrädorna skiljer sig mycket sinsemellan och från “mainstream” single fins. Jag tror det får folk att fundera mera på vad de egentligen vill ha ut av sina vågbrädor vilket i förlängningen gör att man också måste fundera på hur man seglar. Som jag ser det var det mer hysteriskt strax före flerfenshysterin. Det var ju nämligen samma “köpa nytt”-hysteri då, men avsevärt mindre skillnader mellan olika märken och olika modeller. I sjlva verket tror jag kasnke till och med att flerfenshystering kanske fått många att vara aningens mer försiktiga med att köpa nytt för att kanske vänta och se hur koncepten funkar för några andra och för att kanske se om de verkar hålla över tid. EN sund skeptisism, alltså.
Och det finns fortfarande de som rippar på lite äldre prylar. Korrelationen mellan nivån på seglare och prylarna på ett bra vågspot är inte särskilt stor.
Och om man inte vill köpa nytt så är det kanske enklare än någonsin att hitta grymma prylar begagnat till rätt OK priser.
-
Tobb;596151 wrote:Nya konstruktioner varje år på samtliga modeller betyder korta serier och höga priser.. inte undra på att tillväxten i sporten är dålig för vilken 15-åring har råd med en bräda för 18 500:-??
Å andra sidan innebär de överåriga tekniknördarnas shoppinghysteri att begagnatmarknaden är full avavancerade brädor till väldigt hårt pressade priser, det gynnar 15-åringar eftersom de tenderar att utvecklas fort och snart kan segla nån av alla 70-litare som säljs skitbilligt efter en säsong…
Logga in för att svara.