Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Bildbevis! 1 fena är bättre än 5…
-
Svenne;596153 wrote:Där håller jag inte med. Fler fenor är det enda nya sen typ -99 när de första breda brädorna kom och den materiella konstruktionen är densamma sen sandwichmaterialen gjorde sitt intåg i branschen. Shaperna har förändras lite varje år. Allt för lite för att kalla det nytt. Det är bara marknadsförarhittepå.
Så är det! Men inte fan blir du en bättre surfare för det! 🙂
Fast alltså, så nytt vet jag inte om jag tycker det är, det här med flera fenor, även om det kan kännas så för de som inte varit med så länge 😉
När jag hjälpte en kompis att bygga brädor till oss i mitten på 80-talet var ju ett fenarrangemang med en större mittfena och två mindre thrusters, något invinklade teh shit, så att säga ;), det fanns tom på standardbrädor på den tiden.
Och twinsersn har väl alltid funnits, på vågsurfbrädor..?
Men quads är ju kanske lite nytt, fast frågan är hur bra det är…Och det finns ett stort måtttav sannong i Olas konstaterande att Korrelationen mellan nivån på seglare och prylarna på ett bra vågspot är inte särskilt stor., och det gäller inte bara vågspots 🙂
-
mikaels;596260 wrote:Fast alltså, så nytt vet jag inte om jag tycker det är, det här med flera fenor, även om det kan kännas så för de som inte varit med så länge 😉
Jag skrev inte att det var banbrytande och aldrig testat. Jag skrev sen -99… 😉
-
Verkar skitbra med en massa fenboxar. Bara att ta en ny om en pajjar 🙂 … Redundans!
-
>>Toppsvängen blev också för slajdig för min smak. Brädan går klart bättre enl original-
>>setup, dvs single. Dock har jag inte orkat labba med fenor, tex ett par Ultrafins skulle
>>kanske få brädan på spår igen…Hei Lars K. Var det twin du satte på proofen din? Du å helt riktig jobbe med finnene. Min Proff trengte et par ekstra modifiakasjoner. Nesten 40 cm ble shapet av noesen som også ble løftet 10 cm. Skikkelig facelift. De fremre fotstroppene må flyttes 10cm frem. Alt ble sammenliknet med en RRD twin 74L og Fanatic twin i samme størrelse. Målene ble overført til Proof twinseren pinlig nøyaktig. Men finnene må også lages. Jeg slipte om to vanlige wave finner og jeg lot de være litt stivere enn RRD finnene siden man alltid kan slipe litt til.
La meg sammenlikne RRD’en og Selvbygget:
RRD: Perfekt, benchmark.
Proof, selvbygget: 4.0m2 Åsa. 20m/s. Føltes som brettet var litt rettere enn RRD’en. Svingte altså ikke like bra på femøringen, men finnene festet brettet veldig bra i bottomturnen. Her må det presiseres: Brettet kjentes mer stabilt i høy fart under bunnsvingen enn RRD’en. Det kan være de stivere finnene var en fordel, men jeg må teste hjembygget med serieproduserte twin-finner for vite det sikkert.
Høy speed på brettet gav min aller høyeste hopp noensinne.
Stivt custombrett fra Proof gjør at brettet kjennes som bedre kvalitet selv etter ombygget. Proof var ikke idioter til å shape for fem år siden heller. Rett og slett kul å ha et ekstra twinbrett med egen volumfordeling.Min konklusjon:
Det finnes hundrevis av wavebrett hos dere der ute som kan få nytt liv. Ikke hør på all denne markedsføringen fra bransjen om at rocker og shape må bygges om. Og det er alt for enkelt for besserwissere å slenge ut konklusjoner som at alt må endres fordi finnene flyttes.Jeg oppfordrer alle ungdommer (og voksne) som ikke har råd til 15000kr for ny twin å bygge om. Du lærer masse om produksjon, litt om shaping og du kan hjelpe venner med brettreparasjoner. Gjør det som et skoleprosjekt. Tenk på naturen. Reshape it!
-
tws, inte bara att sätta in boxar alltså om du shapade om nosen och flyttade stropparna hela 10cm. Rätt omfattande ombyggnad som de flesta nog inte ger sej in på…
Är på Maui och har idag kört en 85L Quatro custom quadfin i Kuau på cross-off konavind. Kan villigt erkänna att flerfeningar funkar efter detta! Grymt 1:a intryck. Har beställt en 90L quad med samma rocker (#4). Har mer rocker än produktion men tror det funkar bra även hemma i svedala. Mer vind och fetswell imorgon. Najsbajs. 🙂 -
Lars_K;596454 wrote:…
Kan villigt erkänna att flerfeningar funkar efter detta! Grymt 1:a intryck.
…Nämen!!!
NU snackar vi ny utveckling inom vindsurfing! Att Lars_K inte dissar en flerfening är större än wideboard-utvecklingen, RDM-mastens intåg och flerfenehysterin tillsammans! Välkommen över to the evil side. 🙂 -
Äh, det är väl för fasen ingen som bryr sej om vad jag tycker. Men kombinationen av grym höjdtagning,looseness,grepp och sväng måste jag utforska närmare känner jag. Trodde inte man kunde göra så många flugor på smällen i samma bräda. Och få med sej en Quatro custom hem med alla de senaste krusidullerna är ju alltid kul!
-
Svenne;596262 wrote:Jag skrev inte att det var banbrytande och aldrig testat. Jag skrev sen -99… 😉
Det är iofs sant, och jag vet att du varit med länge, så det var inte illa ment 🙂
(Fast du skrev ‘enda nya sen -99’, fast det egentligen inte var nytt ens då ;)) -
Men LarsK va tusan har flugit i dig?????
Du skulle aldrig åkt till Maui, man får bara en massa dumma idéer där. Se själv!
Och dyrt blev det dessutom…
/Magnus -
Äh, det är ju billigt med tanke på vad man får. Ingen idè att du ger dej ut till Åsa yttre, Mag. Med min och brorsans (Quad 85L) höjdtagning kommer vi att ta alla vågorna. Moahaha!
Logga in för att svara.