Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Bilder Crossbow

• eagletech

Medlem
    3 augusti, 2005 vid 20:08

Kan du inte lägga upp videon från telefonen eller är det en skit telefon smile.gif
    Roger Ö

• larssa

Medlem
    3 augusti, 2005 vid 20:26

Kör du med den på hemmaplan nån dag så kommer jag?

• eagletech

Medlem
    3 augusti, 2005 vid 21:28

Hallå Larssa
    När Putte får hem Crossbow drakarna kommer han att sätta ihop ett gäng med teamåkare och drakar och åka rundt så alla som vill kan få testa .
    Kommer snart till en strand nära er laugh.gif
    Mvh Roger Ö

• anonym-anvandare

Medlem
    3 augusti, 2005 vid 22:03

Det är inte så konstigt att man använder en mindre crossbow än andra kiter. Crossbowen har ju lånat en av de stora skillnaderna med vissa FOIL:s, bridels. med dessa kan den ”aktiva” ytan närma sig den ”faktiska ytan”.

Följande är gissningar (som jag tror stämmer smile.gif)
    På en vanlig 17 LEI är aktiv yta kanske 12 kvm?
    På en Crossbow kanske det endast behövs 13-14 kvm för att ha samma aktiva yta..

Ur detta resonemang så kanske det inte är så konstigt att det det går att använda mindre kites men få samma tryck.
    Det betyder också att det är mindre yta att trycka genom luften hela tiden (mindre luftmotstånd på svenska) vilket också ökar effekten.
    Rent aerodynamiskt så är börjar LEI närma sig FOILs nu. Cabrinah närmar sig också men med annan teknik där de gör en LEI/FOIL kombination.(FOIL med bladder/LEI Med Ram-Air profil, whatever you like smile.gif)

• zoolander

Medlem
    4 augusti, 2005 vid 10:22

varför e foils slöare än lei om dom e mer aerodynamiskt utformade?

• nic

Medlem
    4 augusti, 2005 vid 12:11

Är foils slöare än lei?
    Eller har foil bara hypats som lättvindsalternativ å alla vet ju hur slöa alla kites är i lättvind.

Mina Ozone Frenzy06 upplever jag som lika snabba som mina LEI under samma vind … fast det kanske bara är Ozone.

nic

• cortex

Medlem
    4 augusti, 2005 vid 19:29

Nope, det är inte bara Ozone…. grin.gif

(Och ja, jag *ska* försöka få till en resa neråt västkusten så folk får testa FS Speed)

/Kaj(Tech)

• biorno

Medlem
    4 augusti, 2005 vid 19:39

Jag ställer upp min Primadonna 12’a mot din speed 10.

• davids

Medlem
    4 augusti, 2005 vid 19:48

Nu kommer alltså Cabrinha med en ny, enligt de, revulotionerande drake. Hade de inte kunnat försöka göra den lite snyggare då? Typ den gräsligaste drake jag någonsin sett… Gul grå och svart, utan någon design…

Det komiska är att jag kollade lite på Kiteflames hemsida på bilderna där. Där är en bild från 2001 (!) på en drake. Känns den igen?

Dsc00037.jpg

Anställa nya designers på Cabrinha säger jag…

• cortex

Medlem
    5 augusti, 2005 vid 08:11

Svar till:

Jag ställer upp min Primadonna 12’a mot din speed 10.

[/ QUOTE ]

För att jämföra svänghastighet och om vi ska göra det realistiskt (med hänseende på bottendrag) så får du ställa upp med en Primadonna 16 eller liknande.
    När det gäller fart framåt (dvs kitens hastighet) så får du gärna ställa upp med din 12’a om du vill.

När det gäller windrange och acceleration i/genom vindfönstret får du välja vilken storlek på Primadonna du vill om jag får göra det samma på Speed’en. Bara vi håller oss till *en* storlek vardera.

/Kaj(Tech)

• walle

Medlem
    5 augusti, 2005 vid 21:58

såg den där crossbowen i Apelviken i torsdags…
    Jag vet inte vem som körde men tyvärr så åkte han mest fram och tillbaka, inte ett riktigt hopp, jag hade också gärna sett prov på uppvindsegenskaperna som man hört så mycket om!

Men kiten e ju ruskigt direkt på styrningen i alla fall, snacka om att vända på en femöring!

Kul att se lite nya idéer smile.gif

• sj0gren

Medlem
    5 augusti, 2005 vid 22:05

Dom körde med den i apelviken idag och hoppade 6 meter helt klart. Den verkar MYCKET skön

• nic

Medlem
    6 augusti, 2005 vid 07:58

Om man masar sig ner idag (lördag) får man se vidundret?

nic

• sj0gren

Medlem
    6 augusti, 2005 vid 09:46

Det får du säkert om det är skönt med vind.

• tomw

Medlem
    8 augusti, 2005 vid 21:32

När kommer dem när med detta kite och demo i Habo? Ska man behöver åka 15 mil för att prova?

TW

Sida 2 av 2

Logga in för att svara.

16 av 30 svar augusti 2005
Nu
Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA