Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Bilder del 2 Torö lörd 19jan 2008

• dane

Medlem
    22 januari, 2008 vid 16:07

Tack Jesper, för genomgången. Klart värdefull för oss som fortfarande är nybörjare i vågridningens ädla konst. En kanske skulle ta och testa Torö så småningom efter några fler “introduktionsvändor” i Apel. Härliga bilder!!!
    /Magnus

• feg

Medlem
    22 januari, 2008 vid 16:24

Det hela låter så lätt i Jespers beskrivning ovan (post nr16) men väl på platts en så här stor dag brukar jag ändå göra allt fel.

Ståendes på stranden är perspektivet NER mot vågorna och det går utmärkt att titta ÖVER dem för att se de kommande vågorna, deras mönster och “takten” för hur seten kommer.
    Efter att ha vadat ut, över runda hala stenar som “rullar” i vågorna, blir perspektivet ett helt annat. Man tittar UPP mot vågen och ibland även UPP mot stora skumvallar vilka då skymmer vågorna bakom. Helt plötsligt ser det inte alls lika lätt ut längre.
    I ren frustration brukar det sluta med att jag hoppar på brädan och seglar in i dagens fetaste set eller kör på någon av de större stenarna och får kastfall rakt in i dagens fetaste våg. Frustrationen får mig att försöka igen och igen tills kylan och vågorna mattat mig så att jag börjar fundera på att kravla iland igen.

Hur som helst brukar jag abonnera på det, av dr Masse, ovan nämnda tvättprogramet med dubbla sköljningar med tillägget centrifugering. Väl tillbaka på stranden är jag bara tacksam att jag inte tappat grejerna och de fortfarande är hela. Torö kan ju annars äta både leksaker och surfare utan att ens rapa efteråt.

Jag vill inte avskräcka någon men när man läser Jespers post ska man ha i bakhuvudet att han är rätt duktig. 😀

/Jocke

• per_m

Medlem
    22 januari, 2008 vid 16:30

Kan bara hålla med Dr Masse, det är jag på första bilden väntandes tyckte jag hittade de små seten men då dök alltid någon storebror upp och förvisade mig till torktumlaren…..

Kom igenom någon gång men, i lördags bröt det lite överallt så ofta fick jag spö en bit ut men spolningar blev det.

Skam den som ger sig vi ses nästa gång det går av, för trots allt är det sjukt kul trots spolningar!!!!!
    //Per

• poppo

Medlem
    23 januari, 2008 vid 22:04

@Jesper_B 440292 wrote:

Tomas laddade på sin grymmefina “donky-kick” (snacka om klassiskt, helt i klass med poppos “rocket air” härom året) direkt på första utseglingen.

normal_Tor_15nov2005_11.jpg
    var det den här gamla från -05 du syftar på jesper? sjukt att du minns iaf!

de e lite fullt upp nu och i kallaste laget för mig att köra ned från uppsala, men revanschen smakar alltid gott… blir ruggigt sugen av de här torö-bilderna, bra laddat av er som kör!

precis reggat mig på “torös vänner” btw.

• davo

Medlem
    23 januari, 2008 vid 22:53

Blir ju sugen på att se bilder på de absolut största dagarna som finns dokumenterade från Torö, vem sitter på sånt gött?

• jesper_b

Medlem
    24 januari, 2008 vid 12:02

De bästa dagarna har ofta rätt många år på nacken, bland annat för att de blir bättre och bättre med tilltagande ålder. För några år sedan fotades det inte så mycket på Torö. Numera känns det ibland som det är fler kameror än seglare där ute.

Vill man se en hel del Toröbilder, både från bra och halvbra dagar kan man alltid kolla in galleriet på http://www.hotsailsmaui.se. Dock ej uppdaterade med höstens lilla fina lättvindsdag då Calle Nyberg i stort sett var ensam ute och visade var skåpet ska stå.

Min bästa dag på Torö, om man ser till förhållandena, var hösten -94 då det blåste ost-nord-ost utav bara den. Helt platt side-off när jag kom ner men så började det rulla in sett nere på udden. Blev till slut 1,5 gubbe med en spottande läpp, perfekta skuldror på båda sidor om läppen och side-off vind. Har aldrig dragit av så många arials hemma i Sverige som den dagen. Vi var bara tre nere eftersom det inte ska kunna bli vågor på Torö om ostan har lite nord i sig. Det var tydligen en liknande dag typ fem år senare, men då var jag i Varberg på Waveclassic och surfade Kåsa. Apelviken var platt med frånlandsvind.

Det bästa av allt är att – den bästa dagen har vi fortfarande inte haft!!

Jesper B

Sida 2 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Bilder del 2 Torö lörd 19jan 2008

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.