Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Bilder från Gotland!!
-
Samma tykna välkomnande en Stockholmare får i GBG.
En myt att attityden är så himla goooo på den sk “bästkusten”?
Inget att bry sig om, om det blir lite västvind blir alla glada.Glad åt att det finns andra bra ställen.
Gotland får väl två nya snabbfärjor till sommarn?
Och Skåne & Halmstad kan ju bli grymt. -
Jag är skåning boende i GBG, därav tykenheten, hehe.
Självklart är alla inklusive stockholmare välkomna hit. Det jag vänder mej mot är hur det kan se ut på södra parkeringen, vilket ger alla oss surfare i Varberg dåligt rykte. Ölburkar, grillrester och allmänt skräpigt vissa veckor. De som kommer för att vindsurfa är välkomna. Har dock en känsla av att många kommer för “festen” och struntar i om det kommer att blåsa eller inte. -
>>”Gotland får väl två nya snabbfärjor till sommarn?”
Ja, den första har redan kommit och sätts i trafik den 28 mars. Ganska snart med andra ord.
Den är hur stor som helst, har plats för 1500 passagerare, 500 bilar och det kommer ta ca 3 timmar mellan Nynäs och Visby. En personbiljett kostar från 162 kronor enkel resa. Personbil från 296 kronor.
Rätt så billigt med andra ord. Det är dyrare att köra bil samma sträcka…
-
åk till gotland så blir det inte så mycket inavel där..
-
Tjenare! Nu kan jag inte hålla mej borta från den här tråden längre!
Kommer snart en ny semi-super-mega-dunder-vursting-dräkt till mej vilket innebär att jag kommer till dej;) !!!
Att nya färjan va så billig är juh fantastikt! Mycket nice.I övrigt kan jag dela me mej av en av d bästa upplevelserna jag har haft på Gotland. Fårö rättare sagt.
Det var en fin dag med konstant ökande vind från nord, kanske nordväst, och jag började arbeta mej längre och längre ut med min duktigt överriggade 5.2:a. Vipps så ligger jag i höjd med en mindre ö (Fågelön?) där jag helt plötsligt och oväntat fann mej själv seglandes i en galen nedförsbacke mitt ute i havet. Vågen bröt aldrig men den toppade upp ganska så överraskande för en som inte alls va beredd. När jag upptäckt att vågorna faktiskt toppade där och det inte bara jag som hallucinerade, blev jag tvungen o kolla upp läget med en polare som seglat mycket i det området, och det visade sej att det ligger ett rev där ute ungefär 1 km ut ungefär.
Det blir alltså duktigt stora, och dessutom MYCKET bra vågor enligt denna källa.Snart kommer farandes!
-
..hade du algfena på brädan och hur funkade den isåfall på vågen som du lyckades hitta?
-
Hade ej algfena. Fick däremot spinout av ren skräck och förtjusning.
Vet man inget, bör man ingenting skriva om saker som man
tror sej veta nånting om, om man inte vet det redan.
Det vet man förmodligen inte om man är en idiot. -
det var en fråga, bonne..iochmed att du är en stockholmsurfare=plattvattensurfare så skiter du väl i brallen för minsta lilla våg eller?
-
Ska åka till Gotland med familjen i sommar. Har hyrt stuga på ett ställe som heter Lärbro. Finns det någon som kan tipsa om närmsta, bästa surfställe som ligger i närheten. Kommer självklart ha egna grejjor med, så det behövs inga facilliteter på stället.
-
Skärp er!
Blir så trött när jag hör gnäll om ostkust vs. västkust…
Har haft grymt bra dagar i halmstad och nere i skåne men
att påstå att det inte blir ordentliga ridvågor på ostkusten
är ju larvigt!!! Nu hittade jag inga riktigt bra Gotlands-
bilder men Gotland kan vara riktigt grymt!!! Bifogar istället
lite andra bildbevis från ostkusten.Denna diskussion är nästan lika larvig som formula vs. freestyle
eller windsurfing vs. surfing eller windsurfing vs. kite…Sluta gnäll och koncentrera er istället på att segla och ha roligt!!!
Väddö:
Öland:
Torö:
Väddö
-
Tack för ditt inlägg! Jag bor på Gotland sedan tio år tillbaka, har tillbringat somrarna här sedan 1984 och seglat mycket. Ni som är sugna, kom hit så ska vi locals visa er våra spots, det finns plats för alla. Västkusten ser fint ut också! Kommer kanske att åka förbi på väg om Danmark i sommar. Jag tror att jag blir lika välkommen på västkusten som ni blir här.
CharlieB -
Tack för inbjudan! Jag kanske dyker upp, kolla efter en skäggig, tyken typ. Har ni några sandstränder? Tycker det ser stenigt ut. Vill inte smasha min nya bräda mot en rauk 😛
-
Det finns gott om sandstränder. Tror bara jag seglat ett ställe “Valar” som är stenigt. Annars är varje spot släpvänligt:) för grejorna. Inga stenar i vattnet heller.
Ihre viken kan dock ha några bumlingar. Om ni åker hit så skicka in en notis på konfen så ska vi guida er runt på Gotland. CharlieB, har du slipat fenan nu? Det ska bli varmt och blåsa i helgen. /Peter
Logga in för att svara.