Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Bilder från idag den 29e på mig!

  • nlc

    Medlem
    29 april, 2008 vid 19:46

    Ja, kul med bilder! Var höll du till och hur mycket blåste det på ett ungefär?

    Jag tycker nog att seglet på bild 2 har för lite nedhal, lite mer släpp mellan de översta lattorna bör det vara. Syns ganska tydligt på bild 6 oxå, mer nedhal ger mer twist i toppen. 3 lattan ovanifrån borde peka (mer) in i masten och inte ligga brevid.

    Bomhöjd, jag är lite osäker här. På bild två så syns det tydligt att bommen är i nedersta delen av öppningen, men på bild 8 så är den i princip i hakhöjd. Eller är det oldschool freetyletricket med kantsegling som lurar mig aprilio? På bild 7 ser bommen ut att sitta ca 10-15 cm för lågt, i nivå med bröstet isf axel/haka.

    Annars så är det så enkelt att brädan (i princip) måste plana för att kunna stroppa i någorlunda stabilt. Utan planing får du inget mottryck och brädan kantrar som du själv har upptäckt.

    Åsso till sist “klassikern”, Closing the GAP. Det händer helt naturligt när man får rejält tryck i riggen och häver den lite bakåt för att kompensera för att tryckpunkten vandrar i seglet när det brallar i.

  • htn

    Medlem
    29 april, 2008 vid 20:05
    Oscar;461902 wrote:
    Man kan köra hög bom med sittsele så det var en dum kommentar. Upp med bommen till mitten eller högre. Du får ingen “hävarm” över riggen om du inte höjer bommen. Du kommer plana tidigare och få kontroll över riggen, du ska stå som en sjua med armarna rakt ut.

    Word.

    På bild 4 och 5 är det ju lite drag, men stropparna…
    Kanske läge att montera den 4:e stroppen.
    Kul med bilder Spray!
    /Henrik T. 😉

  • spray

    Medlem
    29 april, 2008 vid 20:28

    Tack för alla tips, otroligt engagemang! Gärna fler tips och varför just det tipset hjälper. = )

    Bomhöjden är lite missvisande på bild 2, jag höjde den direkt efter bilden till ca axelhöjd, bild 8. Ska den upp ännu mer ändå?

    Ett annat stort problem jag har är att jag helt enkelt inte klarar av att styra när jag kommer upp i full planing som på bild 4&5. Brädan faller av till i bästa fall en hög slör eller slör. Jag har provat i planing att röra masten fram och bakåt men det hjälper inte nämnvärt. Att gå upp på kryss är liksom inte att tänka på. Det här är ett ganska stort problem, för så fort det börjar gå undan så måste jag släppa seglet efter 10-20sekunder eftersom jag kommer alldeles för långt “ner i vinden” = simma hem

    Jag misstänker att man ska styra brädan genom att ändra viktfördelningen mellan bak och framfot på något sätt, men exakt hur gör man? Är seglet inte alls styrande i planingsfart som någon skrev här ovan? I höstas tappade jag balansen och fick till en rejäl spray från full planing 😀 vet dock inte hur jag gjorde.

  • rasmus_w

    Medlem
    29 april, 2008 vid 20:54

    1: Skota in! På i stort sett alla bilder utom de sista ser seglet inte ut att vara speciellt inskotat. Flytta framhanden bakåt och kanske också linorna, försök segla med ganska raka armar. Man ser på många av bilderna att nosen pekar rakt upp och det betyder säklert att häcken gräver ner sig i vattnet och bromsar. Ett hårdare inskotat segel löser det problemet. Dessutom brukar det få brädan att lova upp.

    Ett annat sätt att få brädan att lova är att bara pressa med hälarna, en planande bräda svänger på samma sätt som en skateboard när man lutar den. Pressa med tårna så faller brädan av. Fast på en 75 cm bred bräda är det snarare flytta bakfoten tvärs över brädan och pressa ned läkanten för kung och fosterland som gäller om man vill falla av på det viset. En liten 70-litare däremot, den svänger bara man vickar lite på tårna. 🙂

    Nästa sak som kan hjälpa höjdtagningen är fart. Om du låter bli att släppa seglet efter de där 10-20 sekunderna och i stället låter farten öka lite till så kommer det bli mycket enklare att lova och att ta höjd.

    Till sist: försök undvika att böja kraftigt på armarna som i bild 8. Att bara sträcka på armarna och trycka seglet ifrån dig hade kanske räddat dig ur den situationen.

  • jps

    Medlem
    29 april, 2008 vid 21:07

    Jag tycker också att du borde läsa lite böcker, artiklar, se på instruktionsfilm, åka och spana in andra surfare eller kanste tom gå en kurs. Det är mycket enklare att veta hur det borde gå till (grunderna) och sedan försöka lyckas med det istället för att rätt så planlöst testa sig fram.

  • spray

    Medlem
    29 april, 2008 vid 21:41

    @JPS 461983 wrote:

    Jag tycker också att du borde läsa lite böcker, artiklar, se på instruktionsfilm, åka och spana in andra surfare eller kanste tom gå en kurs. Det är mycket enklare att veta hur det borde gå till (grunderna) och sedan försöka lyckas med det istället för att rätt så planlöst testa sig fram.

    Är det så jäkla illa så jag måste gå en kurs..:tongue: Jag som tycker jag gjort stora framsteg på egen hand, jag är ju självlärd eller “steffolärd”.. Aja huvudsaken här väl att man har roligt när man kör.

  • rasmus_w

    Medlem
    29 april, 2008 vid 21:53

    Det kan vara kul att gå på kurs! Nya infallsvinklar, nya bekantskaper, antagligen ett nytt surfställe.

  • spray

    Medlem
    29 april, 2008 vid 21:57

    @Rasmus_W 461992 wrote:

    Det kan vara kul att gå på kurs! Nya infallsvinklar, nya bekantskaper, antagligen ett nytt surfställe.

    Ja det har du rätt i Rasmus. Tack för ditt föregående inlägg föresten..

  • swe-496

    Medlem
    30 april, 2008 vid 03:49

    1.Mer nedhal, seglet ska släppa i akterliket längre ner än vad et gör på bilderna.
    2.Korta bommen lite, alternativt är att du har lite för lite uthal.
    3.Montera stropparna i de yttre positionerna, det blir lättare att styra brädan med fötterna då och lättare att ta höjd.
    4.Bommen ska upp en liten bit. När du står på land med seglet så ska bommen vara lite högre än axelhöjd.
    5.Hängselelinorna tycker jag ska sitta lite bredare isär än du har nu. Mer förlåtande när man är “nybörjare”
    6.Closing the gap. Hmmm Ja det blir mer naturligt med ett fullblods racesegel.
    Med den typen av segel du har så är underliket högre skuret = svårare att stänga till.
    7.Skota in så kommer höjdtagningen mer naturligt.
    8.När du har tryck i grejjerna så kan du pressa mer med bakfoten på fenan för att ta höjd. Detta blir mer naturligt när du har stropparna i de yttre positionerna.

  • nlc

    Medlem
    30 april, 2008 vid 04:02

    @SWE 496 461999 wrote:

    3.Montera stropparna i de yttre positionerna, det blir lättare att styra brädan med fötterna då och lättare att ta höjd.

    Fast å andra sidan är det mycket lättare att lära sig surfa i stropparna i en mer mittorienterad position. En liten avvägning där.

  • blabussen

    Medlem
    30 april, 2008 vid 05:11

    @Spray 461988 wrote:

    Är det så jäkla illa så jag måste gå en kurs..:tongue: Jag som tycker jag gjort stora framsteg på egen hand, jag är ju självlärd eller “steffolärd”.. Aja huvudsaken här väl att man har roligt när man kör.

    Du behöver inte gå någon kurs, du kör ju både med sele och stroppar i planing!

    Om man vill lära sig nya prylar så är det enklast att åka till samma ställe som alla andra och kolla på de som surfat längre. Typ skuggsurfa dem och härma!

    För att öva in något nytt så måste man ju också visualisera vad man vill göra, om man inte kan göra det i huvet kan man inte göra det alls.. Kolla på http://www.continentseven.com och steppa filmerna frame by frame med piltangenterna för att se hur de gör och härma dem sedan i tanken, sedan kan du göra det på vattnet! Många sätter t ex sin första framåtloop på vattnet men bara för att de gjort den 1000gr i tanken!

  • spray

    Medlem
    30 april, 2008 vid 08:16

    Igår kändes det som om det var en ständig dragkamp mellan mig och riggen. Jag stod i stropparna och liksom försökte hålla emot riggen med alla krafter tillgängliga.

    Man ska väl kunna slappna av i armarna när man hänger i selen?

    Det var första gången jag riggade seglet, ska försöka dra lite mer nerhal nästa gång och titta lite mer på släppet i toppen på seglet

    då börjar jag med
    1 Bommen ca 1dm högre upp
    2 Tamparna längre och längre isär
    3. Skota hem mer
    4. Försöka styra med fötterna i planing

  • niceride

    Medlem
    30 april, 2008 vid 08:28

    För att komma i stopparna:

    För att få stabilitet och kunna lägga tryck innan man kommer i stopparna och på så sätt plana tidigare så brukar jag sätta framfoten mot mastfoten. Efter det så skall frambenet vara rakt och bakbenet böjt. Pressa hela tiden ner brädan med tårna så att den hålls plan i vattnet. När du börjar plana så pressa ner med tårna på bakfoten, lyft framfoten och kör in den i stoppen, gör därefter det samma med bakfoten och kom ihåg att hålla brädan plan genom att pressa ner med tårna.

    Det är lätt att man i början innan man fått koll, tappar balanser och ramlar framåt, försök därför att ha lite extra vikt bakåt så att du undviker ev. kastfall och skador.

  • svenne

    Medlem
    30 april, 2008 vid 09:28

    Här har du ett stort fel som förhoppningsvis rättar till sig med rätt stance:
    DSC_3243.jpg

    Du har stängt underliket mot brädan av fel anledning. Om du gör som alla redan har sagt, höjer bommen och kör med längre hängselelinor, kommer riggen att vara MYCKET mer upprätt! I den här bilden är riggen snarare i position för en vattenstart än att leverera kraft framåt. Upp med riggen, ut med röven och håll överkroppen mer upprätt.
    Jämför din egen position och rigg med bilden som Gurra postade. Och precis som Gurra säger, räta på armarna. Din kropp ska vara en motvikt mot seglet, och har du raka armar har du både bättre hävarm och mer utrymme på brädan.

  • svenne

    Medlem
    30 april, 2008 vid 09:31

    Jag har dessutom en känsla av att hängselelinorna ska bak en hel del…

Sida 2 av 4

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Bilder från idag den 29e på mig!

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.