Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Bilder från idag den 29e på mig!
-
Knatte
Gäst30 april, 2008 vid 12:52Har du kollat att hängseletamparna sitter på rätt plats?? Ser ut att sitta för tätt ihop och lite långt fram..
http://www.surfzone.se/forum/showthread.php?t=34615När du ändå tittar över trimmet så kolla om du inte skall ha lite mera nedhal också. Känns som det är lite klent med släppet i akterliket, så mer nedhal är grejen.. Annars stämmer ju alla ovanstående tips bra:smile:
-
@NLC 462001 wrote:
Fast å andra sidan är det mycket lättare att lära sig surfa i stropparna i en mer mittorienterad position. En liten avvägning där.
Helt sant NLC. Tipsade bara om att det är lättare att ta höjdoch fotstyra brädan med stropparna i yttre läget;)
-
Gå in på http://www.guycribb.com
och titta på teknik- quick tips
där får du alla tips man behöver.
MWP -
spray hur länge har du surfat jag trodde du va grym så mycket du skriver här på forumet….
-
Jag ska verkligen se över hängseletamparna lite, bra tips det där med antalet händer mellan tampar och bomfäste beroende på segelstorlek! Det är så jäkla härligt när det drar iväg i planing, känslan är helt oslagbar. Om brädan börjar “wobbla” under planing, har jag då för stor fena eller? Hände några gånger igår, körde med 48cm fenan. Har en 34cm fena också, som är otestad..
@Ozkar 462123 wrote:
spray hur länge har du surfat jag trodde du va grym så mycket du skriver här på forumet….
Hur ska jag kunna vara grym när jag sitter här och skriver hela tiden tror du? Jag började förra sesongen
-
Knatte
Gäst30 april, 2008 vid 16:38@Spray 462131 wrote:
Jag ska verkligen se över hängseletamparna lite, bra tips det där med antalet händer mellan tampar och bomfäste beroende på segelstorlek! Det är så jäkla härligt när det drar iväg i planing, känslan är helt oslagbar. Om brädan börjar “wobbla” under planing, har jag då för stor fena eller? Hände några gånger igår, körde med 48cm fenan. Har en 34cm fena också, som är otestad..
Hur ska jag kunna vara grym när jag sitter här och skriver hela tiden tror du? Jag började förra sesongen
Om brädan “vobblar från kant till kant” så kan det troligtvis vara för stor fena till seglet. Dvs brädan eller rättare sagt fenan fenplanar och vill vrida upp brädan på högkant.
Då behövs mindre fena. Sedan är hoppet från 48 cm till 34 cm stooort:laugh: Du borde nog skaffa en fena omkring 40 cm också för att komma rätt.
(Tror faktiskt 34 cm kan vara en för liten fena för din bräda för att kunna funka bra..) -
Okey knatte jag får la investera i en 38 eller 40cm lite senare då 😛 Eller berodde wobblingen på att jag stod för långt fram på brädan?
Nu har jag flyttat hängstropparna som ni sa, nu sitter dom 6,5knytnävar från bomfästet. Innan satt dom på runt 4,5 knytnävar. Nu är de alldeles för korta för mig.
Känns lite omöjligt att mina stroppar överhuvudtaget kan bli lika långa som killens på bilden
[IMG]http://www.surfzone.se/forum/attachment.php?attachmentid=34763&stc=1&d=1209498110[/IMG] -
Har längt stropparna men fanns bara typ 3cm att länga. Kanske behöver jag längre tampar då eller så räcker det med tre cm. Jag får ut och testa
-
Knatte
Gäst30 april, 2008 vid 17:01Utan att veta säkert hur just NP’s variant funkar så brukar det ju finnas ett spänne liknande på ryggsäckar eller liknande som du kan slacka ut mer hänglina genom att öppna och mata ut linan. Likadant så kan du förkorta linnan genom att förkorta linnan genom att dra åt linnan genom spännet.
Själva längden på linan synns ju bra på markeringen/skalan på det ena fästet.
Så se på bilden ovan. Du matar ut eller drar in den gula plastklädda linnan genom det svarta ihåliga fästet (där skalan är) i bilden ovan. Detta gör du genom att öppna plastspännet som synns på bilden och sedan justera så att du i ditt fall får längre gul plastlina ut genom hålet. När du är nöjd då låser du spännet i rätt läge.Ju längre lina ju kortare blir den svarta fästanordningen på andra sidan…
Vet inte om detta var för basic instruktion?? -
Knatte
Gäst30 april, 2008 vid 17:04@Spray 462140 wrote:
Har längt stropparna men fanns bara typ 3cm att länga. Kanske behöver jag längre tampar då eller så räcker det med tre cm. Jag får ut och testa
Kolla hur långa stropparn är eller mät! Normalt är variolinor 24-30 tum långa i sin förlängning:tongue:
Saxat från Brommas sida:
Neilpryde Hängseletamp
Pris fr. 199 krLängden på hängseletampar är väldigt individuellt. Det handlar mycket om smaksak och åkstil. Med kortare tampar får du en mer upprätt körstil och mer direkt känsla, längre tampar är lättare att haka i och ur och du får mer kontroll i hårt väder. Det är svårt rekommendera något utan man får testa sig fram vad som passar dig. Är du nybörjare rekommenderar vi variotampar. Racevario tamparna går även att justera under färd.
-
Är det inte enklare med lite längre tampar också? Fick ner dom ca 3.5cm längre ner, alltid något. Ska bli spännande att testa igen nästa gång nu när man har lite mer tips.
Det här med mastfoten längre fram som någon tipsade om, varför ska jag ha det?
-
Knatte
Gäst30 april, 2008 vid 17:21@Spray 462145 wrote:
Är det inte enklare med lite längre tampar också? Fick ner dom ca 3.5cm längre ner, alltid något. Ska bli spännande att testa igen nästa gång nu när man har lite mer tips.
Det här med mastfoten längre fram som någon tipsade om, varför ska jag ha det?
För att du skall plana ut brädan lite och inte gräva ner aktern i vattnet. (Brädan reser sig..) Du förlänger brädans planingsyta och planar samtidigt tidigare. Du flyttar fram tyngdpunkten på brädan och får bättre balans som nybörjare.
Duktiga surfare flyttar bak mastfoten, för att få så liten våt yta som möjligt och kunna surfa snabbare. Men du har inte kommit till detta stadiet ännu:smile:
Långa tampar är enklare när man är nybörjare. Sedan när man kan detta så får man känna efter vad som passar bäst..
-
Brädan vobblar inte för att den har för stor fena. Den blir instabil när du inte har tillräcklig kontroll och rätt stance. Skulle du dessutom har stropparna längre ut (mot kanten) så har du snarare problem med för liten fena när du kör med stora segel. Fixa din position innan du börjar byta utrustning.
Antal knytnävar-teorin tycker jag fungerar så där, jag upplever att det oftast blir för långt fram ändå. Men det är bättre än ingenting. -
@Spray 462137 wrote:
Nu har jag flyttat hängstropparna som ni sa, nu sitter dom 6,5knytnävar från bomfästet. Innan satt dom på runt 4,5 knytnävar. Nu är de alldeles för korta för mig.
Det är enklast att ställa in tamparna när du kan testa i riktig vind. När tamparna sitter rätt kan du släppa båda händerna utan att seglet vrider sig.
Om du har tamparna för långt fram är du tvungen att hålla in riggen med bakre handen, och naturligt blir du då trött i bakre armen. Om du har tamparna för långt bak blir du istället tvungen att dra med främre handen och trycka med bakre handen.
-
Kjello
Gäst1 maj, 2008 vid 06:57Största felet, är ojämn vind, för snabba/korta vridande vindbyar och däremellan för lite vind, då får man slita.
“Kanske” för liten buk i seglet, jag skulle nog släppa en del uthal, och sen eventuellt spänna mer nedhal, försök få buken längre fram.
Hängtamparnas position beror lite på segeltrimmet, och bör gå att justera bakåt/framåt när du är på vattnet,
greppa runt och vrid upp/ned, men du vet inte vartåt förrän du prövar i stadig vind.Ingen sele funkar nog bäst i den vinden, i stadig jämn vind kommer du märka “aha” hur självklart allt funkar.
Logga in för att svara.