Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Bilder från idag den 29e på mig!
-
@blåbussen 462191 wrote:
Det är enklast att ställa in tamparna när du kan testa i riktig vind. När tamparna sitter rätt kan du släppa båda händerna utan att seglet vrider sig.
Beror inte seglets balansering på fler saker än hängtamparnas placering?
Jag har inte riktigt lyckats hitta den där exakta balansen som jag skrev om tidigare: Armarna måste användas för att hålla riggen i rätt läge när jag hänger – lite utmattande i längden.Förhoppningsvis blir det bättre nu när tamparna sitter på längre bak.
Det var väldigt byig vind då bilderna togs. -
@Spray 462197 wrote:
Beror inte seglets balansering på fler saker än hängtamparnas placering?
Jag har inte riktigt lyckats hitta den där exakta balansen som jag skrev om tidigare: Armarna måste användas för att hålla riggen i rätt läge när jag hänger – lite utmattande i längden.Förhoppningsvis blir det bättre nu när tamparna sitter på längre bak.
Det var väldigt byig vind då bilderna togs.Det låter som du har haft tamparna fel om du blir trött i armarna.. Tamparna ska balansera seglets tryckpunkt, när hittar rätt kan du köra full planing och hålla bommen mellan tummen och pekfingret. När du blir överriggad flyttas dock seglets tryckpunkt bakåt och du blir igen tvungen att hålla emot med armarna, när det sker är det läge att rigga mindre segel..
Säkert kan man justera en del genom att flytta stroppar, höja/sänka bommen, byta sele osv men när de alla är satta är det endast tamparnas placering som spelar in.
-
Riggningen av seglet har mkt stor påverkan på tryckpunkt och balans i seglet.
Generellt kan man säga att ju mer nedhal, ger även lite mer uthal per automatik, desto planare mer balanserat segel får du. Det innebär att seglet klarar mer vind utan att tryckpunkten vandrar för långt bakåt. Tar du i för mkt känns seglet dött och planar senare.Detta är en ren trimmningsfråga, ett par cm i nedhal/uthal kan vara skillnaden mellan okontrollerat och perfekt trim.
Bästa sättet är att testa sig fram. Dock bra om hängselelinorna sitter i en bra grundposition först. Finns en generell regel här oxo…främre fästet på hängselelinan ska sitta på ca 1/3 av bommens längd från masten vid riggat läge. Bakre fästet ca en hands bredd längre bak. Detta gäller generellt och kan naturligtvis variera +/- ett par cm på olika segel. Prova balansen ikrokat på land innan du ger dig ut…
-
@Spray 462145 wrote:
Är det inte enklare med lite längre tampar också? Fick ner dom ca 3.5cm längre ner, alltid något. Ska bli spännande att testa igen nästa gång nu när man har lite mer tips.
Det här med mastfoten längre fram som någon tipsade om, varför ska jag ha det?
Spray jag har med bara kört i ett år och de är bara kola hur andra gör filmer å liknade sedan kan jag tipsa om DVD Beginner to Winner den är rätt ok å han tar upp det mesta som är lönt att veta.
DVD Beginner to Winner kan du köpa på surfersparadise
//Ozkar
-
“beginner to winner” kan jag oxå rekommendera. Fanns att ladda ner på piratebay, finns säkert nu oxå. stor fil men värt det.
Sjukt bra pepp inför en session också, har du laptop är det bara att köra det parti du ska lära dig innan du går ut samt i ngn paus.
edit, värt pengarna att köpa också. vill inte uppmuntra till olagligheter. jag köpte såklart min…
-
Tack jag har Beginner to winner, ska glo igenom hela den igen.
Alla snackar om MER nedhal, men vad händer om man drar för mycket nedhal? -
@Spray 462258 wrote:
Tack jag har Beginner to winner, ska glo igenom hela den igen.
Alla snackar om MER nedhal, men vad händer om man drar för mycket nedhal?Har lösning på alla dina problem skaffa North Sails segel de har tre så märken i seglet som visar hur mycket nedhal du behöver i var stropparna ska sitta på bommen mm.
//Ozkar
-
Knatte
Gäst1 maj, 2008 vid 20:13@Spray 462258 wrote:
Tack jag har Beginner to winner, ska glo igenom hela den igen.
Alla snackar om MER nedhal, men vad händer om man drar för mycket nedhal?Man kan nästan inte dra för mycket nedhal…:wink: Men om det skulle inträffa så får du ett segel som blir väldigt platt som har dåligt drag/buk och som inte ger någon kraft…
Men som sagt var är risken liten att du drar för mycket:laugh: -
Bra tråd!
Uppskattas av oss nybörjare……man kan lätt se vad man bör tänka på när det finns konkreta exempel med bild och text att titta på!!
🙂
Logga in för att svara.