Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Bilder från Torö idag 8/10
-
Jeppe och andra som varit med ett tag: Vem hittade egentligen Torö? Vem berättade t ex för dig Jeppe om Torö för första gången?
-
Johan!!
Gäst12 oktober, 2006 vid 16:50@Lars_K]Hehe. Det finns inget ni ståkkholmare har som skulle kunna göra mej avundsjuk. Tro mej! )[/QUOTE wrote:
Suck… jag låter några konfen användares bilder tala för sig själva:
-
Torö bör väl vara äldre än de +27 som Jeppe är. Kanske Simon Spies hittade Torö eller kanske det är äldre än så?
-
Inte så lätt att ladda upp bilder här. Slängde upp de på “galleri” istället. Fullt medveten att bilderna är av rätt rutten kvalitet…men fördelen är att man får en känsla över hur linjerna kan se ut när Torö visar sin bästa sida…
//P
-
Pelle B
Är du helt galen – så extrema kollage får du inte göra. Vi vill väl inte ha upp hela europa hit!!
Allvarligt. Ruttna bilder??? Jag är ingen fotograf men jag känner igen en fin våg när jag ser den – det var de överdjävulskaste stenhårdaste superduperbilder jag sett från Torö. Visst har man sådana där bilder i huvudet. Men nog trodde jag att de var produkter av rätt subjektiva glädejeupplevelser uppblandat med tidens förmåga att glorifiera. Men detta ställer ju allt på kant.
För er som inte varit inne på galleriet nyligen – gå dit nu! Häll upp en kopp java. Luta er tillbaka. Klicka upp Pelles bilder i helskärmsläge. Dröm er dit. Kolla in Calle Nybergs superspeed i bottomturn, kolla in setten på 4-5 vågor på solid loggo med peakar på närmare mast. Kolla trycket. Det överdjävligaste är att det skulle kunna vara om ett par dagar – om bara lågtrycken vill rada upp sig som de ska… hoppas. Ja just det – dessa bilder är inte enbart utryck för fantastiska minnen, enstaka drömmar, utan även för fullt realistiska förhoppningar. Hoppas, hoppas…
Jesper B
-
15 nov 2005… Vilken riktning var det den dagen?? Rak V? Hur mycket vind? Skall man åka från Västkusten och testa Torö för det ju vara ungefär som den dagen.
Har varit på jobb i Nynäshamn en gång och det är bra långt dit. Det lär inte bli så crowded, oroa dig inte Jesper.
Iof kan ju det vara en av sakerna som lockar också, att ha vågen själv. -
@Johan!!]
Lars_K wrote:Hehe. Det finns inget ni ståkkholmare har som skulle kunna göra mej avundsjuk. Tro mej! )[/QUOTE wrote:Suck… jag låter några konfen användares bilder tala för sig själva:
Suck?? Torö är säkert ett superspot när allt stämmer (< 5 ggr per år?) och jag skulle gärna vilja testa. Men vågor av denna kalibern har vi på västkusten också (dessutom oftare) så varför skulle jag vara avundsjuk? Det gäller att vara på rätt plats vid rätt tid, oavsett om det är Torö, Åsa, Gislövs, Trollis etc....så får man duktigt bra surf, även i Sverige.
Men Torö är ovanligt bra att fota, jävligt snygga bilder, helt klart! 🙂 -
Torö är väldigt vindosäkert, att åka från vindsäkra västkusten för Torö
är väldigt tveksamt. Oftas får västkusten 3 dagar vind på ett lågtryck medan Torö får
kanske en med lite tur. Sådana förhållanden som på bilderna blir det kanske vart 5-10år…
Det är så mycket som ska stämma för att det ska bli bra…Tur att det finns fler och mer vindsäkrare ställen!
Aloha
Calle N
-
Torö är väldigt vindosäkert, att åka från vindsäkra västkusten för Torö
är väldigt tveksamt. Oftas får västkusten 3 dagar vind på ett lågtryck medan Torö får
kanske en med lite tur eller några timmar. Sådana förhållanden som på de grymt fina bilderna visar; blir det kanske nån gång vart 5-10år…Tur att det finns fler och mer vindsäkrare ställen också! 😉
Aloha
Calle N
-
Oregistrerad
Gäst13 oktober, 2006 vid 13:08Kan bara hålla med ovanstående talare. Att åka från västkusten till Torö är en rejäl chansning. Betydligt vindosäkrare och kortare bra perioder. Dessutom sammanfaller oftast bra Torödagar med bra västkustdagar. Alternativkostnaden för bomkörning är såleds hög.
Jag tror enda gången en västkustbo möjligen borde chansa på Torö är vid kraftig ren ost. Egentligen är Torö som bäst på ost och inte på väst. De typiska höstlågtrycken som drar in och ger sydväst till nordväst på västkusten ger normalt syd vridande till väst (side-shore a la hookipa). De flesta bilderna från Torö är på dessa västliga vindar. Hård ost (side-shore a la WOZ eller Sydafrika) ger dock ännu bättre förhållanden och oftast är västkusten inget vidare då, dvs lägra alternativkostnad för en bomkörning från västkusten. Vid hård ost behöver det inte blåsa sydligt först utan det rullar in set förbi Landsort ändå. Men det måste blåsa kuling eller mer. Sydost blir fetingstort men ganska stökigt. Det enda otrevliga med lågtrycken som kommer upp över polen och ger ostliga vindar är att de ofta för med sig rätt mycket regn. Men det får vi väl stå ut med. Men som sagt hur ofta har vi 20 m/s ostligt på Torö? -93 hade vi två veckor på raken (helt unikt), året därefter hade jag mina två bästa dagar på Torö genom tiderna (till och med lite nord i ostan). En vindlös waveclassic för sisådär 4,5 år sedan var det en riktig kultostdag på Torö (som jag missade!!!!!!!), men vad hjälper det nu?
/Jesper B
-
Den där ost-sydost dagen på Torö har jag väntat i 5 år på nu…
Och förta nu inte Ståkkhålmarnas glädje över Torö. Trots alla stenar, stök, vindlyft och prylpajeri så bjuds det på Riktiga Vågor inom körbart avstånd.
Jag har seglat vågor på klart bättre, och snällare, ställen än Torö. Men när det funkar så är det verkligen riktigt skoj. Det är ju inte så ofta!
-
Lovade tidigare i denna tråd att jag skulle lägga in en bild på Calles aerial från min videokamera. Här kommer den. Vill kommentera den med att Calle regelbundet gör betydligt högre och mer tveakade aerials men att denna gjordes i rätt lätt vind och att den satt som ett Smack ner i vågen (eller snarare som ett SO!?). Lägger även med en bild från samma filmsnutt på en av Calles cut-back: fin spray tyder på mycket fart (på ett helt glassy face)!
/Jesper B
-
Snyggt!
Och man ser att det inte blåser speciellt mycket eftersom gässen saknas. Då krävs teknik för att göra det så bra. Och lite punsch i vågen Go go go.
/Magnus
Logga in för att svara.