Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Bilder issurf Kalhäll 14 januari
-
Knatte wrote:Klart vi människor som lever i 2000-talet använder laser, till att skära fram profiler till isbrädan 😀
Våran protyp verkstad fick göra ett program och skära ut profilerna med lasern… (tror max var 5-6 mm tjocklek i den masknen)
Sedan tog fräsmaskinen över och v-slipade eggen :tongue:Tacka vet jag gammalt hedligt smedhantverk…
Har du fått ordning på din ismaskin? Du var ju i byggfas förra vintern vill jag minnas ;-)) -
Knatte
Guest17 januari, 2006 at 14:13Boman wrote:Tacka vet jag gammalt hedligt smedhantverk…
Har du fått ordning på din ismaskin? Du var ju i byggfas förra vintern vill jag minnas ;-))Jo, brädan är klar och testad :tongue:
Det är bara min kropp/fysik, som hindrar mig från dylika aktiviteter, för tillfället 😡 -
Några bilder på mitt bygge som börjar ta form!!
Förhoppningen är en provkörning till helgen om det inte kommer för mycket snö.
Mvh Stefan
-
Stickan wrote:Några bilder på mitt bygge som börjar ta form!!
Förhoppningen är en provkörning till helgen om det inte kommer för mycket snö.
Mvh Stefan
Läckert Stickan! Den varianten med dämpare och fjädrar har jag funderat på länge. Väntar med spänning på hur den fungerar, är den byggd för speed?
-
Jo efter allt snack om tresiffriga hastigheter så tänkte jag att jag måste göra ett försök 😉
Dock är det ju många faktorer som måste klaffa, fin is och +20m/s
Dom bakre medarna är 1 meter långa och kommer från en ismaskin.Man kanske skulle muta en bekant som jobbar på ishallen så han kommer och kör några varv med ismaskinen på mälaren 🙂
Tyvärr har jag bara vågsegel och det skulle vara jäkligt kul att testa med ett riktigt speedsegel.
Så om nån är sugen på att låna ut en rigg vid tillfälle så är dom välkommna att även få köra en sväng! 😉
Mvh Stefan
-
Frågan är vilka segel som går snabbast egentligen… Ska det gå riktigt snabbt så gäller det väl att seglet inte är alltför bukigt..?
-
Nu har jag ju inte nått pejl speed segel men är inte dom relativt platta, dock har dom ju mer volym vilket gör dom mer aerodynamiska gämfört med segel men “kort” mastficka.
Dom är väl högre mast och kortare bom också, eller?
Vad är det som gör ett speedsegel så snabbt????
Är det nån som har räknat på den optimala slörvinkel igentligen?
Jag räknade lite snabbt att om man slörar 30 grader (från halvvind) i 20 m/s blir fartkomposanten 144 km/h frammåt.
Dock blir det ju ganska myket luftmotstånd samt friktion mot isen/vattnet men på isen tror jag det är luftmotståndet som är störst.
Ju djupare jag slörar desto mindre blir ju luftmotståndet men jag behöver mer vind för att åka lika fort. Men någonstans måste det finnas en optimal vinkel eller är det linjärt??
Dags för Ola_H eller nångon annan mattematisk person att göra en matlab modell på det hela.
Mvh Stefan
-
Speed-segel är platta, ja. Och har mycket riktigt lite kortare bom. Det som gör ett speedsegel såpass snabbt är att det är aeordynakiskt väldigt bra, samt är enormt formstabila. Hoppa tex in på slalom/speed forumet här: Bilder på North 2006
Där ser man att seglet egentligen är väldigt platt. -
Stickan wrote:Några bilder på mitt bygge som börjar ta form!!
Förhoppningen är en provkörning till helgen om det inte kommer för mycket snö.
Mvh Stefan
Sicket monsterbygge….
Hur styr man, ser ju ut som en kulled från en bil i framändan?
Borde bli en stoooor svängradie med dem medarna… -
Johan!!
Guest18 januari, 2006 at 15:59Oj, imponerande! Men hur svänger man?
Den ser ut att väga en del också, men det kanske är positivt?Angående segel så trodde jag att vågsegel var ganska idealiska för issegling. Ett racesegel är väl alldeles för bukigt?
-
Längst fram sitter en spindelled till en opel astra, Innhandlad på biltema
Mellan dom bockade plåtarna kommer det att sitta en gummibussning med en bult igenom. Funktionen är precis som på en vanlig skate truck men en aning robustare om man säger så :tongue:
Med dom vinklarna som jag har beräknar jag svängradien till ca 50-60 meter.
Men man får väl se hur det funkar i praktiken. Allt är ju byggt i maskinprofiler vilket gör att man på några sekunder kan skruva upp och flytta på saker för ändra på gemometrin.Man styr dock bara fram. Håller på att klura på en lösning med både fjädring och styrning men vill testa detta först.
Att ändra på medvinlar hårdhet i fjädrar m.m. är snabbt ändrat så man kan testa vad som funkar bäst!
Mvh Stefan
-
@Booze 287641 wrote:
Tjena!
Jag har färdiga laserskurna medar för den som är intersserad!
Så här ser dom ut!
http://www.surfzone.se/pp_data/3018/medium/DSC01365.JPG
Boose!
Jag har fortfarande medar kvar för den isseglingssugne! å snart ere dax! isarna har lagt sig på många ställen nu.
Boose!
-
@Stickan 287997 wrote:
Nu har jag ju inte nått pejl speed segel men är inte dom relativt platta, dock har dom ju mer volym vilket gör dom mer aerodynamiska gämfört med segel men “kort” mastficka.
Dom är väl högre mast och kortare bom också, eller?
Vad är det som gör ett speedsegel så snabbt????
Är det nån som har räknat på den optimala slörvinkel igentligen?
Jag räknade lite snabbt att om man slörar 30 grader (från halvvind) i 20 m/s blir fartkomposanten 144 km/h frammåt.
Dock blir det ju ganska myket luftmotstånd samt friktion mot isen/vattnet men på isen tror jag det är luftmotståndet som är störst.
Ju djupare jag slörar desto mindre blir ju luftmotståndet men jag behöver mer vind för att åka lika fort. Men någonstans måste det finnas en optimal vinkel eller är det linjärt??
Dags för Ola_H eller nångon annan mattematisk person att göra en matlab modell på det hela.
Mvh Stefan
Speedseglarna brukar hävda att bästa vinkeln är 120-130 grader från rak kryss. m a o är din uträkning inte fel utan helt rätt.
-
Oj det var en gammal tråd som poppa upp 🙂
Och mitt bygge har inte kommit längre än på bilderna 🙁
Bler riktigt sugen att ta tag i den här nu när kylan kommer krypande och isen faktiskt börjar lägga sig på sjöarna norrut!
Blir en tur ner i garaget om en stund, fan i vinter SKA den bli klar!
Mvh Stefan
Log in to reply.