Senaste nytt › Forums › Kitesurfing › Konfen Kitesurfing › bilder lundÅKrA
-
bilder lundÅKrA
Publicerad av nic på 25 mars, 2007 vid 01:28blev åka av i lundåkra me
Många kände sig kallade men få fick smaka…
Tack för starthjälpen förresten
Ludde
Naish nya sele är riktigt bra.
Bäst på fotboll (å mest intresserad)Alla foton av Åsa
PS: Förra helgen såg det förresten ut så härnic
johannesd svarade 18 år, 1 månad sedan 18 Medlemmar · 26 Svar -
26 Svar
-
Nice Photos Åsa!
Damn windy yesterday huh?? Well, at least we all got a bit of colour on our faces.
-
Nice bilder Åsa! Instincten ser så sjuk ut med bara tre stutar.
Vågar dock inte testa någon instinct, ska inte lägga mer pengar på kites i år 🙂 -
doesnt matter how many struts they have… they will never be anything more than an ozone 😛
Tony
-
@jockster 372200 wrote:
Ni som körde Instinct Light, vad tyckte ni?
Alltså inte bästa testdagen. I det värsta byarna så skulle jag tippa att det blåste nästan 20 m/s. För det mesta låg det på 15m/s. Då är det inte lätt att bedömma en ny kite.
Light är en låg AR kite (dvs Aspect Ratio=djup-bredd-förhållandet). Den sitter stabilt och tryggt djupt i fönstret. Jag tycker att det går att hoppa högt med den (men inte ”floaty” som med Sport eller ännu mindre Edge förstås). Med kiten i rätt position så ”poppar” man lätt med bommen. Bomtrycket är samma som Instinct06, dvs man får bra med feedback men tillräckligt lätt för joystickstyra med en hand. På det stora hela så känns kanske mer av Instinct06 igen i Lighten än i Sporten tycker flera av oss. (12an var nog iofs ännu snabbare att kiteloopa än motsvarande Instinct06a)
Kiten har tre struttar, ingen onepump. Kiten är agressivt prissatt för att konkurrera med lågpriskitar men den är ingalunda lågbudget annat än att det verkar som om nån snott minst 2 struttar. Materialet i duken (Teijin Nylon) bästa möjliga, precis som i tex de andra Instinctarna och Bests Pro-modell!! (De flesta (alla andra?) andra använder Dacron) Så även om priset är slagkraftigt så har man inte sparat på krutet. Endast 3 struttar gör kiten lätt vilket sägs ytterligare bättra på prestanda.
Med korta linor sitter 7an som en sportkeps för att rida vågor med. Hur som helst borde den vara obligatorisk att ha bredvid reservhjulet på bilen. Korta linor skulle nog göra att den kan ta ytterligare lite vind och dessutom så går den snabbare från kant till kant på fönstret vilket inte är en nackdel när man vågrider.
Jag tycker att i varje quiver passar en 7a och/eller rent av 5a light. Dels är det ekonimiskt (samma bom på <=9a av Sport/Edge/Light = köp kite only) och dels känns lighten trygg när det viner runt öronen.
Vill man utvecklas mycket åt unhooked å new school är det inte alls fel att köra en komplett light-linje med 7a, 9a, 12a.7an och 9an verkar vara odiskutabla favoriter bland de som testat men jag gillade även 12an. Prova själva.
nic
-
This isnt a stab at the Light… But, I disagree… I have heard from many people that last years Ozones were better… and when a 2005 c kite outperforms the light, there are design issues that need to be re-examined…. These small kites should be designed to handle gusty big conditions, bad weather is a crap excuse. (I am talking about Habo as well)
Build quality deserves Kudos, its a great looking kite, built with nice fabric, with loads of nice features, simple but real flashy looking and for that reason its a real shame that it doesnt perform as well as it could do.
Please dont all hate me for being overopinionated
Logga in för att svara.