Senaste nytt › Forums › Kitesurfing › Konfen Kitesurfing › bilder: Morgonsurf idag i rågge
-
bilder: Morgonsurf idag i rågge
Publicerad av nic på 14 juni, 2007 vid 09:02Såg ut som en demodag med 7 morgontidiga instincts i Rågelund…
Jag låg å drog mig lite i sängen så jag kom inte innan 6.30 men då var det redan fullt på vattnet 🙂
Sedan körde vi 7kvm Instinct light och 13kvm Edge samtidigt, båda med fullt tryck och i comfort zone… gött med tropiskt varmt vatten (nåja nästan)
En perfekt början på en arbetsdag.nic
skotten svarade 17 år, 10 månader sedan 7 Medlemmar · 13 Svar -
13 Svar
-
funkar en sån liten light samtidigt som en 13 edge?? eller var det en tungviktare på edge?? funderar nämligen på att byta ut min 16 c-kite mot en en nyare drake och jag har testat light 9 och den är väldigt go. startar lighten så tidigt så kanske 12:an är ett alternativ (de är ju trots allt väldigt prisvärda) eller vad tror du Mr Ozone Nic???
-
Nic är liten korpulent kille på 83 kg och körde både 13 Edge och Light 7 idag. Själv är jag lång, ståtlig, rådeffad och välpumpad på 79kg och körde Sport 9 och Light 7 idag 😉
Det var bra tryck i Lighten idag och det gick att hoppa högt. Man fick trimma mycket för att köra urkrokat. Skulle vilja säga att den börjar funka på 9.5m/s för mig och vid 16m/s är det inte roligt längre. Light 12an är skitgrym, speciellt om man vill lära sig nya trick.
-
Har du fler bilder Nic? Kanske ett på mig när jag misslyckas fatalt med ett försök på en backroll? Inte en enda fick jag in… Nästa gång! 🙂
-
@Yann 390227 wrote:
Nic är liten korpulent kille på 83 kg och körde både 13 Edge och Light 7 idag. Själv är jag lång, ståtlig, rådeffad och välpumpad på 79kg och körde Sport 9 och Light 7 idag 😉
Det var bra tryck i Lighten idag och det gick att hoppa högt. Man fick trimma mycket för att köra urkrokat. Skulle vilja säga att den börjar funka på 9.5m/s för mig och vid 16m/s är det inte roligt längre. Light 12an är skitgrym, speciellt om man vill lära sig nya trick.
jag är också lång och ståtlig på 85kg (antagligen lite mer muskler än dig:) )
men vad tror du kan man komma igång vid 6-7ms med en 12:a light eller är det en 15 sport som gäller?? det är ju trots allt mest dagar med vind mellan 5-10 än 10-15!! -
@Fredde k 390205 wrote:
funkar en sån liten light samtidigt som en 13 edge?? eller var det en tungviktare på edge?? funderar nämligen på att byta ut min 16 c-kite mot en en nyare drake och jag har testat light 9 och den är väldigt go. startar lighten så tidigt så kanske 12:an är ett alternativ (de är ju trots allt väldigt prisvärda) eller vad tror du Mr Ozone Nic???
Lighten startar tidigt och du kan definitivt ta en Light 12a. Personligen gillar jag Light 12an och Edge 13 bäst vid lätta vindar. Två helt olika kraktärer dock.
Lighten (alla storlekar) tar fram barnet i vem som helst, rekommenderas varmt 🙂
Just nu har jag huvudvärk efter ikrokade F16 försök… får nog bli hjälm hädanefter om det hjälper.nic
-
@Yann 390227 wrote:
… och vid 16m/s är det inte roligt längre. Light 12an är skitgrym, speciellt om man vill lära sig nya trick.
äh, vid 16 är den kul fast sen är det inte kul 17,18,20 vid 20 behöver man inte skota in alls å kan åka ändå fastän kiten fladdrar som en flagga 🙂
nic
-
@henkeman70 390234 wrote:
Har du fler bilder Nic? Kanske ett på mig när jag misslyckas fatalt med ett försök på en backroll? Inte en enda fick jag in… Nästa gång! 🙂
Nä, det var allt jag han skicka iväg med ena handen samtidigt som jag bytte om på parkeringen…
Säg till nästa gång så ska jag ge dig de pedagogiska tipsen så du kommer över backrollen.nic
-
Schysst Nic. Jag greppar dig nästa gång jag ser dig på stranden.
-
Fasen vilken schysst morgon det var. Nu skall jag hem och sova lite innan det blir klättring. Tänk om man kunde få kita varje morgon innan jobbet:smile:. Fast då hade man nog fått va lite bättre på att komma isäng i tid. Riktigt läckert med 7 ozionekites och inga andra. Det var bara Pär och Jens som saknades på stranden:wink:
Henke, Gott att du testade backrollen nu. Jag försökte mig på en kiteloop i vändningen som sista grej. Gick bra tills efter att jag svängt runt och åkt en bit, då totalkraschade jag:mad:. Men den ska sitta nästa gång. Fattar inte varför jag inte testat tidigare.
-
@Fredde k 390244 wrote:
jag är också lång och ståtlig på 85kg (antagligen lite mer muskler än dig:) )
men vad tror du kan man komma igång vid 6-7ms med en 12:a light eller är det en 15 sport som gäller?? det är ju trots allt mest dagar med vind mellan 5-10 än 10-15!!Sport 15 skulle jag inte rekommendera till någon på din vikt. 15 är nog bara till för de som gillar att äta gott å ofta. Om man funderar på Sport 13 tycker jag man ska prova Edge 13 och Light 12. Vid svaga vindar har de bättre feedback på bommen än Sport 13.
Edge 13 (hög AR):
+kryss (tar höjd extremt bra i övre vindregistret)
+hopp (hoppar högre och längre än det mesta)
+snabbhet genom fönster (bra vid svensk vågridning där man ofta byter riktning för att följa vågen)
+snabbsvängd för sin storlek (men bara om man ger 100% styrutslag, annars långsam)
-tappar inte kraft/fart så snabbt efter krasch
-tar lite längre tid att få upp i vattenstartLight 12 (låg AR):
+rolig (lätt att köra)
+stabil (kiten jobbar, du behöver inte jobba så mkt)
+snabb i svängarna
+bara tre struttar att pumpa
+tar liten plats
+bra depower
-långsam genom fönstret (ena sidan till den andra)
-funkar inte så bra att köra ovanför sin ”comfort zone” i vindregistret
-full kontroll i höga hopp (fast inga problem att hoppa högt om vet hur man gör)Beroende på vad man är ute efter kan vissa minustecken bli ett plustecken och tvärtom.
nic
-
@nic 390259 wrote:
Sport 15 skulle jag inte rekommendera till någon på din vikt. 15 är nog bara till för de som gillar att äta gott å ofta. Om man funderar på Sport 13 tycker jag man ska prova Edge 13 och Light 12. Vid svaga vindar har de bättre feedback på bommen än Sport 13.
Edge 13 (hög AR):
+kryss (tar höjd extremt bra i övre vindregistret)
+hopp (hoppar högre och längre än det mesta)
+snabbhet genom fönster (bra vid svensk vågridning där man ofta byter riktning för att följa vågen)
+snabbsvängd för sin storlek (men bara om man ger 100% styrutslag, annars långsam)
-tappar inte kraft/fart så snabbt efter krasch
-tar lite längre tid att få upp i vattenstartLight 12 (låg AR):
+rolig (lätt att köra)
+stabil (kiten jobbar, du behöver inte jobba så mkt)
+snabb i svängarna
+bara tre struttar att pumpa
+tar liten plats
+bra depower
-långsam genom fönstret (ena sidan till den andra)
-funkar inte så bra att köra ovanför sin ”comfort zone” i vindregistret
-full kontroll i höga hopp (fast inga problem att hoppa högt om vet hur man gör)Beroende på vad man är ute efter kan vissa minustecken bli ett plustecken och tvärtom.
nic
Vad är det frågan om…
Jag blev så glad att se dina bilder men varför var du tvungen att förstöra allt med så mycket text? -
@SamHansson 390268 wrote:
Vad är det frågan om…
Jag blev så glad att se dina bilder men varför var du tvungen att förstöra allt med så mycket text?Hm, jag får gottgöra med lite bättre bilder nästa gång istället.
(saknar själv lite sköna surfbilder på steffo, hint hint)nic
-
nick, it wasnt morning!! the sun was already up…..
You ozone boys are just a bunch of afternoon bums aint ya…..
Logga in för att svara.