-
Bilder – Natal, Sao Miguel go Gostoso
I Brasilien mellan Fortaleza och Natal ligger Sao Miguel do Gosotoso. Pasadvinden har egentligen passerat Natal som har sina vindmånader från juni-sept tydligen men bara 120km norr om Natal börjar vinden fläkta på ordentligt igen även i november. Tar bara 3 timmar med lokalbussen dit. Till Natal hittade man snuskigt billiga sista-minuten-resor nu i november. När vi åkte fanns det flygstol för 3000 kronor.
Jag var även söder om Natal runt Pipa och på ett ställe som hette Buzios. Fast vinden var inte så frän men jag fick kitat med delfiner 🙂
SM do Gosotoso är en liten fiskeby som upptäcks av Italienska kitare och földaktligen är det många italienare där. Finns tillåme en italiensk kiteskola där. Alla är trevliga. Trevligare än på andra kiteställen upplevde jag det som. Kanske för att alla automatiskt håller till under samma skugghydda, kanske för att det är side-offshore och kanske den man pratar med är den som räddar dig lr din bräda nästa gång du behöver det. Jag var aldrig orolig för brottslighet här till skillnad från Cumbuco tex.
Prisskillnaderna är stora. Billigast är La Em Casa som dessutom ligger närmast spotten med 30R$ (120kr)/person. Men då är det husets regler som gäller. Dvs är det fest är det ingen ide att försöka sova å är personalen morgontrötta så blir det sen frukost.
Eftersom det är sideoffshore är det väldigt fint plattvatten å det kommer även in cleana småvågor man kan öva på.
Ibland kommer det in riktigt swell som bryter över yttre revet. Sista dagen fick vi manshögt swell. Kan bara säga att man har inte vågkitat innan man provat sideoffshore i vågor. Iåmed att kiten ligger i längst ut i fönstret längs med vågen har man oftast slaka tvättlinor till kiten bara och det är verkligen vågen som driver dig till bottomturn efter bottomturn. Helt underbart 🙂De är väldigt sparsamma med räddningsbåten här (som inte alltid ens finns där) så jag hade minst en mer lr mindre jobbig ”räddning” per dag att göra. Det är bra att betala in sin försäkring i förväg tills den dagen _du_ behöver den.
Jag kommer att komma tillbaka för att invänta den perfekta vågdagen här 🙂
(Tack till Vessi för det flesta av bilderna)
nic
Logga in för att svara.