Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Bilder och info om SB hypersonic
-
Bilder och info om SB hypersonic
anonym-anvandare svarade 21 år, 9 månader sedan 14 Medlemmar · 46 Svar
-
Blev lite sent för översättningsövningar igår kväll.För det var min billiga tyska,men mycket goda,cognac alldelles för god.Idag håjajjaja…
Egna funderingar inför HS
Teoretiskt skall konkaver ge en ganska lång vattenlinje att lägga kraften mot vilket bör ge bra uppvindsegenskaper.
En kort bräda bör ge en förhållandevis större våg under vilket bör göra brädan svårare att få upp i planing.
Konkaver bör också ge en något lugnare färd i småvågor – kallat chop.Allt annat lika.Boards sammanfattning i kort.
Fördelar
Hastighet – snabbare än alla konventionella brädor över 95l.
Pekvillighet (pointing range) – förmåga att peka högre och stanna i planing längre än konventionella brädor.
Glid – imponerande möjlighet att glida genom vindhål
Lung ritt – en förvånansvärt lugn,chop vänlig, säker och enkel ritt.
Segeltagning – möjlighet att bära ett brett register av segel speciellt i de högre storlekarna.(optimalt 7-10 m2.
Möjliga Nackdelar med HS
Manövrera – fotstyrning mycket begränsad.Gippa inte så kul
Peka och dra – en endimensionell känsla (appeal) – ingen freestyle,ingen lättvinds pekare, ingen inlärningsbräda,ingen hoppning.Bara peka och dra…
Inte lössläppt (unsticking) – relativt svår att trigga in för att få upp i planing i marginella vindar.
Slå/slag/uphalning – alla är jobbiga (demanding).
Övriga kommentarer från texten är
Den kommer inte att överta tronen från konventionella 120-150 l brädor eftersom den inte är speciellt diversifierad (versitile) och inte speciellt lämpad för medelgoda seglare (intermediates).
—- slut redovisning—-
Det finns väl inget egentligen som skiljer Boards från svenskar som skrivit om HS här på konfen utan det får väl sägas att det här va en ganska bra sammanfattning av vad många tycker….och tror.
Vilket för en annan innebär ytterligre träning och jakt efter en lång fena till min konkava bräda AHD FD 77…
Besvikelser är i sanning livets givna beståndsdel…
-
Ingen fara. Som jag skrev så kan ofta läsa mer fakta “mellan raderna”.
-
Här der segelställningen bättre ut
http://bluefinz.com/cgi-bin/ultimatebb.cgi?ubb=get_topic;f=4;t=000005men fortfarande ett Retro
-
Tjenare Getwet!
Jag tyckte det lätt rätt bra det Teabag hittade i Boards tidningen!
/Boards sammanfattning i kort.
Fördelar
Hastighet – snabbare än alla konventionella brädor över 95l./
Det är bara att hoppas att dina fullblodsräsers på över 95l räknas som konventionella brädor!!!
Ser fram emot en blåsig vår med många race i Fituna!
Håller som bäst på att leta efter lämpliga fullblodsriggar att fylla garderoben med! -
Du fick väl klart för dig vilka segel som gällde inatt va???? Eller finns det mörka avsnitt??
Tyckte vi gjorde klart för dig i baren vad som gällde……… -
Jo, efter lite lucköppning så tror jag att mina segelfunderingar blev rätt dissad. NP RS segel var ju populärt.
Det kändes som ett smärre mirakel att man faktiskt lyckades genomföra en hel arbetsdag igår.
Blev det sent för er? Eller tidigt är kanske mer rättvis benämning?
-
Ni måste skämta.
Visserligen bor vi ju vindfattigt men ändå…..
T.o.m en tepåse relaterar numera brädor kring 105 l som inom klart räckhåll.95 l som fullblodsräcer…Känns fel med modern design och material.
Nä neråt en 50-75 l gäller väl för en fullblodsräcer?
Men även jag suktar och tränar.Försöker spara tusenlappar genom att få ner egenvikten och köpa ett rejält 5:1 system så att jag kan lira luftgura med Robin i timmar…
Ha det…
-
Har för mig att 70 liter downwindslalom e snabbt… Får väl höra vad getwet säger…. Men hypesonicen är ju en lättvindsslalom,dvs. den skall motsvara konventionella 95-110liters brädor, plus lite mer… Om jag inte är helt ute och cyklar…
Suck, nu är det kraftigt surfsug, sitter å kikar på surffilm i jätteformat med projektorn som pappa lånade hem över helgen… Hoppas vinden dyker upp idag, igår kom den inte förrän det var mörkt ju!
Ps. hur gick det med din topp-100 lista teabag?
-
HS:en ska ändå enligt spec ta segel mellan 5.5-9.0, och det är just mellan 5.5-6.5 som man vill åka 70-75 liter Do.Sl. Så det är därför som jag gärna vill jämföra, men nu kommer den gode Jeppe att införskaffa sig en HS, så i vår vet vi mer exakt…..(lite stressad nu påre Jesper!)
-
Antar att det kommer bli svårt att INTE köpa en HS vid det här laget.
Det känns helt klart intressant att kunna klara sig med en bräda i ett sådant vindregister! Men visst jag skulle bli mycket förvånad jag skulle kunna hålla jämnt skägg mot Getwet i 5.5-6.5 vindar, å andra sidan kommer jag troligen endast köra den i 7.5-11.0 vindar, det är där jag vill att du skall känna fruktan!!
Får jag låna en mindre räser-rigg så kan vi ju jämföra även i de högre vindregistren. -
75% reklamsnack, men däremellan ganska bra action…
http://www.surfingsports.com/vidstream/starboard/stb_hyper.ram
-
Coolt…en fet tysk med fet murre och fet mage… Såg ut att gå ganska lätt även om trimmet var kasst. Bättre då på Tiesda och Gonzalo….den gippen var svettig…
-
Tjena, är sugen på en hypersonic frågan är
bara skall man satsa på 105an eller 125an?
Vill inte släppa min raket Mistral RTX 100 L
55 bred. Hypersonic 105 ligger ju ganska nära
volymässigt en race raket som du kanske kan svara
på om en 80 kilos klump som mej skall satsa på
125 eller 105an och ligga kvar med RTX för förhållanden
med rejält tryck?
Logga in för att svara.