Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Bilder Ringenäs i torsdags

• schonki

Medlem
    3 juli, 2007 vid 18:45

och några till

• kamaaina

Medlem
    4 juli, 2007 vid 15:34

Lars!
    PÅ vilket avstånd stod du och fotade? Är på g att köpa en Canon 400D, har ett 70-300mm, funderar på om jag behöver en telekonverter eller ej???

/Fredrik

• ola_p

Medlem
    4 juli, 2007 vid 17:35

Till 400D med ett 70-300 så kommer inte autofokusen fungera (det går iofs om man tejpar ett par kontakter, men det blir inte så exakt), dessutom äter en extender mycket lite för mycket bildkvalitet (extender bör man bara köra på fast optik av hög kvalitet, samt några enstaka extraordinärt bra zoomar (70-200 bland annat)).

• kamaaina

Medlem
    4 juli, 2007 vid 21:15

@Ola_P 394587 wrote:

Till 400D med ett 70-300 så kommer inte autofokusen fungera (det går iofs om man tejpar ett par kontakter, men det blir inte så exakt), dessutom äter en extender mycket lite för mycket bildkvalitet (extender bör man bara köra på fast optik av hög kvalitet, samt några enstaka extraordinärt bra zoomar (70-200 bland annat)).

Hmmm, hur kommer det sig att autofokusen inte funkar…..? Finns det ngt sätt att ta sig runt det? Vilket objektiv rekommenderar ni att man inhandlar istället?

• lars_k

Medlem
    5 juli, 2007 vid 06:11

Jag stod väl 50-200m från surfarna. Extendern är en Soligor 1.4x DG PRO som inte registrerar sej i huset. Dvs kameran vet ej att bländaren minskat en faktor 1.4 och försöker autofokusera ändå, trots eventuellt för hög bländare. Detsamma händer väl när man tejpar kontakter enl OlaP.
    Har testat med och utan extender på samma motiv och full inzoom. Tycker inte att kvaliten minskade nämnvärt med mitt 70-300. Dock käkar den en del ljus så ett steg mer ISO var nödvändigt för bra slutartider. Naturligtvis blir det bättre med mer ljusstarka objektiv. Men jäkla kul att det funkade tycker jag. Hade 420 mm brännvidd för en billig penning och kvaliten duger för nätet iaf. Största problemet var skakningsoskärpan på vissa kort. Skulle haft 3-ben istället för enkelbenet..
    Fotade mest som lite testing inför framtida inköp av objektiv. Fast 300 eller 100-300 är frågan… Man kör ju mkt på 300 känns det som. Fast 300 då kanske…men zoom är rätt gött att ha… Extender 1.4x är bra att ha i vilket fall…

• ola_p

Medlem
    5 juli, 2007 vid 07:55

Oj, tappade ett par ord där… Skulle varit: “Till 400D med ett 70-300 så kommer inte autofokusen fungera när du använder teleconverter”

Är ljusstyrkan på objektivet sämre än F5.6 så kommer autofokusen att stängas av, adderar du en extender som stjäl ett steg ljusstyrka så blir ett 300/F5.6 följdaktligen 420/F8. Vid F8 är det bara 1-serie kamerorna som klarar autofokus.

Det går att lura kameran så att den inte känner av att det finns en extender där, då får man tejpa tre av kontaktpinnarna. Det fungerar om man har mycket och bra (kontrastrikt) ljus, men autofokusen blir långsam och tenderar att jaga fram och tillbaka. Är det action du skall plåta är risken stor att fokusen inte kommer att hänga med.

Vill man kunna använda teleconverter med gott resultat bör man ha fast optik (eller en zoom av hög klass, sigmas 100-300/F4 kan funka). Med en 1.4x extender (som stjäl ett bländarsteg ljus) bör du alltså utgå från nått med bländare 4 eller bättre, vill du kunna stacka två 1.4x (eller använda en 2x, resultatet i brännviddsförlägning och ljusförlust blir detsamma) så måste du ha nått med bländare 2.8 eller bättre.

Vilket lämnar rätt så dyra leksaker som alternativ. Exempelvis:
    EF 200/f2.8L USM
    EF 300/f4L IS USM
    EF 70–200/f4L & EF 70–200/f2.8L
    Sigma 100–300/f4
    Sen finns de telen som är längre och ännu ljusstarkare, men då är det riktigt dyrt. Kika på de senaste trådarna på fotoforumet.

• ola_p

Medlem
    5 juli, 2007 vid 08:01

Lars_K, om du hade skakoskärpa på enbensstativet så har du nog lite lång slutartid. Du hamnar med sensorn i din kamera på 630mm, då bör du vara ganska förskonad från skakoskärpa om du håller tiderna sunt 1/1000 (särskilt med enbenstativet som hjälp). Om du får skakoskärpa är nog risken att slutartiden inte heller räcker till för att frysa rörelsen på surfaren helt.

• kamaaina

Medlem
    5 juli, 2007 vid 10:22

Snacka om nördar….. 🙂
    Jag märker att jag inte ens är i närheten….. Min naturliga följdfråga blir då alltså att för min 400D + EF70-300 (dvs 112-480mm)kommer så kommer autofokusen funka….? Men om jag dessutom använder tele konverter så funkar det ej?

Ha det

• ola_p

Medlem
    5 juli, 2007 vid 12:43

Korrekt, det är teleconvertern som är boven. 😉

Sida 2 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Bilder Ringenäs i torsdags

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.