Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Bilder Sthlm 061101 "Vindsurfa i snöstorm = snabbt kallt"
-
Bilder Sthlm 061101 "Vindsurfa i snöstorm = snabbt kallt"
Publicerad av militaren på 1 november, 2006 vid 20:40Alla säger att det är kallt att surfa när temperaturen ligger under 0. men hur kan man vara säker om man aldrig testat själv? :P. det var vad jag tänkte den morgonen. var ju inte så farligt ute på vattnet men när man kom upp på land och allt frös till is var mer jobbigt. fick några bilder på äventyret.
chill out!!dude svarade 18 år sedan 7 Medlemmar · 10 Svar -
10 Svar
-
Om du inte redan har det så rekommenderar jag en skoteroverall att ha på sig över våtdräkten när man är på land för att inte bli kall. Funkar väldigt bra!
Kul att se att du seglat i snöyra! Det känns bara som att man borde anordna någon typ av tävling eller arrangemang för att ge sig en anledning att ta sig ut. Dessutom så har man ju också jobb att sköta “vid sidan om”. Men det skulle vara kul att ta sig ut och köra lite slalom eller nåt sånt. Vad sägs om det?
—
Det är en sak som jag skulle vilja fixa för de där riktigt kalla dagarna med vågsegling och det är en huva eller huvudbonad som sitter så pass bra på huvudet att det inte pressas in vatten även när man blir spolad. Men, kommer jag på nu, det kanske bara är att köra med hjälm över huvan så är det löst!…
-
Ett tips till: Ta med en enner flera termosar med hett vatten. Kommer alltid till användning. Prio ett är att hälla lite i skorna innan man tar på sig dem så man slipper känna fötterna frysa till is när man kliver i.
Vad man sen ska med återstående till är upp till fantasin. Det kommer finnas iskalla saker att tina upp med det heta vattnet.
-
Jag håller inte riktigt med tipset med att hälla vamt vatten i dräkt eller dojjor. Hela poängen med bra dräkt och dojjor är ju att de ska vara så täta som möjligt och inte vara blöta utan bara lite fuktiga på insidan som mest.
Jag säger, kör med skoteroverall ovanpå våtdräkten före du går i och se till att du blir uppvärmt i kroppen genom rörelse före du går i vattnet. Det är med kroppsvärme du ser till att hålla värmen, inte genom att hälla varmt vatten i dräkten var femte minut!
Ett annat tips med tanke på att det kan vara jobbigt att kliva i ett par blöta dojjor, för den delen mögligt illaluktande, är att se till att de är torra efter förra surfet! Skölj ur, häng upp och ner och lägg sedan ner en Dryzone-påse med torkande kristaller i varje dojja. Ett par Dryzone-påsar kostar inte mer än ett par hundringar som mest, håller i åratal och bör kunnas få tag på genom att söka på nätet eller i närmaste skidaffär. Jag har ett par som jag använder till surfdojjorna och ska skaffa ett par till till surfvantarna.
Visst, om allt går fel, du fryser som en gnu och är blöt och kall – häll då i lite varmt vatten i dräkt och dojjor, men se till att arbeta upp kropptemperaturen samtidigt. Om du inte arbetar med kroppen kommer bara vattnet leda till extra värmeavledning från våtdräkten genom att det rinner ut eller genom avdunstning och se till att du är ännu kallare när det svalnat.
Rasmus_W wrote:Ett tips till: Ta med en enner flera termosar med hett vatten. Kommer alltid till användning. Prio ett är att hälla lite i skorna innan man tar på sig dem så man slipper känna fötterna frysa till is när man kliver i.Vad man sen ska med återstående till är upp till fantasin. Det kommer finnas iskalla saker att tina upp med det heta vattnet.
-
Badmössa under/över huvan borde väl eg funka grymt bra… Ser ju ut som en gimp ändå…:-)
-
dude wrote:Om du inte redan har det så rekommenderar jag en skoteroverall att ha på sig över våtdräkten när man är på land för att inte bli kall. Funkar väldigt bra!
Kul att se att du seglat i snöyra! Det känns bara som att man borde anordna någon typ av tävling eller arrangemang för att ge sig en anledning att ta sig ut. Dessutom så har man ju också jobb att sköta “vid sidan om”. Men det skulle vara kul att ta sig ut och köra lite slalom eller nåt sånt. Vad sägs om det?
—
Det är en sak som jag skulle vilja fixa för de där riktigt kalla dagarna med vågsegling och det är en huva eller huvudbonad som sitter så pass bra på huvudet att det inte pressas in vatten även när man blir spolad. Men, kommer jag på nu, det kanske bara är att köra med hjälm över huvan så är det löst!…
Jag får nog ta del av tipset med att införskaffa mig en skoteroverall. Verkar riktigt klyftigt. För det var på land det blev jobbigt. Kanske Försvarets komarock funkar lika Bra? 🙂 Får testa om inte annat.
Nu blev det så att ”jobbet” blev den bidragande orsaken. Nu när man äntligen får ledigt tar man ju alla chanser. Jag skulle nog ställa upp på en sådan idiotisk utmaning som du beskriver. Känns lite oundvikligt nu när man bor i Sverige. Vi får väll höras.
//Micke
-
dude wrote:Jag håller inte riktigt med tipset med att hälla vamt vatten i dräkt eller dojjor. Hela poängen med bra dräkt och dojjor är ju att de ska vara så täta som möjligt och inte vara blöta utan bara lite fuktiga på insidan som mest.
Okej för dräkt, där har jag aldrig behövt det eftersom jag har torrdräkt. Däremot har jag hittills aldrig upplevt ett par dojor som inte fylls med vatten i samma ögonblick som jag kliver i vattnet. Dojor som passar bra fylls med lite vatten, dojor som inte passar så bra fylls med rejält med vatten, men alla har fyllts med vatten så fort jag klivit i. Däremot har det vattnet så gott som alltid stannat kvar hela sessionen, så när väl vattnet i dojorna blivit uppvärmt av kroppsvärmen har det varit helt ok och det har inte kommit in nåt ytterligare kallvatten. Däremot har varmt vatten i dojorna betytt att jag sluppit den där kvarten med nollgradigt vatten i dojorna.Sen finns det annat fiffigt man kan göra med varmt vatten, typ hälla på fingrar och tår efter surfet.
-
@JKM75]Lite tysk-varning på det där med “dryzone” påsar -)[/QUOTE wrote:
Kanske det, men det funkar ju i alla fall. Jag vill ju inte att neoprenet ska börja lukta som mina klätterdojjor… Men vänta nu, jag får nog börja trycka in dryzone-påsar i klätterdojjorna efter klättringen, så kanske lukten försvinner där också! Fan, att jag inte tänkt på det förut. :laugh: :frown: Det är i och försig mer svett i dem och inget mögel där, så det gör nog ingen nytta. Det här med lukter är ett jäkla gissel!
Logga in för att svara.