Senaste nytt Forums Billig eller dyr mast?

  • Billig eller dyr mast?

    Publicerad av jake_break på 29 oktober, 2003 vid 18:51

    Vad är det för skillnad på en kontrol 30 mast för 1100:- på vindsurfing.se eller en NP X3 för uppemot det dubbla på surfersparadise? Båda innehåller 30% kol så om IMCS talen stämmer överens, är det nåt annat som skiljer eller är det bara märket?

    endy svarade 20 år, 11 månader sedan 12 Medlemmar · 16 Svar
  • 16 Svar
  • anonym-anvandare

    Medlem
    29 oktober, 2003 vid 19:19

    Det enda jag kan säga om saken är att just NP är dyra överlag…Men man vet väl vad man får om man köper ett någotsånär välbekant märke…kanske.

    /Oscar

  • nordgren

    Medlem
    29 oktober, 2003 vid 20:04

    Np är väldigt dyra över lag, och masten på surf unique är en GUN mast, Gun har ett speciellt distrubutionssätt som gör att deras produkter blir väldigt billiga, affärerna köper direkt av fabriken, utan dyra mellanhänder så blir det klart billigare.

  • ian

    Medlem
    29 oktober, 2003 vid 22:10

    Vet inte hur det ligger till i just detta fall men i allmänhet betyder inte 30% kol att masterna är identiska. Det finns olika sätt att lägga det så man får helt olika böjkurvor, stelhet och reflex respons. Fiberspar använder till exempel ett helt annat sätt att tillverka master än vad de flesta andra tillverkare gör.

  • styret

    Medlem
    29 oktober, 2003 vid 22:15

    det ligger nått i det Ian säjer men vet inte om man märker det. jag har en fiberspar 460 och en gun 430 båda 30% och jag märker ingen skillnad på masten som sådan.

    inga probs att köpa GUN alltså.

  • dude

    Medlem
    30 oktober, 2003 vid 07:46

    Jag har haft en X3mast från NP och den var inte särskilt speciell. Vad jag menar är att jag tror att 30%-master är likvärdiga och ger så pass mycket sämre prestanda än höghaltiga master att det inte finns någon mening med att köpa en dyrare 30-procentare. På lågbudget skulle jag alltid köpa en begagnad standarddiametermast med upp till 70 procent kolfiber eller en skinny med så mycket kolfiber som möjligt. Det skulle jag säga är det allra mest prisvärda. Att gå och köpa nya 30%master tycker jag generellt är att slänga bort pengar. Speciellt om den är så dyr som Neil Prydes.

    Niklas

    (För övrigt när alla 30-procentare säljs för uppgradering till bättre master överöses vår lilla svenska vindsurfingmarknad med dåliga grejer. 30-procentarn är gammal teknik till salu för att hävda en prisskilland upp till en dyrare ny teknik. Jag tycker det är fan så mycket bättre att låta bra grejer från något/några år sen hävda prisskillnaden upp till det nyaste och dyraste. Det hellre än att gammal nyproducerad teknik säljs och dessutom till rätt högt pris. Men det är klart att butikerna som inte säljer begagnad utrustning vill ha något i sitt sortiment för att hävda ett högt pris för den bästa och nyaste tekniken och här fyller 30-procentmasten sin roll. Kan du dock vidga dina vyer och se till beg-marknaden så slipper du gå en omväg.)

  • styret

    Medlem
    30 oktober, 2003 vid 10:48

    iofs tycker jag att käsnlan av att köpa en ny 30% mast knäcker känslan av en beggad lite högre halt.
    GUNs kostar ju desutom inte mer än 1200 typ…

    känner proseglre som placerar sej högt i tävlingar som ahr kört med 30% GUN i flera år.

  • jonasp

    Medlem
    30 oktober, 2003 vid 11:08

    Det intressanta med gunmasterna är (tycker jag) att de med högre kolhalt inte ökar så mycket i pris. hurvida de fungerar bra eller inte har ju diskuterats men man e ju lite sugen på att testa en rdm från gun (loop comp??) eller bara köpa en ny 460 55% till ett lagom pris.

  • styret

    Medlem
    30 oktober, 2003 vid 11:28

    tycker jag du ska göra. det är alltid trevligt att köpa nya prylar och johan är alltid trevlig att handla av.

  • ola-h

    Medlem
    30 oktober, 2003 vid 12:03

    Att någon proseglare placerar sig bra med en gammal 30-procentare är ett dåligt argument för att dessa master är “tillräckligt bra”. En duktig seglare kan ofta jobba runt lite tvivelaktig utrustning. Det säger inget om hur mycket enklare seglingen kan göras för en mer medelgod seglare om han väljer lättare och finare prylar.

  • jonasp

    Medlem
    30 oktober, 2003 vid 13:13

    Ja shopen o johan e det inget fel på men jag gör lumpen nu o man har ju inte så mycket pengar att lägga på surf.
    Särskillt inte när man planerar att ändra om i brädgarderoben alt. bara utöka (dyrare frown.gif) o man vill ju inte riktigt erkänna att 460 masten e sliten men den ska nog börja användas vid soppslevssurfing i vinter o så får det bli en ny mast ändå.

  • jake_break

    Medlem
    31 oktober, 2003 vid 13:06

    Tack för alla svar! Man blir klokare för varje dag här på steffo.nu! grin.gif

  • charlieb

    Medlem
    31 oktober, 2003 vid 14:10

    Hej Gossar. Hur många tillverkare av windsurfingmaster tror ni att det finns? En sak är säker att det är INTE lika många som det finns märken…

    CharlieB

  • nordgren

    Medlem
    31 oktober, 2003 vid 14:28

    Hej gossen, nej visst är det så, men även fast det är samma fabrik som tillverkar master åt två olika företag så betyder inte detta att dom tillverkar masterna lika.

  • mattap

    Medlem
    31 oktober, 2003 vid 15:12

    Håller inte med riktig om detta med att köpa nytt mot begagnat!

    Jag köper hellre en ny mast med mindre kol än en begagnad med mer kol, för samma pris. Anledningen är att master slits och en begagnad mast har inte samma egenskaper som en ny. Säg gärna emot mig om jag har fel, detta råd har jag fått från folk säger sig veta vad de pratar om!

    Förövrigt kör jag bara med master med låg kolhalt eftersom jag inte har råd/ sett nyttan med mkt kol. Jag köper hellre ett dyrare segel och spar in på masten!

  • andreas-t

    Medlem
    31 oktober, 2003 vid 15:16

    Finska Exel lär tillverka c:a 50% av alla surfmaster. Tillverkningen sker efter kundens önskemål, så hur masternas funktion kan skilja rätt mycket ändå!

    /Andreas

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Billig eller dyr mast?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.