Senaste nytt › Forums › Kitesurfing › Kitesurfing 4 dummies › Bindningar
-
Bindningar
Publicerad av mickemoose på 29 augusti, 2011 vid 11:33Vill höra med er som testat många olika bindingar.
Har bara testat vanliga standard bindningar, men är sugen på healstrap eller wakebordbindningar
(vet inte vad dom kallas som är gjorda för kitebrädor men ser ut som wakeboardbindningar? )Jag vill höra vad ni anser är bäst…Jag har fått för mig att wakeboardbindningar passar mig bättre
även om jag inte testat det.
Jag vill iaf känna mig mer låst än vad jag gör i dagsläget…
Finns det något mellanting, eller någon binding som sitter bra runt om och KAN lossna om
man ramlar och kiten drar en, så att man inte sitter kvar i bindningarna)
Att bindningarna är något emallan kitebindingar och wakeboardbindningar..jonty svarade 13 år, 1 månad sedan 8 Medlemmar · 15 Svar -
15 Svar
-
Jag kör Dakine Raptor Heelstrap (http://www.fahlensurf.se/v4/product_info.php?products_id=3325) och det funkar att ta sig ur dessa när situationen kräver det, samtidigt som man sitter fast bra när man kör. Dessutom är de betydligt mjukare och skönare än cykelslang. Kan rekommendera att testa!
-
viktor77
Gäst2 september, 2011 vid 15:38Titta på Cabrinha Sync, som är smalare och sitter mer slimmat runt foten.
-
Jag var också nyfiken på wakebindningar och köpte dessa för 499:- på Stadiums REA
http://store.obrien.com/products/productdetail/SYSTEM+JR./part_number=2111375/1734.0.1.1.86607.23719.0.0.0?pp=6&
Halva priset och skulle det inte vara min grej så må det vara hänt 🙂 Men de fungerar skitbra och du kan få dom att lossna beroende på hur hårt du spänner dom. Men det är ju som med snowboard, du vill inte att dom ska släppa och vrida knäna eller fotleden ur led. Kan kännas lite jobbigt när man vurpar och ligger på magen och ska runt med brädan för att starta om men det är bara att jobba med magmusklerna så är man snabbt uppe igen 😉 Brukar inte använda dom om jag launchar från en klippstrand eller när jag ger mig ut på nya obekanta ställen.
Otrolig skön känsla med “boots”! Man kan slappna av och fokusera på sina trix istället för att fundera om man tappar brädan hela tiden. Jag har i princip bara börjat min freestyle/wakestyle karriär men ångrar inte att jag skruvade på “boots” på min Tablas Evil Twin 136 som förövrigt är den grymmaste TTn jag någonsin kört på! Möjligt att jag skaffar mer avancerade boots i framtiden men just nu fungerar dessa skitbra. Har kört med Mystic hälstroppar om de lossnar så är de i vägen! -
Allt är ju en smaksak, men jag gillade inte heller i början när jag körde straps, det kändes ostabilt och man flög ur så jag började köra boots och har gjort det sen dess. Testade cykelslang och heelstraps det känns bra, men har nog egentligen mer att göra med taskig teknik att man tappar brädan än att den sitter dåligt.
Nu har jag 2 brädor, en med boots och en med straps. Brädan med straps är lite planare (mindre rocker) och den använder jag bara i lättvind. Den kör jag utan heelstraps och känner faktiskt inte att det är störande på något sätt, så antar att jag gjorde det i början för att jag hade taskig teknik och tajmade poppen fel.
Brädan med boots har mer rocker och den kör jag typ från 7 ms och uppåt. Jag brukar knyta bootsen hårt så de inte lossnar vid krasher, vill jag att de ska lossna så skippar jag bara att knyta dom.
Fördelen med boots är att man slipper bodydragga efter brädan, kan kanta bekvämare och depowra med brädan istället för kiten (inga problem med straps men kommer naturligt med boots), stabilare landningar, enligt mig skönare för knäna eftersom bootsen jag kört varit betydligt mer dämpade än padsen och mke mindre risk att man råkar flyga ur med ena foten och sitta fast med andra. Det är svårt att känna sig överriggad med boots för man kan kanta emot sjukt mke vind och köra med kiten lågt.
Nackdelar är väl: krångligare att ta sig i (typ 2 min), krångligare att ta sig ur, man sitter mer fast vilket gör det svårare att justera fötternas position (kan vara bra när det blåser lite), brädan blir marginellt tyngre, går inte köra boardoffs (om man tycker det är kul).
Har förresten en gammal (2008) liquid force concept med escalade bindningar strl 42-44 liggandes om du vil köpa billigt och testa. men den har delaminerat men fullt körbar, men jävligt ful och sliten. skulle kunna skicka iväg den sjukt billigt.
-
ninoh;668537 wrote:Allt är ju en smaksak, men jag gillade inte heller i början när jag körde straps, det kändes ostabilt och man flög ur så jag började köra boots och har gjort det sen dess. Testade cykelslang och heelstraps det känns bra, men har nog egentligen mer att göra med taskig teknik att man tappar brädan än att den sitter dåligt.
Nu har jag 2 brädor, en med boots och en med straps. Brädan med straps är lite planare (mindre rocker) och den använder jag bara i lättvind. Den kör jag utan heelstraps och känner faktiskt inte att det är störande på något sätt, så antar att jag gjorde det i början för att jag hade taskig teknik och tajmade poppen fel.
Brädan med boots har mer rocker och den kör jag typ från 7 ms och uppåt. Jag brukar knyta bootsen hårt så de inte lossnar vid krasher, vill jag att de ska lossna så skippar jag bara att knyta dom.
Fördelen med boots är att man slipper bodydragga efter brädan, kan kanta bekvämare och depowra med brädan istället för kiten (inga problem med straps men kommer naturligt med boots), stabilare landningar, enligt mig skönare för knäna eftersom bootsen jag kört varit betydligt mer dämpade än padsen och mke mindre risk att man råkar flyga ur med ena foten och sitta fast med andra. Det är svårt att känna sig överriggad med boots för man kan kanta emot sjukt mke vind och köra med kiten lågt.
Nackdelar är väl: krångligare att ta sig i (typ 2 min), krångligare att ta sig ur, man sitter mer fast vilket gör det svårare att justera fötternas position (kan vara bra när det blåser lite), brädan blir marginellt tyngre, går inte köra boardoffs (om man tycker det är kul).
Har förresten en gammal (2008) liquid force concept med escalade bindningar strl 42-44 liggandes om du vil köpa billigt och testa. men den har delaminerat men fullt körbar, men jävligt ful och sliten. skulle kunna skicka iväg den sjukt billigt.
Tack för alla svar! Ska kolla in något liknande till nästa säsong. Och försöka testa både boots och heelstrap. Kan va som ni säger att man använder lite fel teknik…Men jag vill fortfarande testa.
Tyvvär har jag storlek 46 i skor, så dom lär inte passa. Tack ändå 🙂
-
Ronix e grymma om du vill ha boots. Lätta o riktigt mjuka landningar.
-
Kapar tråden lite…
Hur är det egentligen med straps vs boots ur ett skade perspektiv?
Vilka skador riskerar man beroende på hur fötterna sitter fast?Har alltid inbillat mig att straps är minst risk då brädan flyger av om man fetkraschar, men å andra sidan finns det en risk att ena foten sitter kvar speciellt om man kör med heelstraps… Kör man wake efter båt vill man ju sitta fast och det känns säkrare men då blir man också av med all kraft direkt om man släpper linan…
Vad är minst risk för mina knän?
-
Är det någon som har testat Liquid Force bindningar? har gjort lite research, och kom fram till att de verkade bäst.
Boots, men anpassat till kite, inte bara wakeboard. Lätt att komma i och ur hörde jag var viktigast. -
:Är det någon som har testat Liquid Force bindningar? har gjort lite research, och kom fram till att de verkade bäst.
Boots, men anpassat till kite, inte bara wakeboard. Lätt att komma i och ur hörde jag var viktigast.:Jag körde lf escalades förut och nu kör jag lf synergy (2010). Synergy är den som säljs nu, escalades görs inte längre tror jag. Dom är lätta att komma i och ur och har bra stöd för foten och bra dämpning. Men jag funderar faktiskt att försöka hitta ett par ronixbindningar, testade ett par ronix kai och dom gick ännu snabbare att komma i och ur och satt bättre/skönare, men dom var mjukare vilket jag inte gillade (kan varit vanesak). Antar att ronix har någon annan modell som är lite styvare.
Ska iofs. tillägga att jag testade på wakebräda i cable, första gången jag körde också.. men som sagt ronix var riktigt sköna och absolut inte krångligare att komma i och ur. Såg att spännena som man drar åt snörerna lossnat på både min och en kompis lånade bräda så antar att kvaliten på dom grejerna på just den bindningen (kai) kanske inte e den bästa?
Förresten, tycker det viktigaste är att dom sitter bra och är sköna. Att ta på och av sig tar bara ett par minuter så om det nu skulle ta en minut längre tid känns ju lite skitsamma om dom e mke skönare..
-
LF synergy e lätta att komma i och ur, ger bra stöd.!
jag kör med LF u2or dom e lite mer styva än synergy.om man bortser från att man kan tappa ena foten när man kör stroppar så anser jag att bindningar e värre för knänan eftersom du förlorar rörligheten i fotlederna, samt att med stroppar kan du skicka brädan i luften om du märker att det går åt helvete. Men det e coolare att köra boots.
-
Jag skrev lite tidigare i denna tråd och jag har ett par “öppna” wakebindningar/boots. Hur gör ni när det börjar bli svinkallt i vattnet? Trycker man ner en hel neoprensko i bindningen eller skaffar man neoprenstrumpor eller skaffar man helt täta boots som värmer eller vad?
//Börjar frysa om tårna 😉
-
neoprenstrumpor funkar bra, surfbussen säljer en prolimit som e grym.
-
Bit ihop och tänk på sommaren, går ju hål på dom där sockiplasten direkt…
-
Testade att trycka i mina feta Atan 7mm skor i mina “öppna” wakebindningar igår och det funkade hur bra som helst. Storleken på bindningen är 40-44 och jag har 43. Varmt som attan blev det men jag lär inte frysa i vinter i alla fall 😉 Hur är “vanliga” boots? Går det att pressa i en neoprenstrumpa eller dylikt? Är dom varma ändå eller får man “bita ihop”?
-
Precis testat mina Soven CT i norrlands kalla vatten, höll värmen bra mycket bättre med dem än med våtsockar och mina gamla Synergy OT… Sen satt de som ett smäck runt klövarna också:D
Logga in för att svara.