-
Björkvik idag
Yiipeeee äntligen efter 4 år och en ruskig massa pengar på “test-vinnar-prylar”
(pengar som jag inte har) så faller min egen Windsurfing ÄNTLIGEN ÄNTLIGEN
på plats.
Jag vill nämligen segla verkligt mycket i 08:a området flera gånger i veckan.Hittills har jag hävdat att över 6.7 blir det inget roligt, jag har haft totalt fel.
Mitt sprillans nya GTX 9.3 är det absolut bästa segel jag någonsin haft (2:a plats
7.7 Diablo). Bottendraget motsvarar visserligen inte ett race-segel, men det som
gör seglet sagolikt är balansen.
Så fort jag idag (jungfruturen) hade lärt mig att sära hängselarna något mer
(2 -> 2.5 handflata, bommen sätts på 253) så blev seglet osannolikt stabilt.
Känslan att segla detta rätt så stora segel på en Bee 164 motsvarar att segla ett
Supersonic 6.7 på en Explosion 295 (notera +90 kg). Stabiliteten i 164:an gör att
9.3:an känns som ett osannolikt lätthanterbart segel och jag, halvtaskig seglare,
med mina +90 kg tar garanterat lätt ett betydligt större GTX än 9.3 på 164:an.Jag gjorde idag mitt livs första perfekta carve och jag visste redan, precis innan
carven, att det skulle fungera och hela förtjänsten är givetvis stabiliteten i 164:an
+ den osannolikt lätthanterbara GTX:en. PÅ 164:an känns detta segel verkligen
som ett 6.7 på 295:an. (N.P./F.S.- carbon bidrar till att göra det lätt.) Det hade jag
aldrig trott och seglet är också ruskigt lätt att rigga trots 2 cambers. Helt klart så
går utvecklingen framåt.På Björkvik idag blåste det medel 4.5 m/s, men så fort vinden steg till 5 – 6 m/s
så planade jag bra. Dvs så fort de allra första gässen började synas, så gick
prylarna upp i planing.Så idag eftermiddag seglade jag 4 timmar i sträck i hel till halv-planing i nåt som
kan kallas “nästan-bris.”
(Det var inte speciellt många där idag som seglade)För en 90-kg,s halvplanta som jag så är denna kombination en dröm därför:
1) Prylarna planar uppenbarligen redan i lätta vindar
2) Prylarna är osannolikt lättmanövrerbara trots 9.3
och det gör att man som halv-planta vågar trixa på ett sätt som jag aldrig gjort
förut. Mao inlärningskurvan kommer att gå betydligt brantare, det är helt klart.
Framförallt lär man sig att segla avslappnat med en sådan lättseglad kombination
av prylar och det är ju A & O.Visst 164:an känns stor och tung, men vill man segla mycket i 08:a området så är
det av mindre betydelse.
Eftersom både fenor och mastfötter är utbytbara mellan 164:an och 295:an så är
det ju bara att snabbt switcha mellan brädorna som man vill.Säkert har alla bräd- och segelfabrikat prylar som matchar eller är bättre än detta
och den egna vikten är grymt viktig när man vill hitta den ultimata kombinationen.Att som halvplanta i min vikt börja segla 164:a och GTX 9.3 är som att förflytta sig
drastisk från blå/gröna backar till svarta och detta ger ett stort problem:Jag kommer inte att få ha de här prylarna i fred i sommar
Nu fattas bara en Flow.
Mvh/Bosse
Log in to reply.