Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Björkvik idag

• Björkvik idag

Posted by anonym-anvandare on 15 maj, 2000 at 20:20

Yiipeeee äntligen efter 4 år och en ruskig massa pengar på “test-vinnar-prylar”
    (pengar som jag inte har) så faller min egen Windsurfing ÄNTLIGEN ÄNTLIGEN
    på plats.
    Jag vill nämligen segla verkligt mycket i 08:a området flera gånger i veckan.

Hittills har jag hävdat att över 6.7 blir det inget roligt, jag har haft totalt fel.
    Mitt sprillans nya GTX 9.3 är det absolut bästa segel jag någonsin haft (2:a plats
    7.7 Diablo). Bottendraget motsvarar visserligen inte ett race-segel, men det som
    gör seglet sagolikt är balansen.
    Så fort jag idag (jungfruturen) hade lärt mig att sära hängselarna något mer
    (2 -> 2.5 handflata, bommen sätts på 253) så blev seglet osannolikt stabilt.
    Känslan att segla detta rätt så stora segel på en Bee 164 motsvarar att segla ett
    Supersonic 6.7 på en Explosion 295 (notera +90 kg). Stabiliteten i 164:an gör att
    9.3:an känns som ett osannolikt lätthanterbart segel och jag, halvtaskig seglare,
    med mina +90 kg tar garanterat lätt ett betydligt större GTX än 9.3 på 164:an.

Jag gjorde idag mitt livs första perfekta carve och jag visste redan, precis innan
    carven, att det skulle fungera och hela förtjänsten är givetvis stabiliteten i 164:an
    + den osannolikt lätthanterbara GTX:en. PÅ 164:an känns detta segel verkligen
    som ett 6.7 på 295:an. (N.P./F.S.- carbon bidrar till att göra det lätt.) Det hade jag
    aldrig trott och seglet är också ruskigt lätt att rigga trots 2 cambers. Helt klart så
    går utvecklingen framåt.

På Björkvik idag blåste det medel 4.5 m/s, men så fort vinden steg till 5 – 6 m/s
    så planade jag bra. Dvs så fort de allra första gässen började synas, så gick
    prylarna upp i planing.

Så idag eftermiddag seglade jag 4 timmar i sträck i hel till halv-planing i nåt som
    kan kallas “nästan-bris.”
    (Det var inte speciellt många där idag som seglade)

För en 90-kg,s halvplanta som jag så är denna kombination en dröm därför:
    1) Prylarna planar uppenbarligen redan i lätta vindar
    2) Prylarna är osannolikt lättmanövrerbara trots 9.3
    och det gör att man som halv-planta vågar trixa på ett sätt som jag aldrig gjort
    förut. Mao inlärningskurvan kommer att gå betydligt brantare, det är helt klart.
    Framförallt lär man sig att segla avslappnat med en sådan lättseglad kombination
    av prylar och det är ju A & O.

Visst 164:an känns stor och tung, men vill man segla mycket i 08:a området så är
    det av mindre betydelse.
    Eftersom både fenor och mastfötter är utbytbara mellan 164:an och 295:an så är
    det ju bara att snabbt switcha mellan brädorna som man vill.

Säkert har alla bräd- och segelfabrikat prylar som matchar eller är bättre än detta
    och den egna vikten är grymt viktig när man vill hitta den ultimata kombinationen.

Att som halvplanta i min vikt börja segla 164:a och GTX 9.3 är som att förflytta sig
    drastisk från blå/gröna backar till svarta och detta ger ett stort problem:

Jag kommer inte att få ha de här prylarna i fred i sommar
    Nu fattas bara en Flow.
    Mvh/Bosse

anonym-anvandare replied 24 years, 7 months ago 4 Members · 7 Replies
  • 7 Replies
  • robin

Member
    16 maj, 2000 at 06:40

Vad ska man säga… Grattis! Verkar som om du har satsat på rätt prylar! En fråga: Du säger att du kommer upp i planing när de första gässen kommer. Låter som om det är ganska sent jämfört med hur tidigt jag har fått för mig att jätteprylar planar. Hur mycket fem sekundmeter är kan ju variera rätt mycket från betraktare till betraktare men gässen kommer väl ungefär samtidigt för alla:-) Tycker du att det kändes som om den planade väldigt eller ganska tidigt?

/Robin

• anonym-anvandare

Member
    16 maj, 2000 at 09:16

Här på västkusten är fem sekundmeter alltid fem sekundmeter oavsett vem som betraktar. Hur har ni det med segelstorlekar?
    Är en 9,3:a alltid en 9,3:a eller beror det på vem som betraktar??
    Puss o Kram

• anonym-anvandare

Member
    16 maj, 2000 at 09:53

Jag mäter med en Alba Windwatch max i går i Björkvik låg på 5 – 6 m/s lite byigt, medel under längre tid 4.5 m/s. Vid 5-6 planar jag. Men jag väger 92 (torrvikt) och det ska man också väga in det har ju grov betydelse vid dom här snälla vindarna.

Det som är grymt förvånande är att 9.3:an på 164:an känns som ett osannolikt lätthanterbart segel. Även för mig som är klantig. Jag klarar garanterat 1-2 kvm GTX till, i dessa låga vindar utan att det blir “löjligt.”

Det här känns verkligt enormt för idag tex när man ser ut så är det ju bara en “pust” men det är ju helt tillräckligt för att surfa tex 3 timmar till, sen eftermiddag i halv till hel planing.

Ett helt nytt scenario för mig i alla fall och igen det finns säkert prylar som är bättre än GTX och 164:an men den kombinationen funkar utmärkt för den som vill surfa verkligt mycket i 08:a området. Men igen den egna vikten är det som man måste väga in med prio 1 när man försöker hitta en sån här “surfa mycket” kombination.
    Det märkliga är att jag seglar lika gärna det här som min betydligt livligare Gecko.
    typ djupsnö eller puckelpist, bägge är lika kul.

Riddarfjärden nästa.
    Mvh // Bosse

• dr-masse

Member
    16 maj, 2000 at 10:11

Jodu, Bosse! De nya stora prylarna ökar verkligen antalet seglingsdagar. Min kombination på AHD FreeDiamond 70 + en 8.5:a NP V8 har inneburit att jag hittills i år har seglat 8 gånger. Skälet till snäppet mindre grejor än dig är enkelt – vikt. Väger 74 kilo. Med dräkt.

Med mina fjolårsgrejor(Bee 274 + 6.7:a) hade det blivit segling max 2-3 gånger i år.

Och jag håller med dig – grejorna är löjligt lätthanterliga för sin storlek! Även jag som har seglat ett antal år (över tio…) uppskattar verkligen att kunna segla och ha kul i lättare vindar än vad jag trodde var möjligt. Så – ni som funderar på att skaffa lite större grejor har verkligen anledning att slå till! Det är det värt.

Surfa På!

• anonym-anvandare

Member
    16 maj, 2000 at 10:47

Ja jag förstod att jag inte var ensam om och förstå detta.

Jag började faktiskt 79 men gick in i radhusdimman under ett decennium men har äntligen hittat ur dimman igen. Det här är faktiskt det största genombrott i windsurfing jag varit med om sen 70 talet i alla fall, betydligt häftigare än mitt “Rebell-segel” och carve-skidor om man gör en sån jämförelse.

Om vi alla som bor i 08:a istället bodde i S:t Anton, Chamonix eller Verbier så skulle de allra flesta åka skidor flera dagar i veckan.
    Dom här nya riktigt stora men löjligt lätthanterbara seglen öppnar ju upp för ett våldsamt häftigt 08:a scenario.
    Men just nu är det inte många som förstår det här och kanske är det tur för det skulle snabbt bli fullt på div surfställen runt stan.
    Mvh // Bosse

• calle

Member
    16 maj, 2000 at 11:04

Jag förstår, har bara inte tillräckligt med deg just nu, trist 🙁
    / Calle

• anonym-anvandare

Member
    16 maj, 2000 at 15:13

Hör av dig om du bor i 08 och vill testa GTX:en och 164:an så kanske du slipper göra ev. klart dyra misstag som jag har gjort när det blir dags och köpa. Och speciellt köpa fel prylar. Jag har haft grym tur och fått verkligt bra råd från Bormma S. och Paddy..

Jag har tagit ledigt några dar från jobbet och ska bara surfa 08:a, vilket lyft.
    photac@telia.com
    Mvh/ Bosse

Log in to reply.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Björkvik idag

You must be logged in to create new discussions.