-
Björkvik var grymt bra idag + dykarvarning
När jag drog från Stockholm vid 12 trodde jag att det skulle bli 7.5-segling med halvdant drag. Därför tog jag bara stora brädan på 125 liter men slängde med 5.4 och 6.2 för säkerhets skull.
När jag kom fram till Björkvik någon halvtimme senare möttes jag av stora gäss på vågorna och massor av vindsurfare som flög fram över vattnet. Glad riggade jag upp 6.2:an och stack ut. Som vanligt lite varierande tryck, men i tre timmar seglade jag med för det mesta riktigt bra fart. Bra hoppramper för styrbordshopp, men även en del lite mer svårhittade för babordshopp. Jag förstår inte varför, men jag är sjukt dålig på att hoppa på styrbord. Efter ett par timmar satte jag tummen rakt igenom den slitna monofilmen i mitt gamla Soul. Skit samma tänkte jag och körde en halvtimme till men hörde då ett oroväckande prasslande ljud uppifrån toppen av seglet. Resultatet hade blivit en nästan meterlång reva…
In stack jag och riggade 5.4 övertygad om att det skulle funka, vilket det bara gjorde någon gång då och då. När jag kom in efter ytterligare någon halvtimme upptäckte jag en liten reva i monofilmen på det seglet också.
Två trasiga segel på en dags plattvattensegling… Eftersom jag var hungrig och inte ville förstöra 7.5:an också, fick det räcka med surf.Vilka otroliga två veckor det har varit. Torsdag norra skärgården, fredag och lördag Åkersberga, söndag och onsdag Torö och idag Björkvik. Jag är så lycklig!
Ett allvarligt ord också: Att dykskolorna håller till precis vid surfstranden kan man tycka vad man vill om, men så länge de är där MÅSTE vi respektera att de finns under vattenytan och att nybörjarna när som helst kan flyta upp till ytan utan att vilja det. Jag pratade med ett par dykare och de sa att vi måste hålla till 150 meter utanför bojen. Jag tycker att alla åtminstone ska hålla låg fart när man åker in och ut från stranden! Idag såg jag många som planade innanför deras varningsboj på väg in mot stranden. En vindsurfare som kör i 20 knop kan nog göra ont…
Logga in för att svara.