Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Resor & Transport › Blåser det bra i Danmark…
-
Blåser det bra i Danmark…
Publicerad av wiseguy på 21 februari, 2003 vid 08:48..på sommaren? Är det vindsäkert eller kan det gå veckor utan vind? Minns när man var liten och var där på semester, iaf vad jag minns så blåste det oftast så att man kunde flyga drake . Vilka segel och bräda kan va bra att ta med sig dit ner?
haegga svarade 21 år, 9 månader sedan 5 Medlemmar · 6 Svar -
6 Svar
-
Vindsäkrast i danmark är det nu fram på våren, det beror ju vart men jag tänker framförallt på västkusten.
På sommaren är det ju alltid mer osäkert men ser man till statistik så ska det blåsa +10m/s var 3:e dag tror jag (kltmøller), sen tillkommer sjörbris om det är bra väder.
Så ja, mer vindsäkert än svedala är det iaf..btw ska själv dit så nog f*n ska det blåsa i sommarVad det gäller utrustning är det nog att ha med sig hela garderoben om man vill segla så mkt som möjligt…mao som vanligt.
-
Jag har seglat i Danmark en-två veckor/år sista nio åren, mest i Klitmöller (som är bästa stället att vara på). Sommarseglingen är i snitt vågsegling varannan dag. Det går i perioder, med otur kan det vara lugnt rätt länge. Med tur kan det blåsa varje dag en vecka. Är du där minst två veckor borde du kunna räkna med hälften seglingsdagar.
På vår och höst är det klart bättre, väntar du till framåt slutet av september-oktober när det fortfarande är “varmt” i luft och vatten närmar det sig 3 dagar av 4.
/Seasurf -
Danmark låter jävligt lockande!.. blir nog en vända dit i sommar!
-
Hur ofta får man surfa med 80 liters CLS och 4.0 samt 5.5 segel som enda utrustning? Jag väger ~80 kilo..
-
Ja, var tredje dag ungerfär, om du har tur så kan det hålla en vecka som skrivet ovan….läs
-
Det är väl bara att kolla på träden efter kusten på Jylland, dom orkar inte växa uppåt utan växer efter backen…. Det gäller bara att träffa rätt, jag har spelat badminton på stranden i 1 1/2 vecka en gång, men det var i Maj..
Logga in för att svara.