Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Resor & Transport › Blåser det i Danmark?
-
Blåser det i Danmark?
Publicerad av anonym-anvandare på 26 juli, 2003 vid 08:42Vi täkte dra till danmark i slutet av augusti, västkusten någonstans , men hur är det egentligen med vind där undre den tiden på året?
Hoppas på vind!kine svarade 21 år, 3 månader sedan 5 Medlemmar · 8 Svar -
8 Svar
-
har precis varit där…total punka.
men danmark är nog som sverige…kanske att det är blåsigare men man kan inte säga att det alltid blåser si o så många dagar där en viss tid, som spots längre söderut.
kan hända att jag har helt fel men foreca borde ha nån statistik. eller klitmuller.dk *eller vad den heter*
-
Har hittat en sida med vindstatistik, dock inte så långt bakåt i tiden men ialla fall aktuella vindar
http://www.kyst.dk/online/measure.single.chart.asp?station=5200&measureType=2
-
den statistiken ser ju inte illa ut iallafall, vill man ha nåt bättre får man nog åka en bit till…
-
Nej helt kört är det inte, frågan är hur mycket bättre de är jämfört med Sverige
-
Statistikmässigt slår det Sverige med hästlängder. Tyska SURF har gammal statisktik som talar sitt tydliga språk. Bland de bättre vindarna i Europa, dock inte detta år och förra då det tyvärr varit konstigt vädersystem. Blir bättre ju senare på hösten man åker.
Vågseglingen är mycket bättre än Sverige, utan att det behöver blåsa storm. Men gillar man inte vågor är skillnaden mindre, förutom mer och oftare vind.
/Magnus, Göteborg -
jag har varit där i början av sept i flera år och det har varit lite skiftande, men vi har oftast haft runt 4-5 seglingsdagar (som minst 3 dagar) på en vecka (lö-fre).
kom precis hem idag efter 1,5 vecka i DK.
semestern började precis när högtrycket med stort H började och jag trodde inte det skulle bli någe surf alls. när jag var som mest uppgiven så bestämde vi oss för att åka till Hvide Sande på VestJylland där man iaf kan plaska lite i Ringköping fjord. jag fick tre dagar med bra surf!! trots att prognoserna inte lovade mer än 3-6 el 5-8. ren tur?
ja, kanske, men jag snackade med en kille jag känner där som haft ett av surfcentren och han säger astt det är vanligt med ngn form av termik vid klart väder. vinden kom på eftermiddagen och höll i sig ca 2-3 timmar. jag seglade 6.6 och 95 l freestyle med bra tryck. fjärde dagen var det regnväder och då blåste det efter hela kusten. Vi kom till Klitmöller på kvällen och där seglade de 5.5 då.
jag tror helt klart att DK är ett säkrare alt än Sverige men det är ju oxå en skaplig resa. jag drar förmodligen dit igen i början av sept för en veckas surf.
Hv Sande är långgrunt ca 400 m ut, men tillräckligt djupt för att inte vara irriterande. jag tycker det är skitbra där med närhet till shop, duschar, mat och allt. ett trevligt ställe helt enkelt. och du kan segla i stort sett i alla riktningar. vill du segla vågor så är det bara att köra i havet där N-NW tydligen tom ska vara renare och bättre än Klitmöller. Nu har ju Klitmöller oxå en långgrund sjö och fördelen annars är väl att man kan segla vågor i fler riktningar där. Men avståndet mellan HV Sande och Klit är ju bara runt 10 mil så det går ju att åka mellan om man vill. Det finns också en hel del ställen att bo på i HS, både rum och stugor.vi ses i DK!
/henka
-
Låter ju jävligt bra henka!
Hur är det mest tyskar och semester nu, invaderar dom Danmkark de närmaste veckorna.
Har hört att de ska vara riktigt strömt där, ngt man ska tänka på med surfingen?
-
tyskar, ja…
det är i stort sett bara tyskar där plus några danskar och en och annan svensk. speciellt nu i semestertider men även i början av sept brukar det vara en hel tyskar. Men det var inte överfullt på surfstället, och i vattnet var det inga problem. Det var mycket nybörjarkurser men de håller till alldeles vid stranden så det är inga problem.Om du seglar i Ringköping fjord så är det inga bekymmer med strömmar. dessutom är det långgrunt en bra bit ut. seglar du i havet så är det strömt, speciellt om det blåser på lite.
Det kostar 25 DKr att komma in på själva surfstället men där är det gräsriggytor och fint alldeles vid vattnet. Man kan parkera bilen och bära in grejerna men det är nog inte jättepoppis.
kolla in http://www.westwind.dk/henka
Logga in för att svara.