Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Blåsigast i Stockholmstrakten

• Oregistrerade

Gäst
    11 april, 2007 vid 06:35

Frågor:

Mården:

Var på Dalarö?

Vad är bästa “vindspannet” för Trinntorp? VNV-NNV?

Svenne:

Jag var och kollade vid Närlundabadet, men är osäker på om jag var på helt rätt ställe. Det såg lite knepigt ut att komma i vattnet/ut på fjärden. Går man i vattnet vid en smal liten landbit alldeles till höger om själva badet?

Vad är bästa vindspannet för Närlundabadet? VNV-NNV?

Filip

• larry

Medlem
    11 april, 2007 vid 06:44
    Oregistrerade;375634 wrote:
    Frågor:

Svenne:

Jag var och kollade vid Närlundabadet, men är osäker på om jag var på helt rätt ställe. Det såg lite knepigt ut att komma i vattnet/ut på fjärden. Går man i vattnet vid en smal liten landbit alldeles till höger om själva badet?

Vad är bästa vindspannet för Närlundabadet? VNV-NNV?

Filip

Närlundabadet funkar bäst på Väst.
    Men klarar viss vridning mot syd och nord. Nordväst kan funka men frågan är om man inte behöver gå i från Älvnäs då.
    Blir det för mycket nord gör man i alla fall ingen bomkörning till Ekerö då det bara är att fortsätta till Rasta(Björken/Lönnviksvägen) som funkar bra på Nordväst, så det är alldrig fel att kolla in Närlunda på vägen om man gillar lite plattare vatten.

Går man i vattnet vid en smal liten landbit alldeles till höger om själva badet?
    –Nja, man går snarare i på vänster sida om den lilla landbiten. Det är långgrunt så det är bara knädjupt på den sidan av piren.

Jag ska själv eventuellt ha premiär på Närlundabadet idag. Mitt favoritfreestylespot på västliga riktningar.

På rak ost kör man på GällstaÖ-badet på motsatt sida av tappströmskanalen. Där är det bra tratteffekt och riktigt bra på rak ost, men betydligt mer riktningskänsligt. Här ska det inte diffa allt för mycket från rak ost.

Filipl! Snygg cirkel. Bra sätt att presentera surfspots på.

//Ekerö Local.

• marden

Medlem
    11 april, 2007 vid 07:21

har pakat bilen nu är på språng, frågan är vart, lutar åt närlunda tror jag testar det nu fast jag alldrig vart där,

dalarö går lättast från båtklubben
    o trinntorp har jag bara seglat en gång

• svenne

Medlem
    11 april, 2007 vid 07:24

Ja, Närlunda är nog bättre på väst. Vi brukar som sagt segla från Älvnäs och där är det bra drag på NV med lite venturieffekt på köpet.

Rangsta är riktigt mumsigt, det är bisarrt hur bra det faktiskt kan leverera på Mälaren. Jag trodde inte mina ögon första gången jag var där, men det är riktigt bra.

–S

• fastforward

Medlem
    11 april, 2007 vid 07:35

VNV är klockrent på Närlunda tycker jag. Kollar man kartan så ser det mer rätt ut än ren väst. Det lutar faktiskt åt en sverigepremiär i närlunda i eftermiddag, ska se om jag lyckas finta chefen bara… I så fall blir det efter 15.00.

• filipl

Medlem
    11 april, 2007 vid 08:39

Fråga om Älvnäs:

(Jag tänkte komplettera min “vindspannsskiss”)

Det borde väl funka från väst till nordväst?

Var någonstans går man i, är det okej riggningsplats och parkering?

Filip

• filipl

Medlem
    11 april, 2007 vid 08:40

Är det någon som har tips på på bra länkar till olika vindmätare (observationsställen) i Stockholmstrakten, så man kan kolla så exakt vindriktning som möjligt?

Filip

• bjornen

Medlem
    11 april, 2007 vid 09:55

@filipl 375663 wrote:

Är det någon som har tips på på bra länkar till olika vindmätare (observationsställen) i Stockholmstrakten, så man kan kolla så exakt vindriktning som möjligt?

Filip

Den här har du säkert sett men den är bra.
    http://xout.smhi.se/extsites/gotlandrunt/ntv_kustobsar.html?obsId=02567

Fast du kanske hade tänkt dig lite närmare Sthlm.

• cedvar

Medlem
    11 april, 2007 vid 10:21

Just nu blåser det 9m/s (med 13m/s i byarna) på bryggan vid slutet på Älvnäsvägen. Solen skiner och vinden känns nästan lite ljummen.
    Både Närlunda och Älvnäs fungerar det fint att surfa på.
    Provar Älvnäs under em.
    mvh
    /// Christer

http://www.hitta.se/SearchCombi.aspx?SearchType=4&UCSB%3aWflWhite=1a1b&UCSB%3aWflPink=4a&UCSB%3aTextBoxWho=&UCSB%3aTextBoxWhere=%e4lvn%e4sv%e4gen+85

• filipl

Medlem
    11 april, 2007 vid 12:08

Jag jobbar vidare med “Vindspannsskissen”, se inlägg nr 14, och har lagt in några nya ställen. Jag kommer att lägga ut den färdiga versionen, här på denna tråd, någon gång under denna vecka, eller nästa vecka. Den blir dock handritad. Nu skulle jag behöva hjälp med följande:

Nämligen att gradera vilka ställen som är bäst, näst bäst etc vid en viss vindriktning.

Det avgörande graderingskriteriet är hur pass starkt, och stadigt, det blåser vid en viss vindriktning. Bortse därför från sådana faktorer som att stället ligger nära bostaden, har en trevlig strand etc. – Men om två, eller flera ställen är lika “blåsiga” – berätta gärna varför det ena stället är trevligare än det andra!, och vad som skiljer dem åt, t ex platt vatten eller chop.

De ställen som jag skulle vilja ha hjälp med att jämföra är:
    (vindriktning anges medsols)

N-NNO:

Görvälnsbadet/Gålö (Skälåker)

NO-O:

Gålö (Skälåker)/Näsbypark/Fågelöudde (Fågelöudde vid ONO-O)

O-SO:

Björkvik/Ekerö (Träkvista)/Erstaviken (Tyresö Vindsurfingklubb)/Näsbypark/Fågelödde (Fågelöudde vid O-OSO)

SO-S:

Björkvik/Ekerö (Träkvista)/Lövstabadet (Lövstabadet vid SO-SSO)

S-SV:

Björkvik/Fituna

VSV-VNV:

Ekerö (Närlunda)/Sätrastrandsbadet/Fågelöudde (Fågelöudde vid V-VNV)/Ekerö Rasta

VNV-NV:

Ekerö (Älvnäs)/Lövstasbadet/Ekerö (Rasta)

NNV-N:

Haghulta (Värmdö)/Görvälnsbadet

Ju fler synpunkter desto säkrare resultat!

Filip

• jonasp

Medlem
    11 april, 2007 vid 13:16

@filipl 375578 wrote:

Var går du i någonstans när du seglar på Erstaviken?

Jag var där och “rekade” lite i höstas. Jag var på norra sidan (vid Solsidan, Surfklubben?, tror jag att det var), men dit var det väldigt svårt att ta sig med bil, p g a vägbom och dålig väg.

Om du ska gå i kring saltsjöbaden är det bäst antingen vid ravinvägen eller vid älgövarvet. vid ravinvägen parkerar man precis brevid stranden. Den ligger lite längre ut i viken än surfklubben, ungefär rakt över från tyresöklubben.

• filipl

Medlem
    11 april, 2007 vid 14:36

Tack

Filip

• marden

Medlem
    11 april, 2007 vid 15:13

var på närlunda badet mellan 10-12,30 ,cedvar borde sett mig?
    mycket fint ställe så här offsesion körde ner bilen på stranden o rigga på gräset 10m från vattnet “långgrunt” så man kunde kliva av i gipparna o justera grejerna vinden var ganska jämn runt 10m/s o räcke nästan till 30kn skönt o va i en liten vik så här års när man va själv.

tror det oftast blåser mer på gålö än görveln.
    åker hellre till erstaviken på so o dalarö/fituna på sv än björkvik pga av det otroliga chopet i björkvik
    sen kan det va värt en 15min extra bilresa till torö blåser ofta flera m/s mer där ute än längre in kan iofs va tvärt om

jag tittar alltid på vindmätaren på högdalstippen/söder o smhi via kulingvarnings hemsida

• larry

Medlem
    11 april, 2007 vid 18:09

Körde också på Närlunda idag.

Vi var tre stycken där mellan 15-17. Kollade på södermalms vindmätare och det verkade som om vi träffade en liten svacka.
    Bra fart i 6.1:an i alla fall och skönt att äntligen komma ut efter vintern.

Såg även att någon surfare gick ut i från Älvnäs vilket förmodligen var snäppet bättre.

//L

• cedvar

Medlem
    11 april, 2007 vid 19:07

Körde från Älvnäs mellan 16-17, med 6.3. Bra drag i början men det blev byigt på slutet.
    Som sagt kul att ha premiären avklarad!

Sida 2 av 4

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Blåsigast i Stockholmstrakten

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.