Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Blåsigast i Stockholmstrakten

• filipl

Medlem
    12 april, 2007 vid 06:29

Jag gick i vid Närlundabadet och körde mellan 18-19. Jag såg att ni var två som tycktes segla längre bort, västerut.

Var gick ni i?

Filip

• svenne

Medlem
    12 april, 2007 vid 07:58

Från cedvars gräsmatta! 🙂

• filipl

Medlem
    12 april, 2007 vid 08:33

Det förklarar saken, jag såg ingen allmän strand eller liknande!

• cedvar

Medlem
    12 april, 2007 vid 10:49

I slutet på Älvnäsvägen finns en liten båtuppställningsplats och en brygga där man kan rigga och gå i.

Om det finns plats kan man parkera vid båtuppställningsplatsen, annars finns det en parkering 30 meter bort.

/// Christer

• dr-masse

Medlem
    12 april, 2007 vid 10:59

Kom ihåg en sak – bara för att det är NO så är det ju inte alls säkert att Skälåker är “bäst”. Eller att Erstan är bäst på SO. Det beror ju på var vinden kommer ifrån och hur den rör sig. Därför är det ju alltid bäst att ha koll på ett par-tre spots på en viss vindriktning, och sedan försöka välja det som ser bäst ut för dagen.

Ytterligare en faktor är ju hur spotet funkar för olika typer av segling. Björkvik är till exempel ett ställe som jag i stort sett aldrig åker till på SV och S då det är helt makalöst gropigt där.

Inte lätt. En grundregel kan ju vara att välja ett annat spot än mig, ha!

Annars brukar jag ofta följa principen Nordliga vindar = norr om stan, sydliga vindar = söder om stan rätt hårt.

• filipl

Medlem
    12 april, 2007 vid 13:03

Jag förstår att det är svårt att gradera olika spot mot varandra, och t ex säga att Skälåker alltid är bättre än Näsbypark när det blåser från NO.

Det jag är ute efter är bland annat om någon – som ett rent exempel – skulle ha gjort iakttaglesen att när det är en jämn grundvind på NO, så blåser det oftast 2-3 m/s mer vid Skälåker (som ligger längre ut i Skärgården) än vid Näsbypark. – I så fall är det ju intressant information, eftersom man inte åker och tittar på båda ställena under en och samma dag och jämför dem mot varandra.

Jag är intresserad både av sådan information och all annan information som man kan ha glädje av om de olika surftällena, t ex att det är choppigt vid Björkvik vid SV-S. Jag har själv ännu inte seglat vid Björkvik vid de vindriktningarna så det är självfallet intressant information för mig, och kanske för många andra som inte ännu har kört runt så många år i Stockholmstrakten.

All information mottas således tacksamt, och jag skall försöka göra en enkel sammanställning av den. Förvänta er dock inget alltför “tjusigt”.

Filip

• filipl

Medlem
    23 april, 2007 vid 08:42

Jag har jobbat vidare på min vindskiss över Stockholms windsurfingställen, och skulle vilja ha era synpunkter på den.

Just nu är den ganska plottrig, men jag kommer att snygga till den, och lägga ut ett färdigt ex här på konfen.

Jag har tagit med “bästa” och “bra” vindriktningar på ett antal ställen, som kan nås på max 45 min till 1 timnme från centrala Stockholm. Vissa ställen, som har ett mycket smalt fungerande vindspann har jag medvetet inte tagit med, om det finns ett annat ställe, som har ett bredare fungerande vindspann.

Jag har varit och kollat på de flesta ställen i Stockholmstrakten och har medvetet inte tagit med vissa. Som exempel kan nämnas Årsta havsbad, där jag tycker att det blir för lång promenad från parkeringen till vattnet. Schweizerbadet på Dalarö gick bort, därför att Fituna är bättre och på grund av surfförbudsskylten, osv…

Alla synpunkter, t ex påpekanden om smärre korrigeringar beträffande fungerande vindriktningar, och också särskilt beträffande grund och stenar att se upp med, mottas med tacksamhet. De som är vänliga och hjälper till kan få ett signerat exemplar! 🙂

Är det någon som har en fil med, eller en länk till, en snyggare kompass?

Filip

• filipl

Medlem
    23 april, 2007 vid 08:54

Även rena bekräftelser av att de angivna vindriktningarna faktsikt fungerar är självklart också värdefulla, och mottas tacksamt!

Filip

• boman

Medlem
    23 april, 2007 vid 18:35

“1 timme från centrala Stockholm” Då kan du ju räkna med Kapellskär öster om Norrtälje, Garanterat bra med vind, allt mellan ost och sydväst funkar.

syns där

Mvh
    Boman

• filipl

Medlem
    23 april, 2007 vid 19:07

Tack,

Jag visste inte att det gick så snabbt att åka dit,

Filip

• filipl

Medlem
    24 april, 2007 vid 16:24

Här kommer det färdiga resultatet.

Jag har tagit med ställen som man kan nå med bil inom 1 timme från centrala Stockholm, och helst inom 40 minuter från Kungsholmen. – Jag har tagit med ställen som jag varit och tittat på och själv tycker om, och vill segla på.

Uppgifterna om fungerande vindriktningar kommer från Ytspänning, www. junkshop.nu/gurra1978 samt tabellen som jag länkat till tidigare i denna tråd.

Tyvärr blev inskanningen inte helt optimaol, men i övrigt är jag ganska nöjd med resultatet.

Filip

• filipl

Medlem
    25 april, 2007 vid 14:22

Här kommer bilden igen, rättvänd, med totalt 15 windsurfingställen runtomkring Stockholm.

Den här gången blev inskanningen okej, så om det ser litet grötigt ut, beror det på något annat.

Filip

• canoya

Medlem
    26 april, 2007 vid 07:35

Vad betyder färgkodningen?

• filipl

Medlem
    26 april, 2007 vid 20:02

Det får man reda på om man beställer ett originalex!…

Nej då,

Det är bara för att göra det lättare att skilja “ytorna” i cirkeln från varandra, och på något sätt “kändes” Björkvik blått och Näsbypark gult mm.

Filip

• canoya

Medlem
    27 april, 2007 vid 06:32

Aha, jag tänkte att det kanske var hur långt bort det låg eller hur bra det är när stället funkar eller nåt. Eller är avståndet avspeglat i hur långt utfrån centrum på diagrammet som markeringen ligger?

Med andra ord har du ju en parameter till som kan rymmas i ditt diagram.

Sida 3 av 4

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Blåsigast i Stockholmstrakten

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.