Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Resor & Transport › Blåsigast i sverige?
-
Blåsigast i sverige?
Publicerad av anonym-anvandare på 18 februari, 2003 vid 23:02vart blåser det som mest i sverige för respektive årstid?
watertouch svarade 21 år, 5 månader sedan 3 Medlemmar · 6 Svar -
6 Svar
-
Enkelt. Ta reda på var jag befinner mig under säsongen. Sen åker du till exakt motsatt ställe.
Näe, men allvarligt talat så är ju vinden inte så särskilt förutsägbar i vårt sköna land.
Dock verkar ju vår + tidig sommar vara vindsäkert på Öland (Haga Park). Även Gotland har jag fina erfarenheter av tidigt på säsongen. Skåne verkar ju kunnna bjuda på vind oavsett säsong om man kan åka lite bil. (hade inte Skåne en väldigt bra sommar i år?).
Västkusten verkar ju vara lite av och på. När lågtrycken från Nordsjön väl rullar in så blir det ju ofta bra, ibland under längre perioder. Fast de senaste två säsongerna verkar inte ha varit några höjdare, frånsett enskilda dagar? Tittar man strikt på vindstatistik så verkar ju Orust och Tjörn bjuda på mycket vind i förhållande till övriga landet.
Sedan finns ju alltid sådan där underliga ställen som på vissa vindriktingar ger mer vind pga lokala förhållanden. Ett bra exempel är väl Fituna söder som Stockholm som i maj/juni vid vackert väder och sydliga vindar nästan ofelbart bjuder på fin bris och mer därtill. Finns nog en hel del ställen liknande detta.
Själv har jag upplevt ett lustigt lokalt fenomen i Skanör där det blåste 6-7 sekundmeter vid själva hamnen och när vi åkte en fjuttig bit till Höllviken så var det snarare 10-12 istället…
Surfa På!
-
Sydvästra skåne på följande plattser. Sibbarp, Klagshamn, Höllviken, Skanör Falsterbo. Finng inget bättre i Sverige!
-
e fallsterbo bra? fan va bra isåfall. min morfar bor där så man kan ju fråga honom om boende till sommarn kanske
-
Lysekil blåsigast i sverige medelvind kring 7m/s
skåne bara kring 4.5m/s
Logga in för att svara.