Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Blåst på Köp & Sälj

• Blåst på Köp & Sälj

Publicerad av steebe på 16 oktober, 2005 vid 18:24

Köp & Säljfunktionen är grymt bra här på Surfzone. Tror att väldigt många använder denna suveräna funktion. Har själv använt den ett antal gånger och det har funkat jättebra.

Senast jag använde den gick det tyvärr inte så bra. Köpte en beg JP från Karlskrona. Hade ingen möjlighet att köra upp o kolla på den själv.

Så jag ställde e hel del kontrollfrågor till säljaren. Han förmedlade en bild att den var helt just förutom ett par dingar som var fixade. Jag betalde och han skickade brädan.

När jag packade upp den tyckte jag att den kändes ovanligt tung. Lite svårt att avgöra med en helt ny bräda. Tog hem o putsade upp den lite, lade in den uppochner i vardagsrummet.
    Efter någon timme såg jag en blöt fläck på golvet under luftskruven !! Shit! Skruvade av den vilket påskyndade flödet något. Brädan var alltså riktigt vattenskadat.

Tog ner den till Paddy. Han lyfte upp den och utan att jag hade sagt något så kommenterar han genast, den var tung, den måsta vara vattenskadad.

Tillbaks hemma, skruvar av stropparna, efter en stund börjar det sippra vatten ur ett av skruvhålen, kul!

Har försökt få kontakt med säljaren:
    Mats Bergman från Karlskrona.
    Han svarar inte i telefon, han har svarat på ett mail att han hade ingen aning om att brädan var vattenskadad. Han vill heller inte ta sitt ansvar och låta köpen gå tillbaks.

Tacksam om ni har några bra förslag på vad jag skulle kunna göra, vad hade ni gjort?

dude svarade 19 år, 1 månad sedan 39 Medlemmar · 64 Svar
  • 64 Svar
  • oaxen

Medlem
    16 oktober, 2005 vid 18:51

Hej!

Om jag inte missminner mig så gäller konsumentköplagen även vid beg-köp. Kolla med kommunens konsumentombudsman alternativt konsumentverket. Det kan nämligen vara så att din säljare kan vara tvingad av konsumentköplagen att låta köpet gå tillbaka.
    Kan i alla fall vara värt att kolla.
    Lycka till!

Mvh

Patrik

• ola-h

Medlem
    16 oktober, 2005 vid 19:18

Om du inte kört på brädan tycker jag det är solklart. Killen bör ta tillbaka brädan. Att han inte visste spelar ingen som helst roll (möjligen kan man tänka sig att ni delar på ev frakt).

• jerkz

Medlem
    16 oktober, 2005 vid 19:35

Tyvärr gäller inte konsumentköplagen om man ej har ett skriftligt avtal (om nu ens det räcker). Du får helt enkelt hoppas på att killen är så pass hederlig att han inser vad han gjort.

• steebe

Medlem
    16 oktober, 2005 vid 19:38

Som tur är så har det inte blåst, har alltså inte kunnat testa brädan. Hade jag gjort det så hade jag ju själv kunna åstadkommit skada. Tyvärr så verkar säljaren vara helt ointresserad av någon som helst kompensation. Det är jättetrist. Köp & Sälj funktionen bygger ju i stort på att man kan lita på varandra. Men så finns det tyvärr alltid rötägg.

• lolve

Medlem
    16 oktober, 2005 vid 19:44

jag har för mig att jag skickade ett email till snubben du köpte brädan av och sa att jag var intreserad, tur att jag ångra mig blush.gif

• dude

Medlem
    16 oktober, 2005 vid 19:54

Det här måste utrönas! Jag tycker det är väldigt viktigt att det går att lita på varandra i det här avseendet.

Låt oss vara sakliga här. Börja inte att kasta skit. Se till att få igång kommunikationen! Om det stämmer att den här personen heter Mats Bergman och bor i Karlskrona så borde det inte vara så svårt att få tag på honom.

Jag skulle vilja höra hur det här löser sig. Håll oss gärna uppdaterade om hur det går.

/ Niklas

• mag

Medlem
    16 oktober, 2005 vid 20:03

Skitstövel!!!
    Jag har sålt och köpt saker på konfen många gånger utan problem. Men en vattenskadad bräda skulle jag inte sälja utan att upplysa om det. Jag blir bara så sur när man ska behöva bli misstänksam här på konfen. Skottpengar kanske!
    Hoppas det löser sig.

Borra ett eller två hål i nosen och ställ brädan så att det rinner i alla fall så gör du brädan en tjänst.

/Magnus

• anonym-anvandare

Medlem
    16 oktober, 2005 vid 20:06

jasså! ja jävlar i havet! jag var ungefär så nära man kan vara att köpa den brädan!!!! jag var typ nästan på väg ner till karlskrona för att hämta den!!!SHIT!!!! lider med dig!!! hoppas det löser sig för dig!!!

• basse

Medlem
    16 oktober, 2005 vid 20:07

Mycket tråkigt. Är detta MatsB !? Hans grejjor har varit uppe på för diskussion tidigare. Annars har jag blivit väl bemött när jag inte varit nöjd med köpen på konfen.

Hoppas det löser sig för dig.

• jonaish

Medlem
    16 oktober, 2005 vid 20:08

Svar till:

Mycket tråkigt. Är detta MatsB !? Hans grejjor har varit uppe på för diskussion tidigare. Annars har jag blivit väl bemött när jag inte varit nöjd med köpen på konfen.

Hoppas det löser sig för dig.

[/ QUOTE ]

mm det är det lolve va också nära på att köpa den frown.gif

• dude

Medlem
    16 oktober, 2005 vid 20:31

Stämmer det verkligen att samma person systematiskt blåser folk med sina försäljningar här på konfen? Om det stämmer så är det ju allvarligt!

Du säger inte vilken bräda du köpt, är det möjligtvis en av de här två jp-brädorna?: Webbplats

• hstrom

Medlem
    16 oktober, 2005 vid 20:49

Vad jag vet så gäller konsumentköplagen även privatpersoner… eller så finns det en annan lag som reglerar det…
    Men problemet e att det e du som har bevisbördan… så du måste kunna visa att felet fanns där från början… o det hjälper inte att han skrivit något i stil med “befintligt skick” det innefattar INTE dolda fel..
    Men som sagt… det e du som har bevisbördan.. Du kan kontakta konsumentombudsmannen… men det ni kommer får göra om ni inte kommer överens är att dra det till domstol.. men det tar mkt tid o kan kosta en del pengar. Det e ju inte helt säkert att du vinner målet. O då får du stå för hans kostnader med.. Så det e frågan om det är värt det!!
    Jag hoppas o vill tro att man kan lita på alla på konfen… men det finns ju alltid rötägg över allt!

Hoppas det löser sig!

/jonas

• fastforward

Medlem
    16 oktober, 2005 vid 20:54

För oss som inte är så erfarna köpare av beg utrustning:
    Hur kan man ta reda på om en bräda är vattenskadad vid köp?

Ska man väga den och jämföra med vad brädan “ska” väga enligt specifkationerna eller är det bara att försöka skaka ur ett par droppar?

Tack på förhand

• hstrom

Medlem
    16 oktober, 2005 vid 21:03

Kanske svårt o väga brädan… men försök uppskatta vikten… vad jag tycker mig känna på mina brädor e vikten väldigt bra fördelad.. så man kanske kan känna om den e tyngre i nån ände. E det lagningar så ska man ju alltid vara försiktig…
    Men det e ju inte lätt. Men man tycker att säljaren borde vara ärlig… Om han ljuger kommer han ju inte få sålt en pryl mer på detta forumet….

• anonym-anvandare

Medlem
    16 oktober, 2005 vid 21:09

Denne Mats Bargman är inte precis anonym i alla fall. Se hans sajt [url=”http://brother.rsn.bth.se.”]http://brother.rsn.bth.se.[/url] Han är också medlem i Karlskrona Surfklubb [url=”http://knasurf.com.”]http://knasurf.com.[/url] Det skulle förvåna om han inte skulle göra rätt för sig till sist, så inbiten vindsurfare han tycks vara. Please, låt oss behålla tron på att alla vindsurfare ÄR schyssta!!

Sida 1 av 5

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Blåst på Köp & Sälj

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.