Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Blåst på Köp & Sälj
-
Fan vad tråkigt att höra. För jäkla tråkigt att bli lurad sådär. Själv har jag handlat i stort sett alla mina prylar via steffo, och förvånats nästan av hur ärliga och tillmötesgående alla varit. Inte varit några problem alls.
Så hoppas det löser sig för dig i alla fall, och hoppas detta var en engångsgrej…
-
Inte så svårt att väga brädan om man har tillgång till en personvåg av balanstyp, dvs inte en vanlig badrumsvåg av fjädertyp. Med en bra balansvåg får man en noggranhet på närmare 0,1 kg. Det är bara att stiga upp på vågen med brädan och sedan dra av sin egen vikt.
Tråkigt med det inträffade, men det borde ju gå att få någon rättelse, kanske reduktion av priset? Säljaren borde ju vara lite rädd om sitt rykte.
Fö så går det ju ofta att rädda vattensjuka brädor, vi har fixat en Mistral Score som var ordentligt skadad, den blev helt ok efter åtgärden, dvs lätt och bra att segla på, svårt dock att återskapa däcksdesignen snyggt. Fick hjälp av en duktig kille som också bygger brädor. MVH Klas -
Jag köpte en 92-lliters Seatrend vågbräda som var skadad och som jag lät Uffe fixade till. Fenboxen hade pajjat så Uffe satte in en ny. Visst blev brädan bra men den vägde nio kilo…
-
Hej,
Oj det här är inte roligt alls. Så det kan bli när man ska sälj surf grejer…:-(
Lite om historien från min sida:
Erbjöd han först att jag kan betala halva soppan om han kom upp till karlskrona (prutning),
men det ville han inte vart därför ett köp där man inte alltid vet till 100 % vad man får
levererat hem. Även fast jag skicka bilder till hanFörst så var han inte nöjd med den lagning, som den tidigare ägaren hade gjort han har
tidigare fått en bild och verkade då vara nöjd med det då (stenhård)? I detta läget så ansåg
jag att jag hade gjort min del som säljare med bilder och beskrivningar,
Visst kan jag framstå som ett surfsvin, men det läge vi i är nu är att han Steebe
ska koppla in Jurister…?Som någon skrev i en tråd, jag har ju ingen aning om han vart ute och seglat..
(ord mot ord)Det som han hävdar, att brädan skulle ha tagit in vatten är ju inte alls omöjligt eftersom
det är en sport som vi utövar i vatten..för inte alltför länge sen så bytte jag till
nya stroppar kan ha blivit för långa skruvar jmf. mot original skruven…(teori)?
Men han menar att jag skulle betala 1500-2000 för att fixa till en bräda som jag ansåg var OK,
när jag skickade ner den till Malmö, enligt mitt sätt att se på det inträffade!Var inte intresserad av att ta tillbaks brädan på dessa krav + att man var i behov av pengarna!
Jag har inte märkt att den var tung på nåt sätt, citat från steebe: “Lite svårt att avgöra
med en helt ny bräda”…Det är samma sak för mig som för Steebe, kommer det in vatten så
kommer det smygande (svårt att märka).Klart att man är rädd om sitt rykte, men frågan är om köparen bara ska hålla i taktpinnen,
som någon föreslog borra 2 hål och låt den torka upp om det nu är lite vatten i den och han har en bräda
som han betala 2600:- för. Har inte på något vis försökt att blåsa någon!hadé
mats -
Tack för det sen länge väntade svaret Mats.
Än så länge låter det som om det bara är att reda ut fakta. Så låt oss göra det. Säger du att brädan gick mellan er för 2600 kr? Vilken bräda och årsmodell var det?
-
Ääääähh…. var priset bara 2600??!! Det var ju inte direkt “en helt ny bräda”… Det lät som det var en 05’a när jag läste tråden först. Jag tycker att man får ta lite “skit” på en bräda för så lite pengar men det hela hänger på vad som sagts om skicket när man gjort upp. Senast jag handlade en bräda på konfen hittade jag ett mjukt område som jag slipade upp för att kolla på och hittade då flera mjuka ställen. Jag kollade även av med polare om de också tyckte det var mjukt, och det gjorde de. Nämnde detta för säljaren och fick tillbaka 300 som jag la på lagning. Brädans pris var 3000, dvs jag fick tillbaka 10%.
Tycker inte det borde vara så svårt för er att komma överens om en kompensation eller ta tillbaka köpet.
-
Och köparen vill att lagningen på 1500-2000kr ska betalas av säljaren?? På en bräda som han gett 2600kr för… Festligt!
-
Jag har inte koll hur länge du har surfat MatsB så jag kan förstå att det kanske inte är lätt att känna att brädan blev tyngre och tyngre…
Viktigt tycker jag är hur du, MatsB, hanterar köpet nu i efterhand, jag skulle skulle skämmas som fan om jag sålt något kasst till en annan surfare, även om jag inte själv kände till det vid köpet.
Hoppas ni kan lösa det här…
/Klang
-
Svar till:
Stämmer det verkligen att samma person systematiskt blåser folk med sina försäljningar här på konfen? Om det stämmer så är det ju allvarligt!
Du säger inte vilken bräda du köpt, är det möjligtvis en av de här två jp-brädorna?: Webbplats
[/ QUOTE ]
Men hej! Det är ju jag?!?
Jag var ner i lördags och hämtade min nya bräda. Blev Pro versionen! (JP FS 100l -05)
Det verkar iallafall vara i mycket gott skick och rysligt lätt! Vet inte om jag komer tordas surfa på den, känns som den ska gå i krash bara jag ställer mig på den!Hursomhelst. Vad är det nu för bräda som diskuteras här?
Modell? År? -
Det kan lätt bli många kockar i denna soppa, men min syn på det hela är att lagningar inte var “tillräckligt snygga” och mindre kosmetiska blemmor, kanske till och med någon liten skada är saker som man kan vara lite oense om betydelsen av och som jag definitivt tycker köparen bör acceptera om priset är lågt (om inte säljaren garanterat något speciellt skick).
Dock, när det gäller vatten i brädan så är det en annan sak. Om det är så mycket vatten att det droppar så är det mycket. Om inte köparen har skruvat dit nya stroppar och om det läcker ur skruvhålen verkar det ju glasklart att skadan har gjorts av säljaren. Huruvida säljaren vetat om detta tycker jag inte spelar roll. Jag skulle säga att säljaren borde erbjuda köparen att ta tillbaka köpet eller erbjuda ett lägra pris som kan anses vara “rättvist” för en vattenskadad bräda (av den typen och modellen).
Personligen tar jag hellre t ex en totalkvaddan nos som är taskigt lagad, men där brädan inte har tagot in nämnvärt med vatten jämfört med en bräda som läckt vid en stropplugg. Det är bland de värsta typerna av skador eftersom man garanterat har vatten runt stroppområdet, där man allra minst vill ha det ut hållbarhetssynpunkt.
-
MatsB har ju tagits upp här förut för att grovt ha förskönat sina anonser på säljes.
Tex när han skulle sälja en fena som var i “nyskick” som hade en stor (som en femtoiöring) bit som hade gått ur den.Tråkigt med ohederliga människor här, lyckligtvis är de väldigt få.
-
Här kommer en något förenklad form av vad som gäller vid köp mellan privatpersoner.
Konsumentköplagen gäller inte i detta fall, det är ju ingen av parterna som är näringsidkare. Däremot gäller den vanliga köplagen(SFS 1990:931) vid avtal/köp mellan privatpersoner. Varan ska, ,brädan i detta fall, ska stämma överens med vad som avtalats. Om varan avviker från vad som köparen med fog kunnat förutsätta ska varan anses som felaktig(17§). Fel på varan föreligger också om varan inte överensstämmer med sådana uppgifter om varans egenskaper som säljaren har lämnat och som kan ha inverkat på köpet. Även om varan sålts i befintligt skick och säljaren före köpet underlåtit att upplysa köparen om ett sådant väsentligt förhållande och som han måste ha känt till ska varan anses felaktig. Säljaren svarar för fel men bevisbördan ligger på köparen att felet fanns vid köpet.
påföljderna blir att köparen har rätt att kräva att säljaren avhjälper felet utan kostnad för säljaren om det kan ske utan oskälig kostnad för säljaren.
Köparen kan också kräva prisavdrag.
Köparen kan också häva köpet om avtalsbrottet är av väsentlig betydelse för honom och säljaren borde a insett detta.
Att köpet är ett så kallat transportköp spelar ingen roll eftersom köparens undersökningsplikt inträder först när varan levererats. Dock kan ju varan skadas vid transporten och då blir frågan vem så då bär risken för varan men det är ju knappast fallet här.
Så med andra ord sitter man relativt säkert även om man köper begagnade varor av privatpersoner.
Logga in för att svara.