Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Slalom, Speed & Racing › Bli bättre seglare..
Taggad: racing
-
Bli bättre seglare..
Publicerad av ulfast på 25 april, 2010 vid 17:08..genom att utnyttja corioliseffekten, som är starkare ju längre från ekvatorn du befinner dig. Effekten är motsatt i Perth, men här hemma gäller: mer tvist styrbord pga medursvrid högre upp ovan vattenytan.
Men framför allt: vinn höjd med styrbords halsar i by pga medsolsvrid i högre luftlager, som slår ner mot vattnet i by.
Max VMG downwind: babord i by. -Självklart implementerar man kunskapen i FW, men även friåkaren vinner på kännedom. Håll till godo.G.C. i all ära men det är nå´t speciellt med säsongsstart på hemmaplan!
Kör hårt.
-Ulf Åströmulfast svarade 14 år, 6 månader sedan 2 Medlemmar · 7 Svar -
7 Svar
-
Inom FW är det många varialer man måste ha i ryggmärgen, men att slå till styrb. strax före by eller gippa till babord i by (de gånger övr. varialer ej tar överhanden) ingår i den kunskapsbas alla bra seglare bör känna till. (Självklart slår man ej i onödan i hög fart).
Det underbara med vindsurfing är att det finns så enormt mycket att utveckla!
Förhärskande SV frånlands vid norrlandskusten med mycket kraftiga vindvrid i byarna, gör stor skillnad för den som utnyttjar byarna, kontra den som inte bryr sig.
En annan viktig aspekt på höjdtagning är när du kör rakt mot strömriktningen på ena kryssbogen. -Går du några grader högre, trycks du åt lovart av strömmen och vinner enorm höjd, medan den som satsar på fart och går lägre förlorar sjukt mycket höjd…
Friåkare: om du tappar planing i ett stort hål: kör babord. Slå strax innan nästa by till styrbord, så vinner du mer höjd än du tror. Vem vill inte kunna ligga på 100-110 graders slör styrbord i by utan att tappa höjd. Vridet kan faktiskt vara 10-20 grader här uppe. Även på riktig speedslör runt 130 grader förlorar du förvånansvärt lite höjd och du får rel. liten kontrollförlust i chop pga vridet.
Ha det bra!
Ulf Åström -
Am. cup visade med BMW ORACLE´s vinge att optimal tvist är helt utslagsgivande för överlägsen fart och koll.
Kunskapen gör att du vet om du trimmat rätt.
Två vanliga problen på slör:
1) Du har för lite tvist så segeltoppen trycker ner nosen.
2) Du har mastfoten för långt fram och får samma problem.
-Ju mer kunskap du har, desto lättare är det i dessa exempel att veta om du tex. ska dra mer nedhal el. om du ska flytta bak mastfoten en aning. -Självklart finns det många fler variabler att justera i samma exempel ( tex bomhöjd, stroppar, fena osv ), men det sköna med kunskap och TOW är att vindsurfingen blir mindre tro och mer vetande, även om en bra dag är en närmast andlig upplevelse.För att trimma optimal tvist är det bra att känna till följande fakta:
-Kallare vatten kräver mer tvist:
Under våren när kall (hög densitet) trögrörlig luft ligger nere på den kalla vattenytan, krävs mer tvist än under sensommaren.
-Ju mindre segel, desto mer tvist krävs generellt:
-På kryss krävs 7-9 graders tvist, halvvind kräver 16-22 graders tvist och slör 26-38 graders tvist enl. följande variabler:
-När fartvinden ( FV) är 0,7x sanna vinden (SV) är tvistbehovet (TB) störst. Det betyder att små segel kräver mer tvist än större segel generellt. Dvs. ju mer vind desto mer tvist.
Om FV-faktorn är mindre än eller >0,7 minskar TB. -Kör du ett litet segel i chop och 50 knop SV är ofta FV 35 knop, dvs FV-faktor 0,7.
-Större segel i plattare vattenkör du ofta med FV-faktor 1,5 (tex 24 knop i 16 knops vind).
Mao: med litet segel kör du ofta långsammare än SV. Med stort segel kör du ofta fortare än SV. -Eftersom FV är kostant öve hela segelplanet, men SV är starkare i segeltoppen blir skenbara vindens (SKV) anfallsvinkel större i segeltoppen (skapar TB). Med större FV-faktor (>0,7) minskar skillnaden (TB).Mvh Ulf Åström
-
Bara döda fiskar flyter med strömmen. -Jag gör aldrig en variant bara för att “alla andra gör den”.
Jag,Josh Stone, Roddy Lewis mfl kör hook up trots att de flesta kör krok ner. -Har du någonsin tänkt igenom fördelarna med hook up: -du får helt naturlig urkrokning inför slag, gipp mm. -Du slipper ofrivillig ikrokning. -När du, från lägre tyngdpunkt (vid utgång ur slag, gipp mm)rör dej bakåt utåt mot railen och sträcker på kroppen, får du helt naturlig ikrokning, utan extra kroppsrörelse.1 sek.= 10-20 m i planing. -Om du tänker igenom hand- och fotarbete in i minsta detalj innan du automatiserar dina manövrar får du maximal fart i och ur gipp mm. -Hjärnforskare säger “use it or loose it”. -En kille som använder hjärnan är Stefan Holm, som inte bara vunnit “på spåret”, han har även vunnit OS-guld i höjdhopp trots att han bara är 181 cm kort. Din utvecklingspotential är mycket större när du involverar hjärnan maximalt. Robin Söderlings vinst mot Federer var helt klart en hjärnornas kamp. Under mina 44 år inom segling/vindsurf kan jag konstatera att de som slarvar med de mentala förberedelserna inför ett surfpass eller en tävling utvecklas mycket sämre än de som har full koll på trim och den myriad av variabler som vindsurfingen erbjuder.
Mvh Ulf -
För optimal funktion hook up: sätt linorna utåt/nedåt från bommen. Främre fästet lite mer utåt. -Hook up funkar lika bra på sitt- som midjesele. -Krok ner medför nackdelen att midjeselen vill glida upp vid ikrokning med hög bom. -Vill du kolla kastfall med krok ner, kan du tex se speed crashes på You Tube. Vill du istället testa enkel/naturlig i-/urkrokning, bör du ge hook up 9h innan du utvärderar.
-Jag har kört på en säl och varit nära att köra in i en stor havssköldpaddda på G.C. men jag ar aldrig haft problem med kastfall.Det finns enormt många erfarenheter jag skulle vilja dela från alla år inom seglingen/vindsurfingen, men det finns ej tid till det, så jag tar upp några fragment här. Tex: lär dej allt om konvergens, divergens och sjöbris så vet du var och när du får mest vind under dagen. -Tex kan en ökande gradientvind återkomma efter att sjöbrisen avtagit.
En självklarhet jag påpekat i decennier: -kör big kit för TOW. -Detta ger fler timmar på småprylar. -Tack vare mycket TOW tidigare denna säsong höll fingrar, biceps och quads för >7h nyligen när jag fick en dag med 9 m2 i 10 m/s. -Det har hänt att jag kört 9h en bra kulingdag med 6 m2 i 14-16 m/s när otränade fått blåsor och gett upp efter ett par timmar.
Ett bra sätt att få TOW, är att ha två rel. jämnåriga barn och tillbringa vintrarna på Bahia Feliz G.C. där fru och barn har det bra vid Gran Canarias bästa poolområde medan jag seglar. Om ej traden når in kör man norrut till tex Pozo, Ketchup el. Vargas.
Du har lagstadgad rätt till föräldraledighet. Frun tar ledigt för ena barnet och jag för det andra tills de är 8 år gamla. -Utnyttja varenda garantidag till segling. -Ingen i familjen har klagat (min fru är friskisinstruktör och har kört friskis i Bahia, -barnen har älskat poolerna och gräsytorna runtom).Tänk till och du får ett fantastiskt liv. -Man behöver inte göra som alla andra. Hitta din egen lösning for TOW (time on water).
Mvh Ulf Åström -
Hei.
Det du skriver om vindvridninger på grunn av coriolis skal jeg kjenne etter neste gang jeg er på vannet.
Även ved jolle seiling.Dine tanker om windsurf/ tow er som om jeg skulle skrevet selv. helt fantastisk
-
Dine tanker om windsurf/ tow er som om jeg skulle skrevet selv. helt fantastisk
Hei!
-Kul att du ser sammanhangen Oddvar!
Seglar du med Kristian Olsen (NOR 110) och gänget i nordnorge? -
Källor till allt jag skriver är förutom erfarenhet, >40 brädor jag köpt/låtit göra och ännu fler jag testat runt om i världen. Mängder av seglingslitteratur. >20 år prenumeration av surfen och SURF mfl tidskrifter. Tex hittar du en mycket bra artikel om corioliseffekten, twist mm. i segling nr 2/2008 sid 82 och framåt.
Bland det bästa med vår sport är att det finns så enormt mycket att lära.
Mvh Ulf.
Logga in för att svara.