Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Blir man stark av gyrobollen?
-
Så tänker jag också, som spagettimannen alltså. Det kan ju knappast skada, och framför allt är det rätt kul att sitta och rulla på den där kulan, en del av tävlingsinstinkten aktiveras antar jag. /D
-
Kan Kärnan dela med sig av sitt skräddarsydda träningsprogram så tror jag att fler skulle bli glada! Jag borde ju hänga på gym, javisst. Men mitt problem stavas T I D. Två knoddar, fru och kneg (är nu föräldraledig iofs). Jag hinner helt enkelt inte sköta hemmet och träna OCH umgås med frugan på en gång…
Väcka knoddar…
Fixa mat till tre…
Klä på fyra pers (jag, 11 månaders plus 3,8 åringen som jag räknar som 2 puh..).
Rulla till dagis.
Hem och plocka in disk o dyl och vaska armhålorna så man inte stinker bäver.
Fixa mellanmål till knodd plus en kopp kaffe.
Försöka få knodd att sova ocn när så sker laga mat (i bästa fall även förbereda middag).
Lunch.
Sanera efter lunch.
Leka tittut 100 ggr.
Klä på oss och hämta storis på dagis (ny fajt).
Hemma och fixa fika.
Hålla koll så att inte storis misshandlar lillis och samtidigt vara glad och underhålla båda två…
Just det, fixa middag tills frugan kommer hem 17.30.
Frugan kommer hem…äntligen…
Disking, lek och städ och förbereda kvällsmat.
Båda sover kanske 20.30 om vi har tur…
Städa bort det sista och sen sätta sig i soffan för att pusta ut…och då kommer soffgravitationskraftem på 7g som obarmhärtigt håller en kvar tills man håller på att somna…
Jag glömde att 4-5 ggr/dag så ägnar jag mig åt “4 nyanser av brunt”…Fast det är ganska kul att vara farsa ibland…
…man kan tex se alla avsnitt av Döttrarna McLeod på femman kl 12.05.Det brukar bli dåligt med surf också med detta upplägg (eller livsåtagande)…(behöver jag ju knappt tillägga…). Jag letade bara efter en genväg att underlätta inför premiären samtidigt som jag sitter i TV-soffan…som f.ö. är en hjärnrensare efter en hel dag med barnen. Man sitter och dumtittar och kopplar av hjärnan totalt…huvva…
Ursäkta för detta inlägg…Till saken…Kärnans träningsprogram vore schmück!
-
Svar till:
Det brukar bli dåligt med surf också med detta upplägg (eller livsåtagande)…(behöver jag ju knappt tillägga…). Jag letade bara efter en genväg att underlätta inför premiären
[/ QUOTE ]
Lugn, lugn – om 12 år kommer du att ha mycket mer tid över än du kan önska och eftersom w-surf är en sport som belastar kroppen så pass lite kan du, om motivationen finns kvar, hålla på till långt efter pension
Och så lite träningstips. Viktigast att träna är bål och buk för balans och styrka – minskar skadorna och gör att du behöver anstränga dig mindre. Att underarmarna tar slut först är en bra säkerhetsventil för att minimera skador i framförallt ryggen. Själv gick jag från klättring till w-surf, så jag vet hur illa det kan bli när händerna är orimligt starka i relation till ländrygg
På Rusta och en del andra ställen kan man köpa ett litet hjul med handtag på var sida – c.a 50 kr. Det är ett toppenbra sätt att träna hela rygg och magpartiet – bättre än de flesta andra metoder. Jobbar du frammåt med armarna i rörelsen får du med bröstmusklerna, och de flesta musklerna kring axelpartiet och skulderbladet. Gör du samma rörelse med två hantlar kan du också jobba utåt med händerna på olika sätt – rulla på och testa dig fram. Hantlarna är mycket effektivare för just bröst, axlar och alla dragmuskler. På TV-shop säljs liknande med en fjäder i – strunt i dem, de underlättar för mycket .
För “hålla i bommen när det blåser KUL-ing” samt “jag är nybörjare och sliter mycket rigg” musklerna är det grymt effektivt att ligga på rygg och dra sig uppåt i en stång. MAN BEHÖVER INTE ALLS LÄTTA MED HELA KROPPEN FRÅN GOLVET som ofta görs då man hänger lodrätt. Den övningen “räffar” essutom lite fel.
Jobba gärna med att utveckla maximal styrka (du skall inte orka mer än max 6 ggr(reps)/övning(set)). Skälet är att muskeln har tre olika fibertyper som alltid kopplas in i samma ordning – 1, 2a, 2b. 1 och bitvis också 2a är de uthålliga muskelfibrerna, 2a och 2b är de som utvecklar maximal styrka och därmed också explositivitet. Tränar du bara lågintensivt (uthållighet) tränas endast typ 1 fibern vilket gör att du snabbt får syra då du under en period måste ta i mer än du gjort under träning. Tränar du däremot upp maxstyrkan får du en överföring neråt – du ökar också uthålligheten i underarmarna.
Detta om det. Ha det så skoj och njut av träningsvärken!
-
Svar till:
Så tänker jag också, som spagettimannen alltså. Det kan ju knappast skada, och framför allt är det rätt kul att sitta och rulla på den där kulan, en del av tävlingsinstinkten aktiveras antar jag. /D
[/ QUOTE ]
Jepp jag håller med, min senaste sysselsättning har varit att kolla hur många “repititioner” man hinner med under 30 minuter, gissa om man är mör i armarna effter det!!!
OCH jag hittade ett nytt användings områda igår natt, satt och spelade poker med polarna och då var den utmärkt att terrorisera/syka dom med hehehehe….
Behöver jagg tillägga vem som van storkovan -
Svar till:
Hmm intressant. Jag ska köra lite gym nu så ett skräddarsytt program för WS hade suttit fint.
Vad kör du för övningar?[/ QUOTE ]
Jag får väl göra ett försök då. Dessvärre vet jag inte vad alla övningar heter så det blir väl lite hipp som happ. Utgångspunkten när jag fick programmet var att jag aldrig har tränat i hela mitt liv, att jag är lättviktare och ganska klen, och att jag ägnar en stor del av min fritid åt att hålla stora segel i för mycket vind. Jag bad alltså om ett program som framförallt ökar uthålligheten och muskelstyrkan i benen och armarna. Från början fick jag ett program som med mycket övningar för armar och ben, men nu när jag har hållit på ett tag har jag lagt om det lite så att det drar mer åt ben och rygg än åt armarna. Nedan följer det schematiska upplägget:
Dag 1:
Knäböj: Värm upp med bara stång. Höj sedan 10 kg gör tre lyft, höj 10 kg gör tre lyft, osv tills det inte går längre. (Poängen med att börja lågt och höja succesivt är just att styrkan ökar snabbt.)Marklyft: Samma som ovan. (Midjebälte är för övrigt en klar fördel i båda dessa övningar.)
Good mornings: Fånigt namn men effektivt som attans. Håll skivstången som i knäböj, men böj dig 90 grader framåt vi höften. Vikt efter smak. (En variant är att man gör samma övning, men håller stången på raka armarna.
Vadpress (heter det så): Skivstång på axlarna och tårna på en tröskel eller likande. Gå ner på häl och upp på tå. Finns också maskiner som man kan köra denna i.
Biceps: Här kör jag olika varianter, men oftast mjölksyreträning. På gymet har vi ett ställ med små skivstänger i olika storlekar (2,5 kg mellan stegen). Här börjar jag med den näst tyngsta som jag orkar, kör tills det inte går mer, byter utan paus ned en vikt, kör till jag inte orkar, och fortsätter så tills jag är nere på 10 kg-stången. Därefter går jag direkt till en kabelmaskin och kör samma sekvens där.
Axlar: Samma som ovan med enda skillnaden att jag lyfter stängerna ovanför huvudet (här blir det dock inget kabeldrag).
Mage: situps etcetera.
Dag 2:
Bänkpress: Kör två varianter. Antingen på bänken, börjar då lågt, kör tre lyft och höjer sedan succesivt i 5 kg-intervaller tills det tar stopp. Eller så kör jag mjölksyrehets enligt tidigare nämnd modell i en “bänkpressmaskin”. Börjar då högt och sänker succesivt och utan paus till jag är nere på lägsta nivån.
Bröstpress (?): En annan maskin som jag inte vet namnet på. Man sitter med armarna utåt och drar ihop handtagen framför sig.
Tricepspress: Ligger på rygg på bänk. Använder en “veckad” stång. Kör från raka armar ned bakom huvudet.
Underarmar och fingrar: Övningen görs i två moment. Först tar man de tyngsta hantlar man orka lyfta (man står upp med hantlarna vid sidorna). Sedan lyfter roterar man axlarna upp och ned. Man håller på tills man är på väg att tappa hantlarna. Därefter sätter man sig på huk vid en bänk. Hålla en skivstång i händerna och lägg armarna med utsidan ned så att stången hänger utanför bänken. Lyft stången med handlederna upp och ned tills det inte går mer. Vänd sedan händerna och lyft med handleden åt andra hållet tills det inte går mer.
Latsdrag: Börja högt och sänk succesivt.
Och slutligen situps
Det var hela programmet. Har kört det under snart ett år (tränar 2 eller 3 gånger i veckan) och tycker att det har gett duktiga resultat. Jag kan ju inte påstå att jag blivit så mycket biffigare, men definitivt bra mycket starkare. Behöver man hjälp med motivationen så rekomenderar jag att skaffa en tonårsson. Min grabb är snart 17 år, har ungefär samma fysiska förutsättningar som jag, men spöar mig duktigt på alla övningar. Till på köpet är han en fruktad slavsdrivar de kvällar man inte riktigt orkar masa sig iväg.
/Johan
Logga in för att svara.