Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing blir vågbrädor bättre eller handlar det om årgånga

• blir vågbrädor bättre eller handlar det om årgånga

Publicerad av anonym-anvandare på 16 december, 2002 vid 09:06

Blir dom bättre vågbrädorna eller är det som
    med viner man får bra design
    med med lite olika egenskaper.
    Vad har ni för erfarenheter ni som provar det mesta och
    köper nytt.
    Själv är jag ordenligt intressead av Drops sedan
    de fått Sean Ordonez ( gamla Quatro) som huvudshaper.

ola-h svarade 21 år, 11 månader sedan 3 Medlemmar · 4 Svar
  • 4 Svar
  • anonym-anvandare

Medlem
    16 december, 2002 vid 09:17

Köp en proofboard och var nöjd i många år.

• sebbe

Medlem
    16 december, 2002 vid 09:31

Vågbrädor utvecklas helt klart i lugnare takt än race tex men jag tycker absolut att det sker förbättringar hela tiden, främst när det gäller att maxa den svåra kombination fart versus svängförmåga.
    Men i och med att våg är våg, dvs tävla mest mot sig själv och lära sig att satsa så är inte brädan i sig förhållandeviss lika avgörande som i fartgrenar.
    Jag tror att alla som har hållit på ett tag kan nämna en bräda man har haft som har känts riktigt bra för en själv oavsett hur gammal den är/var.

Man har olika stilar/teknik och därför kan någon bräda ibland råka passa kanon bra till en.

• anonym-anvandare

Medlem
    16 december, 2002 vid 10:12

själv så seglade jag länge på en gammal bräda (början av nittotalet) och tyckte den var bra, jag kunde ju gippa
    hoppa och vågrida lite.
    Men så provade jag en nyare bräda, helt annan dimension
    allting gick mycket enklare dessutom var den snabbare.
    Speciellt svängar på kurvigt vatten ( dvs mellan vågor och
    i vågor)områden jag undvek tidigare gick utan problem.
    Manövrar som tidigare var nästan omöjliga blev plötsligt
    möjliga.
    Dessutom så anser jag nog att skillnaden främst
    märks när man vill satsa, om jag någon gång kommer
    till frontfoot waveriding med laydown i buttomturnen
    och då kan säga om en bräda är bra eller dålig får jag väl se. Men kunde länge se på videor och säga att den
    där bottomturnen med eller kanten på bräda från nos till
    akter i vatten är helt omöjlig med min bräda.

• ola-h

Medlem
    16 december, 2002 vid 11:23

Vågbrädorna blir bättre och bättre. Visst kan man hitta några år gamla brädor då och då som fortfarande passar en viss person och vissa förhållanden väl så bra som någon ny bräda, men generellt går utvecklingen ganska snabbt framåt.

Utvecklingen de senaste tre-fyra åren har varit speciellt intressant i och med att brädorna blivit så mycket mer allround. Detta beror nog egentligen inte på att brädtillverkarna och shapersena strategiskt satsat på att göra bättre allroundbrädor. Snarare har det dykt upp brädor som syftat till att vara mer extrema, tänk Maui Project, Maui Force, Goya och andra Mauiinspirerade eller replikabrädor. Dock har, som tur är kan man kanske säga, stilen i vågridningen utvecklats mot mer fart och det har gjort att snabba och lättseglade brädor är precis vad proffsen behöver även på Hookipa. Eftersom brädorna nu också gått mot att vara mer lika i prestandan oavsett storleken är det nu lätt för även icke så duktiga seglare att hitta en bräda för halvtaskiga vågförhållanden. Det funkar nämligen, intressant nog, bra med Goyas Hookipabräda (möjligen i lite större storlek).

Sean Ordonez har länge varit en av de riktigt intressanta shaparna. De nya Dropsbrädorna är säkert bra.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing blir vågbrädor bättre eller handlar det om årgånga

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.