• Publicerad av fiskmas på 13 maj, 2004 vid 10:35

Någon som vet om det finns nedhalsblock som inte bygger något nedåt. Typ att man kör ingenom ett metallrör i öljetten och sen gängar på en rulle på var sida.

ola_p svarade 20 år, 8 månader sedan 8 Medlemmar · 12 Svar
  • 12 Svar
  • roy

Medlem
    13 maj, 2004 vid 10:38

om inte annat så kan du väl tillverka en sån…..

• fiskmas

Medlem
    13 maj, 2004 vid 10:41

Har haft funderingar på det, men tiden räcker inte till och så måste metallpinnen vara i titan för att hålla tror jag. Titan kräver väll lite special verktyg, eller?

• roy

Medlem
    13 maj, 2004 vid 10:45

vad har du för diameter på hålet??

• adde

Medlem
    13 maj, 2004 vid 10:50

En sådan här menar du?
    TRIPLESAILPULLEY.jpg

/adde

• basse

Medlem
    13 maj, 2004 vid 11:46

åfan… är dä det den där grunkan är till för…

• watertouch

Medlem
    13 maj, 2004 vid 11:47

Titan? Visst är det rätt bra spänn i nedhalet, men det räcker nog me nåt i rostfritt stål.

• the_novice

Medlem
    13 maj, 2004 vid 11:55

Titan är inte särskilt starkt för en given dimension utan har mest väldigt bra styrka relativt vikten. Går bra att bearbeta med vanliga verktyg men är lite kletigt att svarva i bla. Det finns också ett antal olika varianter av titan med olika hårdhet och prislapp (priset per kilo blir väldigt högt med priset för en given volym är ganska överkommligt).

• fiskmas

Medlem
    13 maj, 2004 vid 14:33

Adde, var hittar man en sådan?

Roy, diametern är väll samma på alla öljetter på vindsurfingsegel.??.

• surfen

Medlem
    13 maj, 2004 vid 14:57

Dom är till för uthal och inte nedhal, den där lilla 4-5mm skruven står aldrig pall för dagens segel med den kraft vi drar ned på nedhalet idag. Den kommer att fara åt h..te när det tutar i och du får simma iland.
    Det står faktiskt på chinooks hemsida att den är till för nedhal men jag tvivlar på att den håller? Kanske för ett vågsegel som man inte behöver dra så hårt i nedhalet kanske!?!?!

• adde

Medlem
    13 maj, 2004 vid 15:05

Detta var taget från chinooks hemsida, och är angivet för NEDHAL. http://www.surfbutiken.nu (länken som brukar finnas här ovan) säljer chinook i sverige.

/adde

• roy

Medlem
    13 maj, 2004 vid 18:23

mm, håller med att den ser lite vek ut men om man tar en rostfri klump å svarvar till så den är lika stor (något mindre än öljetten) på det smalaste stället så borde det hålla, jag menar det blir ju bara typ 5mm brett på det smalaste stället… äähh skitsamma, jag har block på mina segel så…… tongue.gif

• ola_p

Medlem
    13 maj, 2004 vid 18:53

den är inte såå tunn om man jämför med en enkel prydekringla… så det håller nog hyggligt…

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.