Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › block i segel för nedhal
-
block i segel för nedhal
Publicerad av oskie på 27 mars, 2003 vid 15:10Vilka segelmärken förutom NeilPryde har block (med tre rullar) för nedhalslinan fastsydd i seglet? Är det bara NeilPryde som har det?
ola_p svarade 21 år, 7 månader sedan 7 Medlemmar · 6 Svar -
6 Svar
-
Gun sails har på sina M8. Jag har det på ett sailworks. Det är säkert många fler som har.
-
Finns även på mitt Challenger Kalama, men jag föredrar de med bara en ögla.
-
Jag tycker det sitter någon form av blocklösning på de flesta segel. Inte rullar kanske, men iaf glidblock. Jag tycker det är mycket bättre med bara en ögla. Speciellt på de segel som säljs med argumenten “snabbt att rigga” är det verkligen konstigt att det sitter fasta block i nedhalet. Då måste man ju trä om nedhalet varje gång. Med bara ögla i seglet och en krok i förlängaren så hakar man ju bara i kroken och drar. Går mkt snabbare.
-
Hmm… jag bryr mig faktiskt inte längre… mitt stora(6.8) har block, mina småsegel (4.1 4.7 5.3) har öglor, funkar bra att dra utan block, med np längaren iaf. Ngt lättare att dra med rullar kanske, men å andra sidan går det att dra öglan djupare så… I don’t give a damn…
Logga in för att svara.