Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Bo och hyra utrustning i Hagapark?
-
Bo och hyra utrustning i Hagapark?
Publicerad av anonym-anvandare på 22 juni, 2001 vid 20:08Tänkte titta förbi Hagapark några dagar i juli för vindsurf. Var kan man bo om man inte vill tälta? Alternativ? Har hört att det finns ett vandrarhem nära surfstranden, är det bra?, priser?, tele?
Hur är det med uthyrning av utrustning, bra prylar?, mycket att välja på? priser?
Vad finns det för förvaringsmöjligher om man plockar med den egna kitten så att den inte blir stulen? Är stöldrisken stor?
Summer is surf!
anonym-anvandare svarade 23 år, 6 månader sedan 4 Medlemmar · 14 Svar -
14 Svar
-
Hej !
Glöm inte sjögräsfena om du skall vara där efter midsommar!!!!!!!!!!!
Kom till v-kusten istället!!!!!!
MVHG BONGS KÖTTSOPPA -
Du behöver ingen gräsfena förrän i augusti
men åk gärna till västkusten för där lär du inte få segla -
Sjöbrisen på Haga kommer väl bara så länge det är kallt i vattnet och varmt och soligt väder med klarblå himmel och ingen grundvind från något annat håll än S-SV?? Så man lär väl inte få segla mer på Haga än på V-kusten ??
Stay windaddicted..
http://windaddicted.tripod.com -
Är det kallt i vattnet och varmt och soligt väder med klarblå himmel vänder brisen på vad som helst, utom rak ost. Nordlig grund kan göra att det bara brakar till när den bryter igenom. Segel flyger all världens väg och nybörjare på vattnet fattar ingenting.
Vid sydlig eller sydvästlig grund krävs bara uppehåll för seglingsbar bris. Rullen delar på molntäcket och skapar förutsättningar för sin egen existens. It´s alive!
De dagar då allt stämmer, dvs SV grund och lagom högtryck blir det upp mot 15.
Man seglar mer på Haga än på västkusten. Ingen som helst tvekan.
Man kan ju köra <6.0 tio dagar i rad på Öland medan västkusten bara bjuder på punka. När sedan lågtrycksvinden kommer indrivande med höjdarsegling i väster blåser den ju på Öland också. Men ha du dina vanföreställningar Voodoo. Då slipper man ju din nuna där nere iaf.När sedan vattnet ljumnar till faller ju allt detta, men då kan man ändå få trevlig 7.5 segling.
-
kallt i vattnet (vilket det inte längre är) varmt och soligt som jag också nämner stämmer ju ganska bra med det du kallar vanföreställningar förrutom att du skriver…. “vänder brisen på vad som helst, utom rak ost. Nordlig grund kan göra att det bara brakar till när den bryter igenom.” vilket vi inte tror ett dugg på!! stanna du på Haga så slipper man dig och din……osv på V-kusten!
Stay windaddicted..
Lek lite med en huggorm så får du gratis mat och husrum 😉 På norra öland ska dom vara extra giftiga har jag hört…
/Ormtjusaren
-
seglingen i juli kan jag intet säga om, men jag kan varmt rekomendera Sandbergens vandrarhem…trevligt, billigt och rent..haft/har egen bar..endast fyra minuters promenad från haga…(och den söta fröken cici)…undrar du om vind kan du säkert ringa till ölands windsurfing club ÖWC
no
-
Jag kommer just hem från Haga Park efter har varit där för första gången.
Och jag kan varmt rekomendera det. Fick segla alla dagar. Allt från 8.3 till 4,2. Igår seglade jag 8,3 på nord på förmiddagen för att sedan segla syd på eftermiddagen när brisen slog till. Sedan var det inget gräs där heller.
Börja snart tycka vilket jag inte gjorde innan att denna skitpratande voodoo inte är att lita på. Han snackar en massa smörja om saker han inte känner till.
Var även upp på norra Öland på midsommardagen och kollade på när Simmerteamet
spelade in en video. Jag seglade inte där då jag ansåg att det var lite för avancerat för mig. Men det var kul att se vad vissa kunde göra i vågorna.
(två till sjukhus)
Nej skriv inte en massa skit om saker du inte känner till.
Hela detta land består av små surfpärlor.
Bromma/Surfer -
Skitpratande?? Skriver bara vad jag upplevt och hört !! Sedan att några så fort HAGA nämns, är så lättretade är ju bara ett plus….för ett par år sedan fick jag segla 17 dagar i sträck med 5.2 som största segel i Varberg i Juli månad, så nog kan det blåsa där också !
med “rätt” grejer (för minimal vind) så kan man nog segla på de flesta platser, så Haga är väl inte SÅ speciellt, eller?Stay windaddicted..
Haga Park är utom tvekan sveriges bästa och vindsäkraste surfspot!!
Det har allt, tycker att stämningen på Haga är det skönaste jag upplevt!
Det är inget fel på västkusten så länge man inte har något emot att vänta 🙂
Och ibland blir väntan lite onödigt lång så varför chansa.Nu kommer väl en och annan Waveråtta gnälla över att det inte alltid är masthögt i sundet men den får väl pilla sig i naveln i väntan på el nada.
Nu var det inte meningen att kasta skit på västkusten som givetvis kan vara guld och inte heller uppmuntra till det eviga tjafset om “viken mot sundet”.
Jag vill iaf dela med mig av mina goda erfarenheter av Haga Park.
Båda har kanske sina för och nackdelar men det är ingen tvekan om att Haga toppar vindstatistiklistan efter Fuertes Sotavento på vår jord 🙂
Angående förvaring råder jag dig att ta kontakt med Öwc som är landets största och trevligaste surfklubb. De kan säkert hjälpa till med förvaring i någon av deras Containrar.
/Sthlmare och glad medlem i ÖWC!
-
Kanske skulle ge efter och tvångsgästa er på Haga för att se om sjöbrisen verkligen är så klockren (har 5.9 som störst) ! Frågan är bara om man ska ta Öland först och V-berg sen….åker imorgon !!
Stay windaddicted..
Hur länge till kan man räkna med sjöbrisen? Hur ser normalsäsongen ut?
Surfsugen
Logga in för att svara.