Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › *board Aero…
-
*board Aero…
Publicerad av lars_k på 18 april, 2005 vid 18:57Lite om Starboard Aero:
http://www.boardseekermag.com/equipment_reviews/equipment/starboard_aero.htm
Kan man ha kul med en sån här på västkusten?? Det blir ju faktiskt lite bryt inne vid stranden även vid 7-8 m/s…
Ett stort (största..) freestylesegel kanske passar bäst.
Kul med nya brädtyper. Någon som testat kanske?canoya svarade 19 år, 9 månader sedan 8 Medlemmar · 13 Svar -
13 Svar
-
Ja den verkar ju onekligen spännande! Jag hoppas man får tillfälle att prova en.
-
jag förstår inte vitsen med brädan, den kan ju inte vara direkt lämplig för sverige iallfall..hur ofta blir det vågor när det blåser 7.0 här?
-
Vi såg den på Maui men inte in action. Ganska bred. Kan säkert vara något.
-
Frontside på en midjehög våg verkar väl ball?
De har kört Aeron i WA när det knappt blåst något, men vågorna har varit iaf gubbhöga. Då kommer den säkert till sin rätt.
Men här kanske man ska hålla sej till sin stora freestyle istället… Men formatet verkar jäkligt spännande. Riktigt kort och superbred med vågrocker. Borde hoppa riktigt bra på småvågorna iaf. -
Borde inte detta vara kanon varje gång man åkt ut för att segla vågor bara för att konstatera att det precis mojnat till 7.0-vind. För mig verkar detta bättre än en frestyle-bräda om i grunden är vågseglare.
Anders
-
Jo. Så tänker jag också… Vågorna kan ju ligga kvar ett tag om det mojnar. Jag skulle gärna vilja ha något lösare i den storleken. Min stora freestyle känns ganska trög i svängarna. Frågan är hur löst kan något som är 71 cm brett bli?
-
Tror på detta koncept, men frågan är när starboard släpper Aeron? Den finns inte på annat än den svenska starboard sidan.
RRD FSW 100 eller 110 blir också intressant. “FSW är en av RRD:s succelinjer av brädor. Freestylebrädorna är kanske för radikala och vågbrädorna för små”
Fler alternativ…?
H-J
-
Jepp skoj koncept, perfekt när det mojnat och vågorna fortfarande ligger på eller när det är strax under vågisvind.
Men det är klart att den säkert funkar bäst i tex WA där det ligger bra vågor trotts att vinden inte är så stark för tillfället. Men jag tror absolut att den funkar fint på västkusten också! Det blir ju inte bara vågor där just när vinden krämar på över 10m/s.Den släpps på senvåren om jag fattat det korrekt.
-
Tja, bra Sverigebräda eller ej, det beror väl på vad man söker. Starboard är kanske den först riktigt stora brädan som är utvecklad för maximal manöverbarhet. Man kan säga att det är en jättestor EVO. Som sådan borde den bland annat funka som superlättvindsvågis för de riktiga tungviktarna. Alla som gillar vågbrädeskänsla i sina brädor även på plattvatten kan i Aeron hitta en bra lättvindbräda, är det tänkt.
Själv skulle jag kunna tänka mig att den skulle kunna vara ett lek-alternativ till vanlig surfing vissa riktigt lätta dagar i Danmark t ex. I Sverige är det på de flesta ställena rätt ovanligt med vågor om det inte är någon vind, tyvärr. Själv tycker jag Aeron känns som en otroligt intressant bräda och var på håret att beställa en. Till slut ändrade jag mig dock och tog den största EVOn istället. För mina 68 kilo bör användingsområdet blir liknande.
-
….och ja, jag har pratat med gode designern Per Andersson och han ska ta fram fenor som kretsar kring standard-fenan i storlek.
Per kommer att gästa Sverige, Varberg under en dag strax innan midsommar för att berätta om sina tankar bakom brädorna. Detta kommer att ske under en demo-vecka. Med största säkerhet kommer vi att bl.a ha en Aero men säkert EVO och Acid mm för test.
Aeron väntas “world wide” dyka upp i juni månad.
Stay tuned!
//Jonas
http://www.onwater.se -
Va bra. Då kör jag gärna en sväng med Aeron och klämmer lite. =)
-
det vore jätte grymmt om man fickk tillfälle att prova en evo me.. ^^
-
På en sån här bräda behöver man ju kunna köra på riktigt grunt vatten (där de små vågorna bryter) så man skulle ju behöva en fena på mindre än 20 cm som ändå funkar med 7 kvadratssegel så att man kan ta lite höjd även utan att plana på väg ut.
Logga in för att svara.