Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Boardcorner goes egenproducerat

  • ola-h

    Medlem
    9 juni, 2009 vid 09:39
    BroderIsak;552019 wrote:
    Om man skulle vilja ha en Freestyle/wawe bräda på ca 95-105 l. (Dock inga stora vågor för mig) Vad tror ni att ni skulle kosta att få en samt vilken Lev tid har ni på den?? Får man själv välja färgen/Grafik eller har ni valt det själva?
    Mvh
    Stefan

    Som jag har förstått det hela kommer man kunna välja grafik helt själv. Lev.tid och pris få Svenne ta. Han kommer hem i Augusti, då förhoppningsvis med lite mer byggerfarenhet, samt en hel del konstruktionstestning i bagaget.

    När det gäller shapen kan du när det börjar bli dags ta det via mig, t ex, så tar vi ett snack om vad du vill ha.

  • svenne

    Medlem
    9 juni, 2009 vid 10:50
    Ola H.;552074 wrote:
    Som jag har förstått det hela kommer man kunna välja grafik helt själv. Lev.tid och pris få Svenne ta. Han kommer hem i Augusti, då förhoppningsvis med lite mer byggerfarenhet, samt en hel del konstruktionstestning i bagaget.

    När det gäller shapen kan du när det börjar bli dags ta det via mig, t ex, så tar vi ett snack om vad du vill ha.

    Så är det. Konceptet är custom så långt det bara är möjligt.

    Grafik
    Jag har testlaminerat tryck från två olika tryckerier och de är både slitstarka och har bra färg (10 års färgbeständighet, och sen lack på det), vilket gör att du kan få hela brädan draperad i familjeporträttet om du vill. Jag har dessutom kontakt med ett par riktigt duktiga airbrushare hemma som jag lärde känna en gång i tiden. Tyvärr går det inte att komma undan lika billigt med airbrush hemma om man gör en hellack som här nere, men möjligheten finns. Jag kommer att ha ett antal “standardgrafik”-varianter som går att välja mellan för att inte få en helt sterilvit bräda om det går stå i grafikfantasin.

    Konstruktion
    Det är det vi kommer att testa här i Portugal! Alla produktionsbrädor är gjorda med mer eller mindre slarv (jag har sett ett och annat dåligt exempel…) och med metoder som inte gagnar hållbarhet. Tid är mycket viktigare än kvalitét när det gäller volymproduktion. Tyvärr. Dessutom är väldigt många brädor ojämna, i vissa fall till och med assymetriska för att gjutformar etc inte är raka. Återigen kvantitet kontra kvalitét.
    Nu siktar vi på att bygga brädor som håller, med bra vikt och precis som du vill ha den. Den interna konstruktionen kommer alltid att utgå från de tester som gjordes i vintras och de brädor som byggs nu i sommar. Sen om du som kund vill ha en viss förstärkning, kolfiber i ett visst lager etc så absolut – så länge det inte blir en vekare konstruktion än minimikravet ur ett Boardcorner-perspektiv. Hur brädorna ser ut inuti kommer senare, men än så länge är det lite hemligt. Men bara lite. 🙂
    Shape, där kommer Ola in i bilden.

    Pris
    Nu kommer det luriga, det är helt och hållet beroende på hur du vill ha brädan. Om vi nu tänker oss en shape, med BC-standard-konstruktion, twinfin (dyrare än singel, mer jobb och fler boxar) och en enkel grafik så kommer inte brädan att vara dyrare än en bräda i butik. Jag måste återkomma med exaktare priser när vi har testbyggt flera brädor så att vi har en vettigt medel på arbetstid etc. Men jag skulle kunna höfta på 9000:- +/- 1000:- för det jag har beskrivit nu.

  • svenne

    Medlem
    9 juni, 2009 vid 22:52

    En sunkrulle från Red Eyes: [ame=”http://www.youtube.com/watch?v=cQzfcXacYMY”]YouTube – Red Eye shaping machine first test run[/ame]

  • robin

    Medlem
    11 juni, 2009 vid 17:22

    Svenne, hur känns shaperna? Kan vi få en härligt subjektiv och detaljerad beskrivning av din favorit?

Sida 3 av 3

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Boardcorner goes egenproducerat

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.