Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing body drag???

• rasmus_w

Medlem
    29 mars, 2005 vid 02:18

Har aldrig grejat en bodydrag, men vad jag har hört så är knepet att ha bommen högt, armarna böjda och riggen så upprätt som möjligt. Och så det allra viktigaste: Låt dig inte luras av att det heter bodydrag. Ju mindre kropp du har i vattnet desto bättre, det räcker med att tårna släpar i vattnet, vatensprutet gör ändå att det ser ut som du har allt utom huvet under vattnet.

Som vanligt ska man inte glömma att segla, dvs skota in/ut för att ha lagom drag i seglet och sånt. Sen vill du hänga bredvid brädan, hamnar du bakom den kommer du inte tillbaka ombord.

Hm. Man kanske skulle prova nångång? Fast det får bli efter att jag lärt mig duckgippa 9,7:an. smile.gif

• styret

Medlem
    29 mars, 2005 vid 08:27

det är som rasmus säjer.

dessutom är istigningen viktig. framfoten först.

alltså. kroka ur, fall av lite, ta ett par pumptag.
    kliv ur stropparna, lägg framfoten ovanpå vattenytan och följ eter med bakfoten (dom första gångerna kan du bara släpa framfoten och känna hur det känns). samtidigt som du lägger i fötterna ska du korta armarna och hålla dej riktigt nära riggen, bröstet nästan emot bommen.

släpp ifrån dej riggen lite för att kunna lyffta dej upp på brädan igen. fast den väghen behöver du itne tänka på, den brukar komma av sej själv. ett ganska lätt men coolt trick.

2936Bodydrag-s.jpg

• hermanjansson

Medlem
    29 mars, 2005 vid 08:35

Halloj!

I början kan man ta ur fötterna ur stropparna i god tid om man tycker det känns lättare.

Fall av ganska mycket sedan främre benet i vattnet först.
    Precis som någon sa, när man är i vattnet håll riggen upprätt och överkroppen nära riggen
    vilket betyder att armarna måste vara krökta (rät vinkel ungefär).
    Det svåraste är att komma tillbaka igen och där har jag inget riktigt bra tips utan det känns
    mer som om att har man gjort en bra ingång och har rätt tryck i seglet så är det lätt att ta sig upp.
    Idealiskt ska endast fötterna upp till knäna vara i vattnet.
    Kommer selen i vattnet är det kört.
    Bakre benet upp på brädan först som i en vattenstart.

Lycka till!

/Herman

• oscar

Medlem
    29 mars, 2005 vid 08:37

Detta trick är lätt att träna på. Släpp bara ut främre foten och låt den släpa och häng ordentligt i BÖJDA armar. Hänger du inte tillräckligt i bommen kommer du få tailwalk dvs nosen flyger upp i luften pga att bakfotstrycket blir för stort och mastfotstrycket genom bommen för litet. Hänger du tillräckligt kan du fortsätta köra en längre sträcka och sätta i foten igen. Perfekt sätt att träna mastfotstrycket!

• fjant

Medlem
    29 mars, 2005 vid 20:00

Några här har svarat att man ska falla av i inledningen. Jag har en helt annan uppfattning…
    Ladda på en bodudrag när du har riktigt bra tryck, tex i en vindby. Dra ur fötterna, kroka ur och TA HÖJD mot vinden. Den gör inget om du tappar lite fart, bara du har tryck i grejjerna. Frabenet i först, sen bakbenet. Böjda armar, och försök hänga med sidan av kroppen/benet mot vattnet, inte platt på mage.
    Nu när man “klivit i” vattnet såfallar man av från vinden. För att komma upp klämmer man i lite extra med bakhanden, det blir ungefär som en vanlig vattenstart. Förhoppningsvis har du kvar farten i brädan och planar vidare på slör.
    Försök att inte hänga i för länge, då stannar du. Försök att bara ta ett litet dopp och sen upp direkt igen, då är det större chans att klara det.
    Skulle säkert kunna säga nåt mer, men det har säkert redan nämts i de andra svaren.

Lycka till!

/Fjant

• diil

Medlem
    29 mars, 2005 vid 22:55

Precis, håller med Fjant här. När jag började träna bodydrag föll jag av och axade innan jag klev av brädan, resulterade bara i ett antal feta kastfall. Ta istället lite extra höjd just när du kliver i, och fall av under själva draggandet. /D

• s_136

Medlem
    30 mars, 2005 vid 06:35

Tanka ner denna fil för tydlig illustration.
    http://www.guycribb.com/userfiles/documents/body%20drag.pdf

Finns att hämta på http://www.guycribb.com/page0076v01.htm

Guy Cribb skriver tricksidan åt engelska Windsurf och har många bra tips och ideer.

Annars kan jag bara rekommendera Lars Petersens nya DVD “Feed your soul- Freestyle”, den är grymm!!

• hermanjansson

Medlem
    30 mars, 2005 vid 06:43

Ska man falla av eller gå upp mot vind innan man går i?
    Man hör lite olika bud om detta!
    Ta tex Lars Pedersens första instruktionsfilm, Free Your Mind,
    där han säger “Initiate the bodydrag on a downwind course well powered up” för att i sin senaste film säga att man ska gå upp i vind innan.

Peter Hart skriver i en artikel att man inledningsvis ska falla av för att precis innan man ska gå i går upp i vind.
    Meningen med det är att det är lättare att komma i rätt i vattnet då man kommer i vid “sidan av brädan” istället för för långt bakom.

Jag går aldrig upp i vind den sista biten men har också erfarit att det är lätt att man får för mycket tryck i seglet.
    Faktum är att man behöver då inte alls så mycket tryck som man tror att man behöver.

/Herman

• feg

Medlem
    30 mars, 2005 vid 07:01

Ingen kung på bodydrag här men jag har följt brorsans tips (fjant) om att precis innan man kliver i gå upp lite i vind.
    Fördelen med detta är att iklivet blir tryggare (kastfallsrisken i iklivsögonblicket försvinner helt) samt att det finns “kraft att hämta” i och med att man faller av medan man bodydraggar. Det är även denna kraft som “drar upp dig” ur vattnet.

I 9 fall av 10 dummar jag mig och hamnar på magen vilket gör det omöjligt att komma upp på brädan eftersom jag då “drar knät djupt i vattnet” när jag ska upp. Tricket är, som brorsan sa, att “ligga på sidan” i bodydraggandet samt att “dra benet i sidled ovanpå vattnet” så att man inte bromsar så mycket.

Mycket tryck i riggen och ett snabbt dopp max upp till mitten på låren är de viktigaste stegen för att lyckas.

Många skumma formuleringar men det är lite svårt att förklara verbalt, men som nån sa tidigare; kolla Guy Cribb´s tipps.

/feg

• dr-masse

Medlem
    30 mars, 2005 vid 07:34

Jag brukar hänga i tills hela kroppen är under vattenytan. Långt blir det i alla fall. Inte snyggt. Inte elegant. Men roligt!

Fast håller helt med om att gå upp lite i vind, sedan sträcka ut och falla av är mest funkis. Annars blir det väldigt lätt “bodydrag into kastfall”, något jag övat flitigt på.

Dragga På!

• hermanjansson

Medlem
    30 mars, 2005 vid 09:09

Guy Cribb skriver: “sail on a broad reach” = segla på en slör eller med andra ord fall av.
    Jag tror däremot att det är aldrig fel att i sista stund gå upp i vind men att detta är en detalj som hjälper dig att förbättra tekniken och som man kan slipa på efter hand.
    Det beror ju på vindförhållandena också.

/Herman

• borje

Medlem
    30 mars, 2005 vid 10:38

Är det inte en stor risk för kastfall?

• oscar

Medlem
    30 mars, 2005 vid 10:58

Jag slörar för att få fart sedan går jag upp på halvvind och hoppar i. När du dragar kommer du bara ha mastfotstryck varför brädan kommer slöra av.

En sak till. Att draga med sidan i vattnet tycker jag är kass, mycket lättare att skära fast och att selen hugger i. Platt på mage med bara skenbenen eller fötterna i vattnet är det som gäller för mig. Däremot kommer ju sidan neråt när du ska kliva upp pga att man dra upp främre benet först.

• stinger

Medlem
    30 mars, 2005 vid 12:01

“NUT CRACKER
    Gents, be careful doing the body drag in shorts- your crown jewels are likely to
    bounce along the surface which at speed will feel like dragging them along a cobbled
    street. Better to have them tucked away in your wetsuit.”

Ovanstående hämtat från Guy Cribbs…

• hermanjansson

Medlem
    30 mars, 2005 vid 15:22

Jo risken för kastfall är stor när man har riktigt mycket tryck. Eftersom jag är dålig på att gå upp i vind det sista så bodydraggar jag inte när jag känner att jag har för mycket tryck men jag ska prova att gå upp mer i vind nästa gång det blir läge för det.

I någon artikel stod det att om man får kastfall kan man, mot alla normala reflexer, skota ännu hårdare för då går masten förbi nosen och man landar på rygg på läsidan. Lite som en framåt fast utan brädan.

Fast ni måste ju inte köra bodydrag i 8 Beaufort. Det funkar med 4 och helst ska det vara 28 grader i vattnet och lagunblått så klart.

/Herman

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing body drag???

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.