Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › böjd bom
-
böjd bom
Publicerad av peter-e-p på 17 maj, 2006 vid 19:12Jag körde på grund å böjde bommen den gick att kröka till igen.Undrar om den har blivit för mjuk eller märker man ingen skillnad.Det syns inget på bommen att det är vind eller krokig nu.
peterpeter-e-p svarade 18 år, 10 månader sedan 7 Medlemmar · 7 Svar -
7 Svar
-
Aluminium är en sá kallad minnesmetall, sá den kommer troligen inte att hálla för nágot mer dramatiskt nu. Allt beror ju pá seglingen och om du inte utsätter den för sá stora páfrästningar sá kan det ju funka men jag skulle inte lita pá den.
-
Materialutmattning…
När aluminium bryts blir det en otäck brottyta som man kan gör sig mycket illa på. Om det blev en stor böj som du nu böjt tillbaka så skulle jag akta mig noga. Köp hellre en ny billig bom än chansa med din böjda.Charlie
-
Klar varning på att köra med en en gång böjd alubom. Har den en gång böjts är det illa. om man dessutom böjer tillbaka den blir det tyvärr bara värre så det skulle du inte gjort! Köp en ny bom eller håll dig nära land och förbered dig på att den går av och att du kan skada dig på brottkanten.
/Magnus
-
Aluminium är inte alls lika duktilt som stål. Dvs alu klarar inte att töjas särskilt mycket över sträckgränsen och framför allt inte fram och tillbaka flera gånger utan att det bildas mikrosprickor i materialet. Finns det sprickor sker dessutom spricktillväxten väldigt snabbt när man belastar materialet, dvs bommen kan plötsligt gå av trots att den känts styv och OK på land.
Jag skull nog passa mej för att använda den bommen igen om jag inte vore säker på att jag lätt kunde ta mej till land om den skulle gå av. -
Jag skulle inte heller våga mig ut med en ”tillbakakrökt bom” materialets sträckgräns är ju överskriden.
Om du inte känner för att köpa en ny bom så kolla där du köpte den det kan finnas reservdelar.
-
Tack för svaren.Det lönarar sig å ställa dumma frågor tydligen.Trodde det bara va å fortsätta å köra med den.
peter
Logga in för att svara.