Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Böjd mastförlängare, slänga eller bända?

• jps

Medlem
    22 april, 2008 vid 07:51

De skulle bli mycket mer intressant om man kunde få se en bild på längaren. Och kanske andra längare före och efter bändandet 😉

För övrigt anser jag att böjda längare är minst lika ointressant om inte mer än vad exakt längd på linor är 🙂

Blås nu då för h-ete!

• tea-bag

Medlem
    22 april, 2008 vid 09:10

Varken släng eller böj tillbaka, fortsätt kör med den böjd. Du kanske får 1m/s tidigare planing och skapar en ny trend. Den när NP tillverkar böjda förlängare kan du slå dig för brösten och tänka på att det var din ide 🙂

• jesper_b

Medlem
    22 april, 2008 vid 15:27

Det här måste nog vara en av de mest intressantaste trådarna på jag vet inte hur länge. Ska vi se om den går att göra längre än hängselelängdtråden? Jag vill se flera bilder på förlängaren. Från alla vinklar och i olika belysning. Sedan vill jag ha en lång utförlig beskrivning på hur böjen kom till. Sedan vill jag veta exakt vilken kvalite det är på aluminiumet. Vi ska kanske provsåga lite höt upp i toppen och titta, analysera, kanske äta en bit. Vilket märke tror ni man kan böja mest med minsta möjliga försvagning? Det där med att härda själv. Ska det ske i vaccumbag eller? Man kanske kan kapa av förlängaren, såga ut en kil och svetsa ihop den rak och sedan eloxera, härda eller varför inte kroma?

Håller nog med S-66 här.

/Jesper B

Som gärna gör osmygande reklam för de idag influgna sprillans hotsailsmauikolförlängarna. Bäst i både subplaning, planing, på kryss och slör, i platt och gropigt, i bussen med pojkvännen (?), på julgranen och midsommarstången, stoppad med grönt och med brunt. Helt enkelt den överlägsna vindsurfingprodukten. Nej snarare den överlägsna produkten – kort och gått. Ska troligen entypsklassas också!

• jps

Medlem
    22 april, 2008 vid 15:49

@Jesper_B 460124 wrote:

Det här måste nog vara en av de mest intressantaste trådarna på jag vet inte hur länge. Ska vi se om den går att göra längre än hängselelängdtråden? Jag vill se flera bilder på förlängaren. Från alla vinklar och i olika belysning. Sedan vill jag ha en lång utförlig beskrivning på hur böjen kom till. Sedan vill jag veta exakt vilken kvalite det är på aluminiumet. Vi ska kanske provsåga lite höt upp i toppen och titta, analysera, kanske äta en bit. Vilket märke tror ni man kan böja mest med minsta möjliga försvagning? Det där med att härda själv. Ska det ske i vaccumbag eller? Man kanske kan kapa av förlängaren, såga ut en kil och svetsa ihop den rak och sedan eloxera, härda eller varför inte kroma?

Håller nog med S-66 här.

/Jesper B

Som gärna gör osmygande reklam för de idag influgna sprillans hotsailsmauikolförlängarna. Bäst i både subplaning, planing, på kryss och slör, i platt och gropigt, i bussen med pojkvännen (?), på julgranen och midsommarstången, stoppad med grönt och med brunt. Helt enkelt den överlägsna vindsurfingprodukten. Nej snarare den överlägsna produkten – kort och gått. Ska troligen entypsklassas också!

Kan man böja dessa fantastiska förlängare och på så sätt ytterligare förbättra egenskaperna? 😉

• surfslusken

Medlem
    22 april, 2008 vid 16:11

Min snaaze har blivit aningen krökt åt höger, troligtvis pga ett enformigt ryckande med höger handen. Bocken ligger ganska mitt på, dvs ca 14cm från roten.
    Nu undrar jag om man kan böja tillbaka den me ett kraftigt knyck eller om jag ska försöka taja enbart med vänsterhanden, i säg några månader, eller iaf tills den står rakt och präktigt igen? Eller ska ja kapa den strax nedanför bocken o därmed få en lite mer normal och hanterbar längd på den? Kommer de isf att påverka min fram tills nu kraftfulla, virila erektion?

• jeppo_f

Medlem
    22 april, 2008 vid 16:24

Rekommenderar att du köper en hotsailskolförlängare (ej böjd) och trär på dasen. Låt den sitta på i minst åtta veckor eller tills nästa kuling, vad som nu inträffar senast, och du kommer uppleva en ordentligt upprätad effekt när det är dags att plocka av den.

/j

• Kjello

Gäst
    22 april, 2008 vid 16:33

Självklart går det att böja tillbaks den, men du behöver kanske gipsa, och låta gipset sitta ett tag så det håller sej rakt.

• lars_k

Medlem
    22 april, 2008 vid 17:31

Hotlängare har använts uträtande syfte sedan urminnes tider:

• jat

Medlem
    22 april, 2008 vid 17:37

Varför nöja sig med endast ett alternativ.
    1. Skriv på någon blogg om hur hemskt dålig kvalitet förlängaren har och gör tillverkaren och konfen medveten om hur dåligt det.
    2. Vänta en stund och se om tillverkaren hör av sig.
    3. Om 2 ej faller väl ut: Reklamera officiellt.
    4. Om 3 ej faller väl ut: Böj tillbaka och kör till det brister.
    5. Punkt fem är valbar. När du böjt tillbaka kan du alltid fortsätta tala om den dåliga kvaliteten.
    6. Samvetes punkten. Förlängare har ju en max-position där man kan montera den. Om man monterat ovanför den finns risken för böjning. Då får du bita i det sura äpplet och böja eller köpa nytt.

/J

• spray

Medlem
    22 april, 2008 vid 18:45

@surfslusken 460134 wrote:

Min snaaze har blivit aningen krökt åt höger, troligtvis pga ett enformigt ryckande med höger handen. Bocken ligger ganska mitt på, dvs ca 14cm från roten.
    Nu undrar jag om man kan böja tillbaka den me ett kraftigt knyck eller om jag ska försöka taja enbart med vänsterhanden, i säg några månader, eller iaf tills den står rakt och präktigt igen? Eller ska ja kapa den strax nedanför bocken o därmed få en lite mer normal och hanterbar längd på den? Kommer de isf att påverka min fram tills nu kraftfulla, virila erektion?

haha bra försök, alla vet att du är kastrerad…

• jeppo_f

Medlem
    22 april, 2008 vid 20:09

@Lars_K 460168 wrote:

Hotlängare har använts uträtande syfte sedan urminnes tider:

Och se bara hur kul man kan ha under tiden man väntar på att grejjen ska bli rak!

Förlängaren på bilden är iofs Hots lite äldre träförlängare som tyvärr har gått ur produktion, men konceptet är precis samma med kollängaren. Aluminium ska dock undvikas på grund av den höga värmeledningsförmågan, vilket gör att man riskerar att bokstavlig talat frysa pungen av sig vid kyligare väder.

/jeppo

• rasmus_w

Medlem
    22 april, 2008 vid 22:12

@surfslusken 460134 wrote:

Linda den ett par varv runt vänsterbenet och knip fast ”änden” i knävecket ett tag så kommer den nog snart vara rak igen.

Jag har i alla fall läst i facklitteraturen att det funkar. Eftersom jag är vänsterhänt har jag inte haft det här problemet och har därför inte behövt prova.

• lars_k

Medlem
    23 april, 2008 vid 05:45

Där gäller det för Co-piloten att grabba tag i rätt styrspak när turbulensen sätter in, Jeppo. Intressant att se hur Hot-längaren har utvecklats genom åren!

• jesper_b

Medlem
    23 april, 2008 vid 06:19

Som vi alla väl redan vet har hotsailsmaui framgångsrikt använt en tillbakablickande strategi vid sin produktutveckling. Segel helt i dacron är väl det mest framgångsrika utfallet av denna strategi – än så länge…. Snart lanseras mastförlängaren, som klarar av det mesta som kan både vara styvt, rakt, slappt, böjt och vridet. Den har en inbyggd flex som enbart kan beskrivas som ”självrätande” eller på med det engelska begreppet AEP (auto erecting pole), dessutom helt tillverkad i bamboo och kokosnötolja! /Jesper B

• stinger

Medlem
    23 april, 2008 vid 06:50

http://www.nyteknik.se/jobb/article332171.ece

Här är jobbet att söka för alla er som anser er kvalificerade…

Sida 2 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Böjd mastförlängare, slänga eller bända?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.