Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Bolinder Strand Regerar!!!

• Bolinder Strand Regerar!!!

Publicerad av swe-1 på 31 juli, 2006 vid 12:22

SWE 223, Nicklas Carlsson seglade i förrgår i 35,6knop Avg 5 sec och 39,2 Max på en F2 Missile och 4.6 trasa vid ön Karpathos. Jag har inte örnkoll på speedsegling (håller ju mest på med formula) men är inte Nicklas snabbaste svensk med detta???

//JIMMY

surfan svarade 18 år, 8 månader sedan 14 Medlemmar · 18 Svar
  • 18 Svar
  • imported_macts

Medlem
    31 juli, 2006 vid 12:23

Jupp, det torde han vara!

Grattis, Nicklas!

• jester

Medlem
    31 juli, 2006 vid 12:52

Det kan nog vara så. Behövs bara godkännas av RTK först. Skall även bli spännande o se vad Markus har med sig för tider hem från Fuerte på GPSen.

• oscar

Medlem
    31 juli, 2006 vid 16:04

Ska man vara nogrann så är det ju Bringdal som är snabbaste svensk…

• vivace282

Medlem
    31 juli, 2006 vid 19:20

Var det inte någon Björn som satte svenskt rekord med 37+ knop på 90 -talet?
    Har för mig att det skrevs om det i surf sport.
    /b

• swe223

Medlem
    31 juli, 2006 vid 20:32

Jag kommer hem pa torsdag sa filerna finns hos RTK pa torsdag kvall. Jag har rensat sjalv och det ser bra ut.
    Max pa GPS 38,2
    AVG 5 best 10 sec runs 35,6
    Max 2 sec 39,2
    Lite besviken ar jag att inte klarade 40 knop eftersom devils bay pa karpathos absolut har ratt forutsattningar. Platt vatten och mycket vind! Sista dagen jag seglade blaste det 25 ms enligt snubbarna pa surfscentret.
    Utforligare rapport kommer till helgen!
    Nicklas Carlsson SWE223

• jester

Medlem
    31 juli, 2006 vid 20:39

Kul!

Är nog inte helt enkelt o köra 40+ knop… Är ju inte helt lätt om det blåser på tok för mycket heller. Gäller ju att träna in sig på förhållandena oxå.

• swe-1

Medlem
    1 augusti, 2006 vid 07:26
    Oscar wrote:
    Ska man vara nogrann så är det ju Bringdal som är snabbaste svensk…

Jo förvisso om man skall hårdra det, dock är ju inte Anders med på rankingen på gps-speedsurfing.com :smirk:

//JIMMY

• tobhed

Medlem
    1 augusti, 2006 vid 08:22

Vi kommer nog att få se detta mer och mer framöver, dvs svenskar utomlands som sätter bra tider. Både Nicklas och Markus hat ju nu visat att vi svenskar kan segla riktigt snabbt vid riktigt bra förhållande – hade varit kul att se trion Daniel (surfarn), Robert (Faster) & Jesper (Jester) in action under bra förhållanden också …

Hoppas att ”alla” kan komma till TT på tävligen i oktober så att det blir bra uppslutning och bra tävlingar när svenska mästaren ska koras.

• culing

Medlem
    1 augusti, 2006 vid 08:27

Kul Niklas, Grattis!
    Verkar gått fortare när det blåste mindre?
    Den här killen körde 40 knop igenomsnitt på 250 meter.

• getwet

Medlem
    1 augusti, 2006 vid 12:59
    tobhed wrote:
    Vi kommer nog att få se detta mer och mer framöver, dvs svenskar utomlands som sätter bra tider. Både Nicklas och Markus hat ju nu visat att vi svenskar kan segla riktigt snabbt vid riktigt bra förhållande – hade varit kul att se trion Daniel (surfarn), Robert (Faster) & Jesper (Jester) in action under bra förhållanden också …

Hoppas att ”alla” kan komma till TT på tävligen i oktober så att det blir bra uppslutning och bra tävlingar när svenska mästaren ska koras.

Börjar med att säga stort grattis till Niklas som nu är snubblande nära den svenska magiska gränsen, vi vet att någon kommer att passera den men vem……Minns ni även den för inte så längesedan magiska gränsen 65kmh? (35knop) Och det bevisar bara att vi svenskar är på rätt väg och också verkligen kan segla fort. Ett ytterligare bevis på det är nu Markus resultat på Fuerte, men även Fasters resultat i medioker vind mot de bästa på StrandHorst i våras, visserligen ingen tävling men hack i häl på GPS:en. Jag ser verkligen fram emot en höst med ett flertal svenskar på banorna runt om i världen, Namibia, Strand Horst. Hoppas att den svenska flaggan kommer att klättra ordentligt på GPS_speedsurfing, och jag vet att den kommer att göra det.
    Jag tror också att vi kan utöka den mängden surfare med potential till betydligt fler. Om vi bortser från Daniel (en klass för sig) så ligger ett tiotal seglare snubblande nära varandra och jag tror att resultatlistan senare under hösten kommer att vara mycket flexibel och varierande.

Sedan känns det som om vi som är de mest aktiva på GPS speedsurfing inte riktigt ser utlandsresultaten som de viktigaste. Vore som att jämföra HP, TT, Fituna med Sandy Point eller Strand Horst. Enligt säkra källor ska det nu ganska lätterligen gå att passera 40knop (74kmh) vid Strand Horst vid lite tryck i vind pga av sjögräset. Förvisso är man resultatmässigt snabbast men det är ändå här hemma det ska ske liksom……Ska själv ned till Strand Horst på ESM i september och köra, kanske inte helt omöjligt att man då passerar 74kmh om förhållandena är utomordentliga men jag själv skulle inte vilja kalla mig för snabbaste svensk om det skedde, Daniel var inte där, inte Markus och kanske inte heller Faster eller Jester, inte heller Culing, Johan G eller de andra flertalet som dokumenterat höga farter i Sverige. Och tom Ian Räv har passerat 44knop (81kmh) vid den ”extremt” hårda vinden 20-25 knots vind med 50liters bräda och 6.1………..OCH 24 fena, det är snabbt:wink:En liten extra notering bara!
    Snabbaste svensk hoppas jag verkligen kan avgöras på TT i höst, alla på samma vatten och liknande förhållande, då avgörs det. Måtte det bara blåsa ordentligt…….jag ser fram emot duellen redan nu, för att inte tala om festen efteråt.

• joth

Medlem
    1 augusti, 2006 vid 13:23

Det verkar visst bara vara i Sverige som svenskar har bekymmer att komma i närheten av 40 knop. Tycker helt klart att det är intresantast att följa speednissarna här hemma i Sverige. 40 knop här hemma sätter nog Sverige på kartan rejält tror jag.

//Jonas ”Vill klara 30knop i år” Thell

• jester

Medlem
    1 augusti, 2006 vid 13:36

Håller med GetWet. Är ju skillnad på att åka på bra (utländskt vatten) eller dåligt (svenskt vatten), helt klart!

Markus E hade samtalat lite med Finian på Fuerte, och alla dom stora där pratade varmt om Walvis bay, Namibia. Finian tyckte att vem som helst som bara kan segla hyfsat bör toppa 40 knop där. Jag och Daniel har skickat in anmälan till den tävlingen, men då bara 60 pers får åka där är inget säkert ännu.

Den som lever får veta… 😉

• getwet

Medlem
    1 augusti, 2006 vid 22:17
    joth wrote:
    Det verkar visst bara vara i Sverige som svenskar har bekymmer att komma i närheten av 40 knop. Tycker helt klart att det är intresantast att följa speednissarna här hemma i Sverige. 40 knop här hemma sätter nog Sverige på kartan rejält tror jag.

//Jonas ”Vill klara 30knop i år” Thell

Japp, visst är det så, svårt alltså….här hemma. Vi har helt enkelt inte (ännu) något riktigt bra ställe för speed jämfört med vad man kan finna utomlands. Det finns naturligtvis inte superba spots i varenda vik bara för att man passerar några landgränser, men antalet ökar dock.
    Kan väl göra min egen lilla reflektion över vad jag själv sett och seglat på. Jag har aldrig sökt vågsegling, som de flesta gjort och kanske därför hittat riktigt bra slalomställen, som det var frågan om på den tiden, innan GPS:en vandrade in och tokfastna på var mans vänsterarm likt en fästing.

Tre ställen har fastnat på min näthinna (har besökt fler sketabra slalomställen men nu snackar vi plattvatten) Sardinien vid Porto Pollo, i den västra delen av bukten smiter Mistralen ned genom två berg (som på Sotavento) för att sedan komma ut över vattnet, segelbart 20m från stranden frånlandsvind och tokplatt. Här fick jag för fyra år sedan segla i kuling plus 14 dagar i sträck (efter två veckor gnisslade det i mina armleder, frun kunde inte ligga bredvid och sova, det är sant!) har aldrig åkt så fort, men tyvärr så är det inte mycket att resonera om, var fanns GPS:n då? Vad jag dock vet är att jag aldrig seglat så snabbt (känslan iaf), inte ens på TT den dagen min 35 knops repa kom.
    Sotavento är ytterligare ett ställe som jag har haft känslan av riktigt bra farter.
    Och jag hare sett hamnen i Tarifa när det blåser, men aldrig seglat just i hamnen. Men det ser grymt bra ut!

Om man då jämför vårt bästa ställe idag, TT så är skillnaden markant. Öar ivägen, choppigare, samt mycket sällan samma vindstyrkor som de övriga.

fram till den dagen vi hittar ett jämförbart ställe i Sverige, som påminner om de bästa i världen eller europa får vi nog finna oss i ”mediokra” farter. Men vi får inte glömma bort att om de seglare som finns utomlands och presterar farter, skulle dom komma till våra vatten så skulle skillnaden bli mycket liten, kanske tom fördel svenskar, eftersom vi är vana vid choppigare vatten, större segel och större fenor, vilket krävs i chopp. Undrar hur Ian Fox skulle klara sig förresten på Fituna med en 50liters och 6.1 i 12ms.:wink:?

Nu har Markus visat att vi är några djävlar på att åka fort här i Sverige, och precis som Gustav tidigare påpekat i en annan tråd så skulle man nog kunna skicka runt ett helt gäng svenska speedare på tävlingar utomlands utan att behöva skämmas. Kolla bara på resultaten från F2 speedchallenge, och resultaten på GPS-speedsurfing, det skiljer inte mycket på de 10-15 första…….
    Hur djädra kul vore det förresten, tänk er bara, om det var ett gäng svenska speeders som reste runt på internationella tävlingar med blågult och SWE i seglen…..Bredbandsbolaget som huvudsponsor, snabb surfing som fan:cool2:

• swe-1

Medlem
    2 augusti, 2006 vid 08:05
    getwet wrote:
    Hur djädra kul vore det förresten, tänk er bara, om det var ett gäng svenska speeders som reste runt på internationella tävlingar med blågult och SWE i seglen…..Bredbandsbolaget som huvudsponsor, snabb surfing som fan:cool2:

Vilken grym idé, det skulle ju vara riktigt ball!!! Nu blev jag grymt sugen på att speeda!!! 🙂

//JIMMY

• imported_mickeo

Medlem
    2 augusti, 2006 vid 11:23

Grattis Nicklas snygt jobbat. Föresten är det någon som ska köra imorgon ser bra ut 15ms NO kan Skälåker vara något eller har någon ett bättre förslag.
    MickeÖ

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Bolinder Strand Regerar!!!

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.