Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Bom? Alu vs. Carbon
-
Bom? Alu vs. Carbon
Publicerad av royn på 3 april, 2008 vid 07:17Håller på att kolla upp ny bom. Min gamla (arrows alu bom) har böjt sig och går inte att förlänga eller förkorta till vissa längder längre.
Letar efter en bom som går från 170-220 typ.Mina frågor:
1) Vilka bommar rekommenderar ni?
2) Är carbon bommar mycket bättre än styva alu bommar?
3) Är Hybrid bommar något att tänka på?Har kikat på Aeron (alu), local spirit (hybrid) m.m.
Bra att veta är väl att jag seglar mest freeride/bump n jump aktigt typ. Tycker att många carbon bommar är väldigt dyra, men är det värt investeringen ?
Tack på förhand
jesper_b svarade 16 år, 7 månader sedan 19 Medlemmar · 30 Svar -
30 Svar
-
Alu går förr eller senare sönder av materialutmattning.
Jag tycker min Chinook kolbom är värd vartenda öre.
-
Finns mycket godis i ämnet om du kollar i sökfunktionen
Carbon är helt klart en investering du inte ångrar…
//Glenn
-
@Ola_P 455945 wrote:
Alu går förr eller senare sönder av materialutmattning.
Jag tycker min Chinook kolbom är värd vartenda öre.
Oj, matrialutmattning? Måste vara jäkligt många surf innan något sådant händer.
Är kolbommarna mycket lättare föresten? Det skulle ju kunna vara ett argument som håller iallefall -
Kolbommar kanske inte är så mycket lättare än en alubom. Största vinsten med en kolbom är att de är styvare. Håller formen bättre vid lång förlängning.
Håller längre utmattningsmässigt jämfört med en alubom.
Spray. Visst blir det många surf innan en alubom går av, iaf vid vanlig segling. Hoppar man mycket tar bommen mer stryk skulle jag tro. Men materialutmattningen behöver inte ta så lång tid. Mycket seglande under en säsong kan vara nog. Nu menar jag MYCKET seglande inte en eller tre gånger per vecka. -
Största fördelen med kolbom är man får oftast betydligt mindre diameter på rören. Perfekt för kalla dagar då man kör med handskar eller om man har små händer. Skillnaden i styvhet är försumbar om man kör mindre segel eller vågsegel.
-
Samtidigt måste man erkänna att alubommarna blivit väldigt mycket bättre senaste åren. I och med att de bättre alubommarna idag görs kontinuerliga, dvs inga skarvar framme vi bombeslaget, så håller de mycket bättre än tidigare. Alubommens svaghet är enligt min mening inte materialutmattning utan att de korriderar runt skarvar och skruvar. I synnerhet om man seglar saltvatten är, eller snarare var, detta ett problem. Sprillans alubom, använd några gånger och sedan undanställd för vintern. Fukten som är kvar i framskarvarna där eloxeringen var kapad och borrad innebär/bar inte sällan ett haveri i början på våren.
På de finare alubommarna är detta inte längre möjligt.
Jag har mer eller mindre tvingat övertygade kolbomsanvändare att prova Aerons nya alubommar och de har blivit allt annat än missnöjda. Före dessa bommar använda jag enbart kol, idag kör jag lika gärna och ofta på alu.
Sedan finns det kolbommar med mycket tveksam kvalitet. Vissa märken skulle jag aldrig sticka ut i håriga vågor med. Det gäller i och för sig lika mycket aluminiumbommar. Där kan man verkligen stöta på billig skit.
Hybridbomen, dvs en alubom med kolbakrör är en rätt puckad kompromiss. Aeron gör en men jag tar inte in den. Aeron själva menar att den har EN fördel, man kan ta betalt nästan som en kolbom, men den kostar inte så väldigt mycket mer att tillverka än en alu. Prestandamässigt ligger den väldigt nära en alubom, dvs beroende på vad det är för kvalitet på hybridbommens alurör, kan den kan vara sämre än hel-alubommar med bättre alu, oavsett materialet i bakröret.
Jesper B
(Aerondistributör) -
Hybridbom, kol-alu, gäller att man isolerar delarna så det inte blir galvaniskt element av den…
-
Aiiiight… Tack för alla svar.
Då var det som jag trodde med Hybrid bommarna, inte mer prestanda än Alu bom men till ett dyrare pris. Aeron bommarna verkar grymma, blir kanske en sådan nästa gång.
Har dock hittat en bra beg. kolbom som jag tänker skaffa av “Mr Duck Jibe” 🙂 -
Jesper_B;455965 wrote:Samtidigt måste man erkänna att alubommarna blivit väldigt mycket bättre senaste åren. I och med att de bättre alubommarna idag görs kontinuerliga, dvs inga skarvar framme vi bombeslaget, så håller de mycket bättre än tidigare. Alubommens svaghet är enligt min mening inte materialutmattning utan att de korriderar runt skarvar och skruvar. I synnerhet om man seglar saltvatten är, eller snarare var, detta ett problem. Sprillans alubom, använd några gånger och sedan undanställd för vintern. Fukten som är kvar i framskarvarna där eloxeringen var kapad och borrad innebär/bar inte sällan ett haveri i början på våren.
På de finare alubommarna är detta inte längre möjligt.
Jag har mer eller mindre tvingat övertygade kolbomsanvändare att prova Aerons nya alubommar och de har blivit allt annat än missnöjda. Före dessa bommar använda jag enbart kol, idag kör jag lika gärna och ofta på alu.
Sedan finns det kolbommar med mycket tveksam kvalitet. Vissa märken skulle jag aldrig sticka ut i håriga vågor med. Det gäller i och för sig lika mycket aluminiumbommar. Där kan man verkligen stöta på billig skit.
Hybridbomen, dvs en alubom med kolbakrör är en rätt puckad kompromiss. Aeron gör en men jag tar inte in den. Aeron själva menar att den har EN fördel, man kan ta betalt nästan som en kolbom, men den kostar inte så väldigt mycket mer att tillverka än en alu. Prestandamässigt ligger den väldigt nära en alubom, dvs beroende på vad det är för kvalitet på hybridbommens alurör, kan den kan vara sämre än hel-alubommar med bättre alu, oavsett materialet i bakröret.
Jesper B
(Aerondistributör)Vad är den exakta längden på aerons alu bom? Ej skinny. Tycker att jag har läst allt från 145-205 150-200. Jag behöver en bom som är från 152 till 203.
-
Huj, det där med exakta mått är jag ungefär lika bra på som att upggradera hemsidor. Jag gör ett försök:
Aeron Continous Alloy (29mm diameter rör hela vägen):
140-200cm
150-210cm
175-235cm
Jag kontrollmätte dock en bom mellan innerkant frambeslag (dvs det som ligger emot framkant masten) och innerkant bakbeslag (dvs där seglet ligger emot bommen vid max uthal). Då fick jag en längd 4-5cm längre än vad som anges ovan. Det är dock 60cm förlängning på alla 29mm alubommar (som säljs i Sverige, ej utomlands) och vill man kapa ner bommen några cm så går det utmärkt.
Tim: Till dina segel skulle således den kortaste räcka till, dock med minimal marginal för största seglet med max uthal. Jag skulle välja 150-210, då har du marginal och skulle du tycka att den var några cm för lång till minsta seglet kan du som sagt kapa ner den, men det är kanske att överdriva lite.
Jesper B
(Aeron distributör) -
Jag körde med mina gamla Arrows bommar till alldeles nyligen. Jag tyckte inte det verkar var så stor skillnad mot mer moderna men när jag fick tag på en Chinook Carbon märkte jag vilken oändlig skillnad det var.
Jag ångrar bittert att jag inte bytt bom tidigare. -
Jesper_B;456007 wrote:Huj, det där med exakta mått är jag ungefär lika bra på som att upggradera hemsidor. Jag gör ett försök:
Aeron Continous Alloy (29mm diameter rör hela vägen):
140-200cm
150-210cm
175-235cm
Jag kontrollmätte dock en bom mellan innerkant frambeslag (dvs det som ligger emot framkant masten) och innerkant bakbeslag (dvs där seglet ligger emot bommen vid max uthal). Då fick jag en längd 4-5cm längre än vad som anges ovan. Det är dock 60cm förlängning på alla 29mm alubommar (som säljs i Sverige, ej utomlands) och vill man kapa ner bommen några cm så går det utmärkt.
Tim: Till dina segel skulle således den kortaste räcka till, dock med minimal marginal för största seglet med max uthal. Jag skulle välja 150-210, då har du marginal och skulle du tycka att den var några cm för lång till minsta seglet kan du som sagt kapa ner den, men det är kanske att överdriva lite.
Jesper B
(Aeron distributör)Tackar. På mitt 4.2 har jag 152 i luff så 150 räcke bra. Men som sagt så är det i gränsfall på 6.9 med 200 i rec. Nog lite dumt att köpa skinny och 26 mm då…
Tror det blir bra med en 29 mm om inte någon har något att invända, kör just nu med en 32 (?) mm gammal chinook så allt är en förbättring :). Dock så kommer staten med csn bidrag först om en månad igen så jag har en stund att fundera :smirk:
Jesper, Om du skulle välja mellan 26 och 29 mm: Vilken anser du är “bäst” om man tar med hållbarhet, styvhet.? Och… Du håller till i sthlm har jag fått för mig, är det möjligt att åka förbi och provrigga ett segel med bomen och se om det fungerar?
suck, måste det börja blåsa snart. Blir dyrare och dyrare för varje vindstilla dag…
-
Tim: 26 vs 29. Går ej att säga att den ena är bättre än den andra. Har man små händer så talar det för 26mm. Handsksegling undrlttas av 26mm. Är man van vid 32, kanske 29 känns bättre. 29mm är styvare än många kolbommar, 26mm är inte mycket mjukare. Väger man över 80 kg och gör höga loppar eller kör rejält överriggad med 6.9 och racesegel rekommenderar jag 29 mm. Behöver man 60cm förlängning så är det 29mm som gäller. Annars mycket tycke och smak. Två fantastiska bommar!
Bor i Nacka, kom förbi och kläm, provrigga mm. Slå en pling (0733-169000) eller ett pm.
/Jesper
-
Jesper_B;456052 wrote:Tim: 26 vs 29. Går ej att säga att den ena är bättre än den andra. Har man små händer så talar det för 26mm. Handsksegling undrlttas av 26mm. Är man van vid 32, kanske 29 känns bättre. 29mm är styvare än många kolbommar, 26mm är inte mycket mjukare. Väger man över 80 kg och gör höga loppar eller kör rejält överriggad med 6.9 och racesegel rekommenderar jag 29 mm. Behöver man 60cm förlängning så är det 29mm som gäller. Annars mycket tycke och smak. Två fantastiska bommar!
Bor i Nacka, kom förbi och kläm, provrigga mm. Slå en pling (0733-169000) eller ett pm.
/Jesper
Åh… Fint telefonnummer vara min första reaktion 🙂
Började surfa seriöst förra sommaren så att segla dunder överiggad med 6.9 och loopa har jag inte riktigt hunnit med än… Dock så kommer nog far låna bomen ibland och då kan väger 85 och seglar gärna tok överriggad 6.9 gamla race segel så kanske det är en fördel med 29 mm 🙂
Slår ev. en pling om en månad eller så: lite off season än så länge och ekonomin är lite tight… Tack för vettiga svar som vanligt.
Logga in för att svara.